Къде, по дяволите, са хората?

В днешна София има милион и половина души, които почти успяват да не се виждат и засичат никъде освен в моловете. Време е нещо в града да се промени

Живите места на един град могат да бъдат създадени чрез идея и малко усилия от общината. Мъртвите, от друга страна, се появяват лесно и сами.
Живите места на един град могат да бъдат създадени чрез идея и малко усилия от общината. Мъртвите, от друга страна, се появяват лесно и сами.    ©  Надежда Чипева
Живите места на един град могат да бъдат създадени чрез идея и малко усилия от общината. Мъртвите, от друга страна, се появяват лесно и сами.
Живите места на един град могат да бъдат създадени чрез идея и малко усилия от общината. Мъртвите, от друга страна, се появяват лесно и сами.    ©  Надежда Чипева

София е полупразна. И не, не става дума за празниците, които изсмукват по такъв начин живота от столицата, че повечето улици изглеждат като декори за уестърн (точно преди Коледа може и да не ви изглежда така, но почакайте няколко дни). Дори и не в празнични дни, жизнените артерии на града с население 1.29 млн. души са лишени от кой знае какво оживление. Заведенията в центъра са полупразни, станциите на метрото (извън пиковите часове рано сутрин и рано привечер) изглеждат като провинциални гари, а повечето улици са толкова удобно пусти, че е доста трудно да се удариш в някого, дори да имаш искреното желание. Къде, по дяволите, са всички?

Разбира се, огромна част от тези хора са на работа, а после у дома. Данните от пазарните проучвания са категорични: значителна част (над 70%) от алкохола в София се продава от магазините, а не в заведенията. Но дори и да е така, възрастовата картина говори, че от тези 1.29 млн. 326 хил. са в най-активната си възраст между 20 и 35 години. Тях не ги спира и семейният статус - от горните 326 хил. 210 хил. са без постоянен партньор. Икономическите причини са фактор, но София е отделен клъстер в българската икономика, който според данните на Института за пазарна икономика не само е далеч пред останалите, но и ускорява по-бързо от тях. Заетостта и доходите са по-високи, безработицата е по-ниска, БВП-то расте дори след 2008 г.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


239 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • -26
    • +288

    Проблемите идват не само от общината, а и от мисленето на хората в София и България изобщо. В София нещата се правят не за да се повиши качеството на живот, а за да се вземат от еди кой си едни пари. За това съществуват и тези архитектурни изцепки. От друга страна пък матрияла смята, че еди кое си правило не важи за него и той е длъжен да до нарушава, както и ако не се качи на баракудата за да отиде от т.А до т.Б няма да го бъде.
    На практика в София ако не ти се ходи в мола, няма другаде къде да отидеш. Може да се разходиш през зимата навън, но колко ще издържиш на студа - не много.

  • 2
    ouzo avatar :-|
    оuzo

    То хора има ама какви са то е друга работа.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • -122
    • +88

    Няма как да е иначе, след 24 години "преход" и рИформи...
    Даже и в София кризата е яка, животът скъп и хората живеят като на война, крият се по окопите и внимават когато излизат на "открити" местности... просто казано като по Е.М.Ремарк "Време да се живее и време дасе мре."
    Може и по "научному" "Времето е пари", за да пълниш улиците с хора трябва хората да имат време и то бол, свободно време, а "Времето е пари", а парите даже в София са кът!!!

  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • -15
    • +275

    То по куп неща се вижда, че много от решенията се вземат за удобство на институциите, а не на потребителите. Например все още метрото стои като отделна губерния и не е свързано с общата транспортна мрежа. Билетите и картите за него се купуват отделно и не важат в другите транспортни средства. Няма график на движение на влаковете. Докато на сайта на Центъра за градска мобилност има разписание по часове и минути за целия наземен транспорт, който е горе-долу верен макар че техният график се спазва много по-трудно отколкото под земята. И не стига, че сайтът на метрото е отделен, ами и там може да се намери единствено списък с интервала между влаковете.

    Дори във фоайето на станциите няма елементарни табла с оставащото време до идване на влака. Трябва да слезеш чак долу на перона за да го видиш. А онзи ден трябваше да ходя до Експо Центъра на Цариградско шосе и едва като потеглих от станцията ме информираха, че този влак ще се движи само до спирка Младост 1.

    Общината още не може да докара до удобен вид най-прочутото си и най-рекламирано постижение, каквото е метрото, а вие искате от нея стратегия и мисъл за цялостната градска среда. :)

  • 5
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • -10
    • +106

    [quote#4:"tamada"]Например все още метрото стои като отделна губерния и не е свързано с общата транспортна мрежа. [/quote]

    Ти се радвай, че метрото не е под шапката на СГТ, че в противен случай още щеше да е само един кален ров от Люлин до центъра.

  • 6
    historama avatar :-|
    historama
    • -19
    • +222

    Хубава статия! Точна и честна - бг столицата е нелицеприятна, всичко е концентрирано там, всичко се инвестра там, но този град е едно абсолютно село в сравнение с другите европийски градове. Не винаги е било така, но със сигурност след 70-те години това се е получило.

  • 7
    jzlatanova avatar :-|
    Jujulita

    "С други думи, дизайнът на един град може да ви направи щастливи или нещастни. А това е доста голяма отговорност, за да се оставя на случайността."

    И на арх. Диков.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • -10
    • +275

    Бичът на София са разбитите тротоари и колите върху тях. Това е отрова за всякаква друга градска среда. Нормално придвижване без автомобил е невъзможно, което принуждава и останалите ентусиасти да държат 2 автомобила пред входа, с които майката да взема млечната кухня и да вози детето до единствената обновена градинка в квартала, без да се налага да бута количка насред платното, в една и съща автоколона с баничарката пред нея и камион зад нея.

    Това, което правят комунистите на държавно ниво с подкупване на социалнослаб електорат, Община София го практикува в мащаб 1:1 от 20 години насам с неплащащите парно и толерирането на собствениците на бангии - коя в движение, коя от години на трупчета, като просто им казала: Докъдето ви видят очите, всичко е ваше! Тротоари, градски площади, детски площадки, кални площи между блоковете...Вие сте, момчета! Докато сме ние в тази община, вие сте шефовете!

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • -20
    • +170

    Тъжен град е София... Изчезна интимността на кварталчето, заменена с масовостта на ж.к.-тата. Естествените градски центрове са за хората, които могат да ги оценят. А те явно се топят...
    В този смисъл уикендът преди Рождество от няколго години прекарваме в Солун. Усещането е невероятно - град с дух и настроение. Слънце, по ъглите свирят оркестри или отделни музиканти, хората са усмихнати, около магазините за сладкиши (това не са сладкарници по българските представи) ухае на канела и подправки.
    Апропо, днес НХГ и Криптата на Св.Ал.Невски са без такса за вход. Колко ли се интересуват от това...

  • 10
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    [quote#1:"Нефертити"]Проблемите идват не само от общината, а и от мисленето на хората в София и България изобщо.[/quote]
    А ко(е)й създава и моделира "мисленето на хората" - много лесно се говори за симптомите!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал