Субсидирането на горивата - икономическо бреме, от което политиците не смеят да се отърват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Субсидирането на горивата - икономическо бреме, от което политиците не смеят да се отърват

Трафик в Шанхай - горивата в Китай, вторият по големина потребител на петрол в света, поскъпнаха с над 10% само от февруари насам

Субсидирането на горивата - икономическо бреме, от което политиците не смеят да се отърват

Ефектът от подпомагането на цените е обратен, твърди ОИСР

2899 прочитания

Трафик в Шанхай - горивата в Китай, вторият по големина потребител на петрол в света, поскъпнаха с над 10% само от февруари насам

© Reuters


В Кливлънд, щата Охайо, 43-годишният складов работник Джордж Макнери, разказва, че сменил големия си джип "Форд" за малка "Хонда" от 2004 г., защото бензинът "измъква храната от устата на децата ми". Отвъд Пасифика - в Пекин, 27-годишният счетоводител Лю Дзя слиза от хондата и се качва на метрото, след като цените на горивата се вдигнаха за втори път през последните 6 седмици до около $1.30 за литър - ниво, което е с 24% по-високо от това в САЩ. И в двете най-големи икономики на света горивата се субсидират, но макар Китай да е вторият консуматор на петрол на планетата, само 60% от хората имат коли - ниво, на което Америка е била през 20-те години на ХХ век. Въпреки това и тук управляващите се замислят за нови субсидии, след като и в момента поемат над 20% от цената.

Предизборни маневри в САЩ

За Джордж Макнери на пръв поглед по-важно е допускането за обсъждане в Сената на проектозакон за премахване на данъчните облечения за големите петролни компании в САЩ. В действителност текстът едва ли ще стане закон, няма да свали цените на горивата и само ще се използва като политически коз броени месеци преди изборите за президент и подмяна на част от състава на американския парламент. Предложението на демократа Робърт Менендес обаче стана още един повод да се коментира смисълът от субсидирането в този сектор. То се практикува масово по света в името най-вече на популярност за политиците и гарантирани печалби за големите играчи. Идеята на Менендес е да се спестят около 24 милиарда долара в следващите 10 години, които да се пренасочат към развиване на възобновяеми източници и данъчни стимули за енергийна ефективност. В понеделник зад закона застана и Белият дом, където президентът Барак Обама безуспешно призоваваше да се прекрати със субсидирането на петролните гиганти Exxon Mobil, BP, ConocoPhillips, Chevron  и Royal Dutch Shell.

На фона на растящите цени на горивата (в САЩ те доближиха психологическата граница от 4 долара за галон) предложението налива вода в мелницата на онези, които казват, че е безумно с пари на данъкоплатците да се увеличават и без това големите печалби на петролните корпорации, и то при растящ бюджетен дефицит. Републиканците от своя страна казват, че вносителите са се откъснали от реалността и че няма доказателства, че с вдигане на данъци и намаляване на субсидии ще паднат цените на бензиностанциите. Вместо това трябва да се увеличат сондажите за петрол и газ, казват сенатори от партията, контролираща Камарата на представителите.

Много приказки, малко дела

Истината е, че в момента никой политик по света не може да си позволи да премахне субсидии, защото това трябваше да се направи преди няколко години, когато петролът струваше 35 долара за барел, а не сегашните 124 долара. Днес не само шокът ще е по-голям, но и притиснатите от кризата държавни бюджети ще останат без солиден приход от акцизи, данъци и такси. Анализаторите прогнозират, че през второто тримесечие на 2012г. цената на петрола ще остане на сегашното равнище. През ноември 2011г. обаче Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Международната агенция за енергия (МАЕ) препоръчаха на правителствата по света да не се отказват от договореното от Г-20 през 2009 г. премахване на неефективните субсидии за горива. Изчисленията им показваха, че през 2010 г. по света са похарчени почти половин трилион долара за субсидиране на петрол, ток, въглища, газ. Генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия посочи, че всъщност субсидиите помагат най-вече на заможните домакинства (между 6% и 10% от най-бедните 20% в обществото имат полза от тях) Колегата му в МАЕ Мария ван дер Хьовен допълни, че тези средства - особено при сегашните високи цени - се превръщат в голямо бреме за икономиките и ако се премахнат прозрачно, постепенно и разумно, могат да донесат ползи.

Без реформи субсидиите за горива ще достигнат 660 млрд. долара към 2020 г., което е 0.7% от глобалния БВП. Но ако те бъдат премахнати до края на десетилетието, ръстът в нуждите от енергия ще намалее с 4.1%, а на петрол - с 3.7 млн. барела на ден, твърдят двете международни организации. Ако няма промяна, в средата на века световната икономика ще е 4 пъти по-голяма и ще се нуждае от 80% повече енергия, в която изкопаемите горива ще си останат с дял от около 85%.

В Кливлънд, щата Охайо, 43-годишният складов работник Джордж Макнери, разказва, че сменил големия си джип "Форд" за малка "Хонда" от 2004 г., защото бензинът "измъква храната от устата на децата ми". Отвъд Пасифика - в Пекин, 27-годишният счетоводител Лю Дзя слиза от хондата и се качва на метрото, след като цените на горивата се вдигнаха за втори път през последните 6 седмици до около $1.30 за литър - ниво, което е с 24% по-високо от това в САЩ. И в двете най-големи икономики на света горивата се субсидират, но макар Китай да е вторият консуматор на петрол на планетата, само 60% от хората имат коли - ниво, на което Америка е била през 20-те години на ХХ век. Въпреки това и тук управляващите се замислят за нови субсидии, след като и в момента поемат над 20% от цената.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Субсидии само за нови индустрии. И то с предварително ограничен срок. Другото е наливане в бездънна яма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как да не свърши водата

Как да не свърши водата

Във ВиК сектора всичко тече

Във ВиК сектора всичко тече

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK