С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 21 дек 2012, 17:42, 21276 прочитания

Агенция "Една жена каза"

Как динамиката на интернет е на път да превърне достоверната информация и сериозната журналистика в "мисия невъзможна"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Като агрегаторите

Противно на очакванията, водещите световни медии стават жертва на абсолютно същите деформации и допускат аналогични грешки като българските си колеги. Може би най-пресният и драстичен пример за нещо подобно е от края на ноември т.г. Тогава в медийното пространство изненадващо изтече новината, че онлайн компания номер едно в света Google се готви да придобие оператора на безжични точки за интернет достъп ICOA Inc., която развива дейност на територията на 40 американски щата. Спряганата цена на сделката беше 400 млн. щатски долара.

Ден по-късно се оказа, че такова нещо няма, а пресинформацията, изпратена до медиите, е напълно измислена. Фалшивата новина обаче вече беше тиражирана от агенция Associated Press (AP), която е най-старата новинарска организация в света (създадена още в средата на XIX век), от влиятелното икономическо списание Forbes и от повечето водещи технологични блогове в света като TechCrunch, Engadget, VentuerBeat u Gizmodo. Оттам попадна в новинарския поток на всички световни медии. Шокиращото в случая е, че журналисти от най-авторитетни медии не са извършили на пръв поглед елементарно и рутинно действие като телефонно обаждане до говорителя на Google...


Ако трябва да сме честни, тиражирането на слухове като достоверни новини датира още от времето преди началото на информационната епоха и интернет. Забавен пример е лансираната от известния сръбски писател Бранислав Нушич "информация", че в река Дунав е забелязан кит. Въпросният слух провокира  посещение на изследователски екип от Британската кралска академия на науките. Друга популярна случка е историята за уж починалия американски автор и публицист Марк Твен, родила крилатата фраза "слуховете за моята смърт са силно преувеличени". Така че подвеждането на медиите е почти толкова старо като света, просто в момента е придобило размерите на пандемия.

За жалост интернет реалността, вместо да направи проверката на фактите по-лесна, постига точно обратен ефект. Пренесено в медийния бранш, това условно може да бъде описано с термина папагалска журналистика. Следвайки един от най-старите принципи на журналистическата професия – цитирането или позоваването на авторитетен източник, работещите в бранша започват механично да преповтарят дочути от друго място твърдения, без да вникват в съдържанието им - досущ като истински бъбриви пернати. На теория репортерите са свършили своята работата и са чисти пред съвестта си, защото прилежно са цитирали източник, който вдъхва доверие, например информационна агенция или сериозен вестник. Проблемът обаче е, че те от своя страна може да са се позовали на трета медия, която не е чак токова сериозна. А тя – на жълт сайт, блог, форум, дори на нечий статус във Facebook или съобщение в Twitter.

Подобни дълги информационни вериги, чийто първоизточник се губи, вече са всекидневие в интернет. Медиите, притиснати да работят като агенции, искат - не искат, участват в тях, за да не изостанат като актуалност спрямо конкурентите си. В повечето случаи журналистите не го правят поради зла умисъл, а просто защото не разполагат с физическо време да репортерстват лично и да се свържат с всички засегнати страни. Проблемът идва от това, че медийните хора се опитват да компенсират набързо свършената работа, използвайки стари принципи на професията, които очевидно функционират по изкривен начин в онлайн среда. Отговорът на аудиторията пък е, че още повече започва да се съмнява в написаното от журналистите. Така продуктът на медиите допълнително девалвира, натискът на персонала им се увеличава още и порочният кръг се затваря.



Когато става дума за онлайн дезинформации, е важно да се отбележи, че траекторията, по която информацията се разпространява в интернет, никога не е права линия. Тя по-скоро наподобява на дърво с много разклонения. По този начин може да се окаже, че на пръв поглед достоверна новина, потвърдена от 3-4 уж нямащо нищо общо един с друг източника, всъщност тръгва от едно и също място и е абсолютно манипулирана. По принцип това може да се случи и в невиртуална реалност. В интернет обаче това явление е масово и този факт започва да подкопава фундаменталните журналистически принципи на цитирането, позоваването и засичането на информацията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Слушай или ще те сгазят хипопотамите 29 Слушай или ще те сгазят хипопотамите

Или защо е добра идея да развиваме целенасочено умението си да слушаме, а не просто да чуваме звуците от заобикалящата ни среда

21 дек 2012, 12888 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Reminders" Затваряне
Общество на конспирацията

Защо в съмненията и параноичното мислене са национален спорт в Америка

Още от Капитал
Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10