С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 21 дек 2012, 17:42, 21256 прочитания

Агенция "Една жена каза"

Как динамиката на интернет е на път да превърне достоверната информация и сериозната журналистика в "мисия невъзможна"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Италианската компания Baia ще построи най-скъпата яхта в света. Плавателният съд ще струва около 6 млрд. долара и ще бъде покрит плочи от чисто злато, чието тегло ще надвишава 100 тона. Поръчката е направена от малайски милиардер, който е предпочел да остане неназован поради съображения за сигурност...

Не звучи твърде убедително, нали? Особено ако имате бегла представа от морско дело и се замислите какво биха направили 100 тона допълнителен товар с подобен неголям плавателен съд.


Въпреки че е изключително нелепа, а достоверността й - лесно оборима, преди малко повече от година тази новина обиколи цялата специализирана преса, която отразява яхтения бизнес. Материалът беше гарниран с обилно количество снимков материал. Месеци след като беше официално опровергана обаче, фалшивата история продължи да живее собствен живот и да се тиражира от сайтове по целия свят. Това е един от най-смешните, но и показателни, примери как интернет въобще не подобрява достоверността на информацията, дори напротив. А сега си представете, че фалшивата новина не беше нелепица за позлатена яхта, а нещо, което привидно изглежда съвсем възможно...

Изкривената реалност на онлайн медиите

Всеки, който е имал досег с журналистиката или с журналисти, почти сигурно е чувал, че една новина трябва да бъде потвърдена от най-малко два независими източника. Още по-добре, ако са поне три.



В интернет епохата обаче този фундаментален постулат на медийния бранш също трябва да бъде подложен на сериозна преоценка. Новите реалности на онлайн пространството са на път тотално да размият границите между сериозната информация, "жълтите" новини, непроверените клюки, зловредните интриги и откровените лъжи. Светкавичното разпространение на информацията в интернет и обстоятелството, че благодарение на социалните мрежи де факто всеки може да се превърне в онлайн медия, все по-често води до тиражиране на абсолютно неверни твърдения. Предавани по един своеобразен "развален телефон", те бързо добиват звученето на абсолютно достоверни "факти" и лесно могат да заблудят дори ветерани в новинарския бизнес.

Причините за ескалацията на този проблем са свързани както със спецификите на глобалната мрежа, така и с провокираната от нея трансформация на репортерската работа. Притиснати от кризата в журналистическия сектор, свиването на аудиториите и рекламните приходи, съкращенията на персонал и конвейерното компилиране на новини от страна на онлайн агрегаторите, традиционните, доскоро сериозни, медии трябва да действат с все по-бързи и по-бързи темпове. Ефектът от това обаче може да е доста разрушителен. Принудени да работят като новинарски агенции, те често пренебрегват принципа за засичане на информацията. А дори и да го спазят, няма никаква гаранция, че привидно сериозните източници, на които се позовават, преди това също не са били подведени, придавайки "тежко" звучене на някоя откровена глупост. Примерите за това – както български, така и чужди, за жалост стават все повече и повече, а единственият начин журналистът да бъде напълно сигурен в достоверността на информацията е или да е личен свидетел на случващото се, или да говори с преки участници в описваните събития...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Слушай или ще те сгазят хипопотамите 29 Слушай или ще те сгазят хипопотамите

Или защо е добра идея да развиваме целенасочено умението си да слушаме, а не просто да чуваме звуците от заобикалящата ни среда

21 дек 2012, 12887 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Reminders" Затваряне
Общество на конспирацията

Защо в съмненията и параноичното мислене са национален спорт в Америка

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10