Дигитални времена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигитални времена

В производствените цехове на софийското предприятие вече се провеждат тестове за производство на дигитални пластини.

Дигитални времена

Как за две години "Кодак график комюникейшън" увеличи осем пъти приходите си и вече има годишен оборот от половин милиард лева

Бойчо Попов
5624 прочитания

В производствените цехове на софийското предприятие вече се провеждат тестове за производство на дигитални пластини.

© Антон Попов


Ако пътувате често от центъра към столичната аерогара, е твърде възможно да сте виждали голямата табела с надпис Kodak на разклона на Цариградско шосе. Първата ви асоциация вероятно е с фотография. Но не. Там е разположено производствено предприятие, част от световната група Kodak, което има годишни приходи от над половин милиард лева. Името му едва ли ви е познато - то се казва "Кодак график комюникейшън" и произвежда платки за печатарската индустрия. Всъщност това е бившият завод ПОАП (Предприятие за очестени алуминиеви пластини), приватизирано през октомври 1994 г. от германската Polychrome за 50 000 лв. През 2005 г. след сливане в световен мащаб купувачът става част от групата на американската Kodak.

Как обаче компания с годишен оборот от 67 млн. лв. през 2005 г. сега има продажби за 103 млн. лв.? Отговорът е лесен - увеличено производство и рязък скок в цената на основната му суровина - алуминият.

Един за всички печатари

При приватизацията на предприятието производството му е било 350 хил. кв.м пластини на месец, а днес - над три пъти повече. Не е лесно да си го представите, но общата площ на двете машини е около 600 кв.м. През 2006 г. в експлоатация е пусната втора производствена линия. "Имахме няколко много силни години, стигнахме до максимума на капацитета и построихме втората поточна линия през 2005 г.", казва Бисерка Янева, мениджър в "Кодак график комюникейшън". Точно това позволява на компанията да постигне почти осемкратен ръст на продажбите - 517 млн. лв. В допълнение за пет години цената на алуминия е скочила тройно, а оттам и продуктите на дружеството стават по-скъпи.

Предприятието традиционно работи за износ. Допреди две години осем процента от производството в София е било достатъчно, за да задоволи нуждите на целия български пазар, но тогава централата на Kodak променя изцяло политиката си за дистрибуция и цялата продукция заминава за централата в Германия.

Днес "Кодак график комюникейшън" се стреми не толкова към по-големи обеми, а към по-скъпи продукти. Затова компанията майка е планирала допълнителни инвестиции и през тази година в София ще започнат да се произвеждат дигитални пластини, а такива се произвеждат само на три други места в света. Впрочем освен софийското предприятие още само две компании произвеждат пластини за сух печат - японската Toray Industries и американската Presstek.

Дружеството почти няма световна конкуренция, защото технологиите за производство на офсетови алуминиеви пластини са притежание на няколко големи световни производителя: Aqua, Kodak, Dupon. Лицензи за тях не се продават, а материали за производство се намират трудно. Но Polychrome идва в България със собствената си технология, опит и компетенциите на големия си научноизследователски център в германския град Остзеероде. Така компанията в София получава наготово цялата научноизследователска и техническа поддръжка.

Партиен и частен живот

Историята на компанията е уникална с две неща - предприятието е създадено с решение на централния комитет на партията и е първото българско приватизирано акционерно дружество. ПОАП е създадено от бившия ЦК на БКП през 1987 г. и е изградено съвместно с ИПК "Родина". "Разрешението на партията е било нужно, защото технологията е била ембаргова, а машините уникални - внос от Западна Германия," разказва Янева. Първоначално е проектирано да произвежда 500 хил. кв. метра алуминиеви офсетови пластини, предназначени да обслужват преди всичко българската полиграфия. ПОАП е било единственото подобно предприятие на Балканите и дори в социалистическите страни. До 1992 г. компанията работи като част от различни държавни обединения, а през август е преобразувано в акционерно дружество, едно от първите в България.

Между 1992 и 1994 г. започва силен експорт - в началото се изнася за Румъния, после - за Украйна и Франция. В този период обаче средствата не достигат, а са необходими нови инвестиции. Логично се стига до приватизацията на предприятието - германската Polychrome, която е част от американския концерн Polychrome Corporation of America, е предпочетена за купувач, а ПОАП става първото акционерно дружество в България, което е приватизирано.

Ако пътувате често от центъра към столичната аерогара, е твърде възможно да сте виждали голямата табела с надпис Kodak на разклона на Цариградско шосе. Първата ви асоциация вероятно е с фотография. Но не. Там е разположено производствено предприятие, част от световната група Kodak, което има годишни приходи от над половин милиард лева. Името му едва ли ви е познато - то се казва "Кодак график комюникейшън" и произвежда платки за печатарската индустрия. Всъщност това е бившият завод ПОАП (Предприятие за очестени алуминиеви пластини), приватизирано през октомври 1994 г. от германската Polychrome за 50 000 лв. През 2005 г. след сливане в световен мащаб купувачът става част от групата на американската Kodak.

Как обаче компания с годишен оборот от 67 млн. лв. през 2005 г. сега има продажби за 103 млн. лв.? Отговорът е лесен - увеличено производство и рязък скок в цената на основната му суровина - алуминият.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    goshosan

    вземете оправете таблицата, цифрите са същите като при киров.

  • 2
    Avatar :-|
    Валентина Русева

    14.07.2009
    Помогни на Росина


    код на SMS: DMS ROSINA

    Изпратете дарителски SMS с текст DMS ROSINA на номер 17 777 (за абонати на GLOBUL , vivatel и M-Tel).

    Росина Русева е от град Варна. През 1969 година, след имунизация (неправилно поставена инжекция), получава увреждане на двигателния апарат – детска церебрална парализа. Днес Росина ползва инвалидна количка през повечето време, но се придвижва й с проходилка на кратки разстояния.

    За да може Росина да проходи самостоятелно, е необходимо да се извърши специализирано лечение. След проучване на различни възможности е получена оферта от болницата Хадаса в Израел, която е на стойност 11 840 евро и включва медицински изследвания и лечение. За съжаление тази сума е непосилна за Росина и тя разчита на дарителска подкрепа.

    За изпращането на дарителски SMS ще бъдете таксувани с 1,20 лв. с ДДС.

    Избраната от вас кампания получава минимум 90 % от всички финансови постъпления, а останалата сума покрива административни разходи по проекта DMS. Повече информация можете да намерите тук.

    През месец юли 2009 в подкрепа на кампанията "Помогни на Росина" бяха изпратени 302 SMS.

    Ако решите да подкрепите Росина и по банков път, ето данните на дарителската сметка:

    Societe Generale Експресбанк

    Титуляр: Росина Русева

    BIC: TTBBBG22

    IBAN: BG68TTBB94005524159347

    Благодарим ви, че подкрепяте Росина!

  • 3
    Lost avatar :-|
    Lost

    Очестени - значи преди това са били обезчестени :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.