С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 апр 2014, 0:00, 3277 прочитания

Мястото на добрия фасилити мениджър в съвременния офис

Кирил Илиев, управител на фирма "Гео Фасилитис"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Реклама Тази статия е с рекламно съдържание, предоставено от трета страна и не е обвързана с редакционната политика на медията.
Колко време прекарваме в офиса? Отговорът ще потърся през призмата на книгата на Арнолд Бенет, "Как да живеем в рамките на 24 часа на ден" . Тя е писана през 1910 година, но продължава да е актуална и днес. Изданието провокира читателя с въпроса: "Колко е изписано за това как да живеем с фиксиран бюджет, но не и с фиксирани 24 ч. в денонощието". Друга, много интересна мисъл е, че "ако разполагаме с време, можем да създадем пари, но ако разполагаме с много пари, не можем да си купим повече време". Книгата е осеяна с интересни мисли, но най-същественото за мен е, че всъщност "системата" ни е принудила да аранжираме деня си около работното си време. Т.е. ако от 24 ч. изключим 8 ч. за сън и 8 ч. работно време, в голяма част, останалите 8 ч. ги аранжираме около 8-те часа на работа – сутринта основно протича в подготовка за работа и придвижване до офиса, а след работа отново придвижване и подготовка за следващия ден – подреждане на задачи, подготовка на тоалета и т.н.

През 2014 г. работните дни са 251. Приспадайки 20-те дни полагаем отпуск, това прави 2/3 от годината. Ако приемем, че средностатистическият служител работи 40 години, то простата аритметика показва, че около 25 г. от живота си прекарваме на стола в офиса и в дейности, съпътстващи престоя ни в офиса. 

Как може фасилити мениджърът да направи тези 25 години от живота ни по-приятен? Като подобри средата в офиса, разбира се. Неговата експертиза е желателно да се ползва още при проектирането на сградата. Въпросите са много – достатъчно ли ще са паркоместата; лесно достъпни ли ще са; къде и как ще се обособи място за пушачите; ще има ли достатъчно естествена светлина; какъв тип ще е изкуственото осветление и как ще влияе на работоспособността; ще има ли достатъчно подаване на свеж въздух; ще бъде ли оптимално разположен пътят за евакуация; ще се използват ли нетоксични материали при строителството и обзавеждането; ще се помисли ли върху ергономията на мебелите; ще бъде ли оптимизирано пространството за машинно почистване, което да оптимизира баланса разход/ефект, и много, много други въпроси, за които повечето ползватели не си дават сметка.

В интернет постоянно излизат материали, които показват новата вълна в дизайна и разбирането за офиса. Технологичните компании глезят служителите си с уникални офис решения и допълнителни бонуси като детска градина, автомивка, безплатна храна и др. Причините за подобна политика са много, но не може да не споменем, че работодателите разчитат комфортната среда да засили креативността на служителите и да ги задържи възможно най-много в офиса.

Но какво би се случило с тези прекрасни офиси, ако нямаше кой да ги поддържа? През първия ден всичко е прекрасно, но само няколко дни след това тоалетните започват да миришат, хартията отдавна е свършила, а хората правят посещенията си с погнуса. До две седмици всичко е потънало в прах, който провокира проблеми в дихателните системи на по-чувствителните служители. След известно време следите от ежедневна употреба стават видими, а не след дълго част от оборудването става неизползваемо. Заболеваемостта на служителите се е увеличила драстично, а някои от тях вече започват да напускат.

Най-коварно от всичко е, когато вентилационната система се замърси и в нея се развият бактерии, които всички дишат. Това е един от синдромите на т.нар. "болна сграда". Проучване на Световната здравна организация (СЗО) сочи, че 63% от случаите на преждевременна смърт в Азия настъпват заради лошия въздух в затворени офиси и помещения. 

Няма да отрека, че вложих малко повече драма в горните параграфи, но то е само, за да подчертая огромния труд, който служителите на фасилити мениджмънт компаниите извършват и който в много случаи остава скрит за ползвателите. Следите от лошата поддръжка обаче могат да се помиришат от далече, затова съветът ни е – не пестете от поддръжка! Наемете най-добрите, за да стимулирате служителите си да дадат най-доброто от себе си.

Кирил Илиев
Управител на фирма "Гео Фасилитис"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Реклама" Затваряне
Позитивният PR и ползите от него

Как позитивният PR влияе на имиджа на българските компании

Q&A: Проектът Libra

Най-важното, което трябва да се знае за новата криптовалута на Facebook

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Човекът и мракът

Palacio de Velazquez в Мадрид показва първата голяма ретроспектива на японския художник Тецуя Ишида извън родината му

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас