Митовете за коледното меню
Кога и как ошавът, сармите и свинското се превръщат в традиционни ястия


Стефан Дечев

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Питка с пара, чорба боб или леща, яхния от зрял фасул, сухи чушки с боб, туршии, ошав, зелеви и лозови сарми, тиквеник, мед, лук, счукан чесън с орехи... Броим ги да са нечетен брой, внимаваме всичко да е постно на Бъдни вечер, а ден по-късно се възнаграждаваме с добре изпечено коледно прасе. Медиите настойчиво ни припомнят "какво повелява традицията" и ни убеждават, че ястията от празничната трапеза са готвени от "стари времена" и свързани с "отколешните" пазители на "традицията" – селото и нашите баби и прабаби. Колко стари обаче са тези обичаи наистина? Всъщност така описаната "традиция" и немалка част от конкретните ястия на трапезата се налагат най-вече в края на XIX и първите десетилетия на XX век първо в градовете и сред по-богатите фамилии, след което извървяват своя път и до селата. Истински масов размах практиката придобива през последните двадесетина години, не без усилията и на съвременните медии. Тук имаше и разбираема реакция срещу официално санкционирания атеизъм на комунистическия период, както и срещу тогавашната практика коледните празници да са обикновени работни дни. Но всичко това ни пречи да погледнем рационално на сътворяването на празника и неговото въплъщение в живота и бита на българите през последните малко над сто години.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
16 коментара
По какво авторът съди, че "етнографът Д. Маринов измисля и проектира върху селата ястия, които отскоро са се появили в града"? В текста по-долу това не става ясно.
Ето какво е ставало на Бъдни вечер по Кюстендилско:
"Вечерта, като турат трапезата, нареждат върху нея разни постни ястия, като: хошав, зелник, боб, леща, орехи, ябълки, чеснов лук, конопно семе, смокви, едно погаче, в което замесват сребрна пара и един голем хлеб, когото наричат бъдняк и, въз когото рисуват разни неща според художеството на домакина."
Откъсът е с осъвременен правопис от мен, но запазен диалект от "Баба Ега или Сборник от различни вервания, народни лекувания, магии, баяния и обичаи от Кюстендилско, 1887, Свещ. Петр Цв. Любенов"
И шопска салата последените 750 години! :- )
Не знам кое ястие кога е станало "традиционно", но забелязвам, че Коледният "шопинг" много бързо и умело се намества сред новите "традиции", които създаваме за след 10 години може би.
...турски медии,турски партии,турски сериали...сега и сърмичките-Зариградски!Оти вам да дрънна една ракийка ,че току виж станала резлива бозица.А на автора бравео! И аз бях там и аз видях!
"Вечерта, като турат трапезата, нареждат върху нея разни постни ястия, като: хошав, зелник, боб, леща, орехи, ябълки, чеснов лук, конопно семе, смокви, едно погаче, в което замесват сребрна пара и един голем хлеб, когото наричат бъдняк и, въз когото рисуват разни неща според художеството на домакина."
Щом е имало конопено семе, значи сигурно им е било весело :)
за мен Ballantine's и стафиди
peace
Публикувано през m.capital.bg
Отлична и реалистична статия!
До коментар [#7] от "Помак":
як аватар, слагам плюс...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.