Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 мар 2020, 11:48, 3490 прочитания

Градска мобилност

Какви са алтернативите за придвижване в София. Сега в столицата, после и в други градове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Хората все повече търсят алтернативи за придвижване в градска среда. Основните причини за това са финансови и екологични. След като преди няколко години дебютът на споделените електрически автомобили Spark предизвика малък бум в градското придвижване в София, на хоризонта се появиха и няколко други алтернативи за пътуване - от електрически тротинетки през споделени скутери под наем до компания с модел, който е почти идентичен с този на Uber.

Различните начини за придвижване в столицата имат своите предимства и недостатъци, които най-често са субективни и зависят от личните предпочитания на клиентите - някои предпочитат сами да управляват превозното си средство, други желаят да се возят. През зимата алтернативите за придвижване в града са значително по-малко, цените им са близки, независимо че става въпрос за услуги от различно естество, а също така могат да бъдат и наполовина по-евтини от традиционните таксита при липса на трафик и по-висока средна скорост на движение.


Електрически тротинетки
Първоначална такса: 1.50-1.60 лв.
Минута: 20-30 ст.
Брой в София: над 500


Само няколко месеца след дебюта им през есента на миналата година електрическите тротинетки бързо превзеха София. На пазара тук оперират три компании - Lime, Bird, която обаче действа в страната чрез свой български подизпълнител - BRUM, както и българският стартъп Hobo. Според оценки общият брой на споделените електрически превозни средства от този тип е над 500 - 300 от тях принадлежат на Lime, a Hobo и Bird/BRUM са с по близо 100. Освен тези три компании планове за навлизане на софийския пазар са обявили и още две - FLY и VOI. Ценовите условия на трите играча в столицата са доста сходни - при Lime и Bird тарифата е 1.50 лв. за отключване и 30 стотинки на минута след това, докато Hobo ще таксува с 1.60 лв. в началото и 20 стотинки на минута. Като цяло тротинетките са подходящи за кратки придвижвания в града, при тях липсва и неудобството с паркирането.

Spark
Първоначална такса: от 3.77 лв. до 6.37 лв. (от VW UP до BMW i3)
Минута: 29-49 ст., между 57 и 109 лв. на ден
Брой в София: над 350




Наскоро Spark добави към автопарка си 80 нови коли Hyundai Kona. Така общият им брой от модела става 170, всички превозни средства на компанията надхвърлят 350, а от компанията очакват те да достигнат 800-1000 до края на годината. Регистрацията е лесна, като от потребителите се изисква да изпратят единствено снимка на шофьорската си книжка и да въведат банковата си карта за плащане. Проверката на подадените документи отнема около 24 часа, тоест клиентите не могат да карат веднага след сваляне на приложението. При завършване на регистрацията от картата ще бъдат таксувани 5 лв., след което потребителите получават обратно купон за пътуване на стойност 7 лв. Това се прави, за да се валидира достоверността на избрания разплащателен метод. Чрез приложението потребителите могат да виждат кои автомобили са свободни и имат възможността да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите се спират на определени зони, които компанията постоянно увеличава. Така само за две години Spark се превърна в истински хит за градско придвижване.

Скутери под наем
Цена с включено гориво: 29 ст. на минута, 59 лв. за ден, 280 лв. на седмица
Брой в София: 30 SYM Orbit II 50 cc на ток или бензин


Услугата Shareascoot по принцип е активна в целия град и неговите околности, но превозните средства могат да се наемат и върнат само в централните части на София. В случай че скутерите се паркират извън зоната за обслужване, тече наем в размер на 9 стотинки на минута. Понастоящем заради климатичните условия услугата не е активна, но от компанията коментираха за "Капитал", че през пролетта отново ще се предлага. Плащането се осъществява директно в приложението с карта. Задължително условие в случая е валидно свидетелство за управление на МПС, минимум категория М или категория В. В приложението потребителите виждат къде се намират свободните скутери, а след резервирането на един от тях разполагат с 10 минути, за да стигнат до него. Всеки разполага с две каски - една в багажника и една под седалката, в случай че се возят двама души. Управителят на компанията Красимир Димитров споделя пред "Капитал", че плановете са през пролетта те да достигнат 100, както и услугата да бъде достъпна и в Пловдив, а след това във Варна и Бургас. Същевременно повече от половината скутери се очаква да бъдат изцяло електрически.

Кола под наем
Цена: От 50 лв. на ден
Депозит: От 200 лв.


Макар и по-малко изгоден, а в повечето случаи неудобен, вариантът за наемане на кола за придвижване в града също го има като възможност. Цените за кола под наем за 24 часа в София започват от около 50 лв. на ден, като тази сума може да се увеличи няколко пъти в зависимост от модела и марката на автомобила. Освен това често възникват и други разходи - в повечето случаи горивото е за сметка на потребителите. За сравнение, зареждането с ток на автомобилите на Spark, чийто 24-часов наем е 57 лв. до 200 км, е безплатно. Освен цената за наем потребителите трябва да предвидят и средства, които да послужат като депозит - сумата за това започва от около 200 лв. за по-ниския клас коли, но най-често срещаният размер е 400 лева. Налице са и няколко допълнителни условия при използването на такъв тип услуга. Потребителите трябва да имат навършени 21 години, както и минимум две години шофьорски опит. Същевременно много от rent-a-car компаниите имат минимален период за наемане на автомобил, който е два дни.
Стена от регулации

Все по-популярните алтернативни начини за придвижване в градовете обаче се сблъскват и с редица предизвикателства - от риска да бъдат заплаха за традиционните таксита до неясноти относно регулацията им. Преди години друга компания с бизнес модел на основата на споделената икономика - Uber, се опита да навлезе на пазара в София, но експанзията й не беше посрещната радушно от регулаторите. А миналата есен дебютът на електрическите тротинетки в столицата се свързваше преди всичко с липсата на регламент за ползването им. Впоследствие, макар и с малко закъснение, в резултат на общите усилия на Hobo, Lime и Столичната община наредба за електрическите тротинетки влезе в сила.

Капитал #9

Текстът е част от брой 9 на седмичния Капитал (6 - 12 март). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ах, фестивалите Ах, фестивалите

Летните фестивали в Бургас и региона са на изчаквателна позиция и се надяват на оптимистичен сценарий

29 май 2020, 539 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свободно време" Затваряне
Да се усмихваш въпреки всичко

Животът кипи по улиците на мегаполиса Лагос, който е най-големият бизнес център в Нигерия

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10