Градска мобилност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Градска мобилност

Според оценки общият брой на споделените електрически превозни средства от този тип е над 500 – 300 от тях принадлежат на Lime, a Hobo и Bird/BRUM са с по близо 100

Градска мобилност

Какви са алтернативите за придвижване в София. Сега в столицата, после и в други градове

Пламена Кацарова
3844 прочитания

Според оценки общият брой на споделените електрически превозни средства от този тип е над 500 – 300 от тях принадлежат на Lime, a Hobo и Bird/BRUM са с по близо 100

© Надежда Чипева


Хората все повече търсят алтернативи за придвижване в градска среда. Основните причини за това са финансови и екологични. След като преди няколко години дебютът на споделените електрически автомобили Spark предизвика малък бум в градското придвижване в София, на хоризонта се появиха и няколко други алтернативи за пътуване - от електрически тротинетки през споделени скутери под наем до компания с модел, който е почти идентичен с този на Uber.

Различните начини за придвижване в столицата имат своите предимства и недостатъци, които най-често са субективни и зависят от личните предпочитания на клиентите - някои предпочитат сами да управляват превозното си средство, други желаят да се возят. През зимата алтернативите за придвижване в града са значително по-малко, цените им са близки, независимо че става въпрос за услуги от различно естество, а също така могат да бъдат и наполовина по-евтини от традиционните таксита при липса на трафик и по-висока средна скорост на движение.

Електрически тротинетки

Първоначална такса: 1.50-1.60 лв.

Минута: 20-30 ст.

Брой в София: над 500

Само няколко месеца след дебюта им през есента на миналата година електрическите тротинетки бързо превзеха София. На пазара тук оперират три компании - Lime, Bird, която обаче действа в страната чрез свой български подизпълнител - BRUM, както и българският стартъп Hobo. Според оценки общият брой на споделените електрически превозни средства от този тип е над 500 - 300 от тях принадлежат на Lime, a Hobo и Bird/BRUM са с по близо 100. Освен тези три компании планове за навлизане на софийския пазар са обявили и още две - FLY и VOI. Ценовите условия на трите играча в столицата са доста сходни - при Lime и Bird тарифата е 1.50 лв. за отключване и 30 стотинки на минута след това, докато Hobo ще таксува с 1.60 лв. в началото и 20 стотинки на минута. Като цяло тротинетките са подходящи за кратки придвижвания в града, при тях липсва и неудобството с паркирането.

Spark

Първоначална такса: от 3.77 лв. до 6.37 лв. (от VW UP до BMW i3)

Минута: 29-49 ст., между 57 и 109 лв. на ден

Брой в София: над 350

Наскоро Spark добави към автопарка си 80 нови коли Hyundai Kona. Така общият им брой от модела става 170, всички превозни средства на компанията надхвърлят 350, а от компанията очакват те да достигнат 800-1000 до края на годината. Регистрацията е лесна, като от потребителите се изисква да изпратят единствено снимка на шофьорската си книжка и да въведат банковата си карта за плащане. Проверката на подадените документи отнема около 24 часа, тоест клиентите не могат да карат веднага след сваляне на приложението. При завършване на регистрацията от картата ще бъдат таксувани 5 лв., след което потребителите получават обратно купон за пътуване на стойност 7 лв. Това се прави, за да се валидира достоверността на избрания разплащателен метод. Чрез приложението потребителите могат да виждат кои автомобили са свободни и имат възможността да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите се спират на определени зони, които компанията постоянно увеличава. Така само за две години Spark се превърна в истински хит за градско придвижване.

Скутери под наем

Цена с включено гориво: 29 ст. на минута, 59 лв. за ден, 280 лв. на седмица

Брой в София: 30 SYM Orbit II 50 cc на ток или бензин

Услугата Shareascoot по принцип е активна в целия град и неговите околности, но превозните средства могат да се наемат и върнат само в централните части на София. В случай че скутерите се паркират извън зоната за обслужване, тече наем в размер на 9 стотинки на минута. Понастоящем заради климатичните условия услугата не е активна, но от компанията коментираха за "Капитал", че през пролетта отново ще се предлага. Плащането се осъществява директно в приложението с карта. Задължително условие в случая е валидно свидетелство за управление на МПС, минимум категория М или категория В. В приложението потребителите виждат къде се намират свободните скутери, а след резервирането на един от тях разполагат с 10 минути, за да стигнат до него. Всеки разполага с две каски - една в багажника и една под седалката, в случай че се возят двама души. Управителят на компанията Красимир Димитров споделя пред "Капитал", че плановете са през пролетта те да достигнат 100, както и услугата да бъде достъпна и в Пловдив, а след това във Варна и Бургас. Същевременно повече от половината скутери се очаква да бъдат изцяло електрически.

Кола под наем

Цена: От 50 лв. на ден

Депозит: От 200 лв.

Макар и по-малко изгоден, а в повечето случаи неудобен, вариантът за наемане на кола за придвижване в града също го има като възможност. Цените за кола под наем за 24 часа в София започват от около 50 лв. на ден, като тази сума може да се увеличи няколко пъти в зависимост от модела и марката на автомобила. Освен това често възникват и други разходи - в повечето случаи горивото е за сметка на потребителите. За сравнение, зареждането с ток на автомобилите на Spark, чийто 24-часов наем е 57 лв. до 200 км, е безплатно. Освен цената за наем потребителите трябва да предвидят и средства, които да послужат като депозит - сумата за това започва от около 200 лв. за по-ниския клас коли, но най-често срещаният размер е 400 лева. Налице са и няколко допълнителни условия при използването на такъв тип услуга. Потребителите трябва да имат навършени 21 години, както и минимум две години шофьорски опит. Същевременно много от rent-a-car компаниите имат минимален период за наемане на автомобил, който е два дни.

Стена от регулации

Все по-популярните алтернативни начини за придвижване в градовете обаче се сблъскват и с редица предизвикателства - от риска да бъдат заплаха за традиционните таксита до неясноти относно регулацията им. Преди години друга компания с бизнес модел на основата на споделената икономика - Uber, се опита да навлезе на пазара в София, но експанзията й не беше посрещната радушно от регулаторите. А миналата есен дебютът на електрическите тротинетки в столицата се свързваше преди всичко с липсата на регламент за ползването им. Впоследствие, макар и с малко закъснение, в резултат на общите усилия на Hobo, Lime и Столичната община наредба за електрическите тротинетки влезе в сила.

Автор: Капитал

Хората все повече търсят алтернативи за придвижване в градска среда. Основните причини за това са финансови и екологични. След като преди няколко години дебютът на споделените електрически автомобили Spark предизвика малък бум в градското придвижване в София, на хоризонта се появиха и няколко други алтернативи за пътуване - от електрически тротинетки през споделени скутери под наем до компания с модел, който е почти идентичен с този на Uber.

Различните начини за придвижване в столицата имат своите предимства и недостатъци, които най-често са субективни и зависят от личните предпочитания на клиентите - някои предпочитат сами да управляват превозното си средство, други желаят да се возят. През зимата алтернативите за придвижване в града са значително по-малко, цените им са близки, независимо че става въпрос за услуги от различно естество, а също така могат да бъдат и наполовина по-евтини от традиционните таксита при липса на трафик и по-висока средна скорост на движение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK