Стигмата на провала

Как обществените предразсъдъци към неуспехите спъват предприемачеството в България

Всичко започва с репликата: "Ако паднеш, ще те пребия." Тъкмо си се засилил за лъвски скок, решен на мащабно геройство, и тези думи те шамаросват, смачквайки твоя ентусиазъм. Спираш попарен. Знаеш, че по-неприятното от това да се сгромолясаш на паважа с разбити колене е да ти дръпнат ухото след това.

Колкото и странно да ви се струва, тази банална история всъщност казва много за бизнес средата, която властва в България. Сковаващият страх от риска, който нашата култура възпитава и възпроизвежда, предопределя и чувството на безнадежност след провала, и липсата на размах, който би могъл да роди иновации. В нашето общество нито има истинска радост от постигнатите цели, нито има съчувствие при неуспех, а фалитът е петно до живот. Обществена стигма. По-добре е да не опиташ изобщо, отколкото да сгрешиш и да започнеш отначало.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове