#4 Рационалното управление на парите обслужва целите и мечтите ни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

#4 Рационалното управление на парите обслужва целите и мечтите ни

Биляна Сотирова

#4 Рационалното управление на парите обслужва целите и мечтите ни

Интервю с Биляна Сотирова, дипломиран финансов консултант, NN България

9449 прочитания

Биляна Сотирова

© Цветелина Белутова


Трудно ли е да консултираш други хора за парите им?

Не, не ми е трудно. Аз нямам емоционална обвързаност или зависимост към парите на клиентите. Те имат такава и затова могат да срещнат трудности в тяхното управление. Моята задача е да науча какви са целите, ценностите, амбициите и страховете на клиента, и да създам такова доверие между нас, че да ме допусне до своя свят. И тогава идва ред на парите и съветите ми какво да се прави с тях. Консултантът си е свършил добре работата, ако успее да превърне емоционалното отношение към парите на своите клиенти в рационално управление. Така парите могат да служат най-добре за постигането на целите и мечтите.

Когато дойде човек с молба за разработване на личен финансов план, по какъв начин подхождате към него?

Винаги по един и същи начин - с живо любопитство, добронамереност и уважение. Това съветвам и по-новите си колеги - да не отиват на среща с клиент с предварително изградени образи, очаквания и клишета. Аз не съм търговски представител и не рекламирам продукт; нямам наизустен текст. Моята работа е да създам доверие у човека и да бъда полезна със съвети как още по-добре да управлява парите си. За да се случи това обаче клиентът трябва да е готов, че ще навляза в личното му пространство, че на моменти мога да го извадя от зоната му на комфорт, че ще дълбая с въпроси... Защото ако не успея да събера достатъчно и достоверна информация, няма да съм истински полезна.

Кое трябва да е водещо при управлението на личните финанси – нуждите на човек, или възможностите му?

Определено нуждите са тези, които трябва да стоят в основата на финансовия план.

При изготвянето на комплексен финансов план не е задължително закупуването на финансов инструмент, за който ще се отделят пари. Понякога хората смятат, че нямат възможности, просто защото са с "широки пръсти" и нямат представа колко безсмислени разходи правят. Ревизирането на приходите и разходите може да доведе до освобождаване на ресурс, който да бъде насочен към постигането на конкретна цел, която е важна за клиента. Друг пример - масово хората не знаят как работи пенсионната система в България, какви са правата им и какви следва да са реалните им очаквания за бъдещия им пенсионен доход; какво е универсален пенсионен фонд. От това кой и как управлява парите ни по индивидуалните партиди зависи дали нашите натрупвания ще бъдат Х лева или двойно повече. Не вярвам за някого това да е без значение. Изборът на пенсионно дружество е безплатен и не опира до възможности.

Другата крайност са хора с много големи възможности, за които е безпроблемно заделянето на средства, но които са на вълната на успеха и благополучието и често пъти игнорират потребността да се планират по-дългосрочно бъдещето си. Основната нужда при тях, за съжаление често неосъзната, е да създадат свой "бекъп". Както знаем, от високо се пада най-болезнено! Самонадеяността или нехайството не са добри съветници при никакви обстоятелства.

Как бихте подходили към човек, който не е наясно със собствените си цели? Бихте ли му казали директно, че греши?

Не е страшно, когато човек не е наясно със собствените си цели. Именно в това е моята сила - да преведа най-леко и разбираемо клиента през основните сфери на финансовото планиране, като първо избистрим целите, а после съставим план за изпълнението им. Лошо е, когато човек категорично отхвърля идеята да помисли за собствените си пари и по-доброто им управление. Формулата "живея ден за ден" може би може да бъде приложима, но в страните с развита икономика и с добри социални политики. Тук, на нашите географски ширини, разбирането "на мен нищо лошо не може да ми се случи" или "ще му мисля като стане" звучи наивно.

Как построявате моста между целите за бъдещето и възможностите на настоящето?

Това е любимата част от работата ми - след като сме изяснили целите и степента им на важност за клиента, вече имам конкретен казус, върху който да работя. А именно - да го облека в числа, в адекватни финансови инструменти или насоки за действия, подпомагащи реализацията на желанията и намеренията на клиентите. Когато консултантът има знанията, компетенцията и опита във всички области на личните финанси, построяването на този мост не е трудно. Често усилията се съсредоточават в това да мотивираш клиента към действие. Защото и най-брилянтният финансов план остава безполезен, ако не е придружен от действия.

Има ли грешни решения във финансите и такива, които са правилни във всички случаи?

Да не правиш нищо също е решение, но не мисля, че е най-далновидното. Стратегията да чакаш някой или нещо да ти подреди живота проработва много рядко. Във всички случаи е правилно да потърсиш навременна и надеждна информация, да се довериш на компетентен консултант и най-важното - да не отлагаш!

Вие лично как управлявате финансите си - на база на собствени решения или на такива от колега-професионалист?

Не съм правила консултация за личните си финанси с колега. Решенията ги вземам аз, но те лежат на получените знания от компанията, в която работя. Несъмнено влияние върху това как най-добре да управлявам парите си оказва всекидневният обмен на информация и опит, както с колегите ми, така и с клиентите.

Ако имахте два пъти по-малко приходи от сега, как бихте ги разпределили? А ако бяха двойно повече?

Всъщност размерът на приходите няма особено значение. Важно е човек да прилага логиката на ефективно управление на личните си средства. Първо, чрез своите образование, умения, работата си, квалификацията си да си подсигури стабилен и достатъчен текущ доход, който да покрива текущия разход.

Второ, да създаде "авариен фонд", тоест място, от където лесно и по всяко време да има достъп до средства за решаването на възникнал проблем или за възползване от някаква неочаквана възможност. Това са пари за краткосрочните ни цели.

За дългосрочните идва ред на третия щрих - подсигуряване на бъдещ доход, който ще обслужи стратегическите цели в живота ни. Такива са закупуването на дом, добър старт в живота на децата, подсигуряване на спокойни пенсионни години. Тук трябва да се подбере най-добрият начин за осъществяването им, като съществуват 3 такива - спестяване, кредитиране или подарък.

Последният, но не по важност елемент е "защитата". Трябва да се научим да използваме застрахователните продукти не само за къщите и автомобилите си, но и за да защитим най-ценният актив - самите нас - да подсигурим парите, нужни за поддържане на стандарта ни на живот или за осъществяване на дадена цел, независимо от обстоятелствата, да се погрижим за близките си, да предотвратим унаследяването на дългове... Застрахователните програми няма да елиминират рисковете, които ни дебнат, но могат да ни подготвят адекватно за последиците от тях.

Затова твърдя, че не размерът на дохода е от първостепенно значение, а това да го разпределим адекватно във всеки от четирите елемента.

Аз лично, ако имах два пъти по-малко приходи от сега, бих положила усилия да увелича текущия си доход чрез търсене на допълнителна работа или увеличаване на ефективността ми и бих намалила средствата, които отиват за удоволствия, хобита, пътувания. Но не бих игнорирала заделянето на средства за дългосрочните ми цели, нито застрахователната защита, както и не бих пресушила напълно аварийния си фонд.

Ако имах двойно по-голям приход, бих запазила сегашния си стандарт на живот и може би ще се включа в някакъв бизнес или социален проект, не толкова заради допълнителен доход, а заради предизвикателството и развитието.

Рубриката, посветена на финансовото планиране, се осъществява със съдействието на "NN България".

NN Group е компания за застраховане и управление на активи. В България помага на близо 400 хил. индивидуални клиенти да планират финансовото си бъдеще, както и на над 300 корпоративни партньори да осъществяват програми за мотивиране и ангажиране на служителите си.

NN предоставя на своите клиенти комплексно финансово консултиране в пет области - инвестиционно, пенсионно, застрахователно, данъчно и наследствено планиране, и подкрепя развитието на финансовата грамотност за по-добро управление на личните им финанси.

www.nnbulgaria.com

Трудно ли е да консултираш други хора за парите им?

Не, не ми е трудно. Аз нямам емоционална обвързаност или зависимост към парите на клиентите. Те имат такава и затова могат да срещнат трудности в тяхното управление. Моята задача е да науча какви са целите, ценностите, амбициите и страховете на клиента, и да създам такова доверие между нас, че да ме допусне до своя свят. И тогава идва ред на парите и съветите ми какво да се прави с тях. Консултантът си е свършил добре работата, ако успее да превърне емоционалното отношение към парите на своите клиенти в рационално управление. Така парите могат да служат най-добре за постигането на целите и мечтите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK