С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 27 мар 2012, 21:48, 2789 прочитания

Субсидирането на горивата - икономическо бреме, от което политиците не смеят да се отърват

Ефектът от подпомагането на цените е обратен, твърди ОИСР

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В Кливлънд, щата Охайо, 43-годишният складов работник Джордж Макнери, разказва, че сменил големия си джип "Форд" за малка "Хонда" от 2004 г., защото бензинът "измъква храната от устата на децата ми". Отвъд Пасифика - в Пекин, 27-годишният счетоводител Лю Дзя слиза от хондата и се качва на метрото, след като цените на горивата се вдигнаха за втори път през последните 6 седмици до около $1.30 за литър - ниво, което е с 24% по-високо от това в САЩ. И в двете най-големи икономики на света горивата се субсидират, но макар Китай да е вторият консуматор на петрол на планетата, само 60% от хората имат коли - ниво, на което Америка е била през 20-те години на ХХ век. Въпреки това и тук управляващите се замислят за нови субсидии, след като и в момента поемат над 20% от цената.

Предизборни маневри в САЩ

За Джордж Макнери на пръв поглед по-важно е допускането за обсъждане в Сената на проектозакон за премахване на данъчните облечения за големите петролни компании в САЩ. В действителност текстът едва ли ще стане закон, няма да свали цените на горивата и само ще се използва като политически коз броени месеци преди изборите за президент и подмяна на част от състава на американския парламент. Предложението на демократа Робърт Менендес обаче стана още един повод да се коментира смисълът от субсидирането в този сектор. То се практикува масово по света в името най-вече на популярност за политиците и гарантирани печалби за големите играчи.
Идеята на Менендес е да се спестят около 24 милиарда долара в следващите 10 години, които да се пренасочат към развиване на възобновяеми източници и данъчни стимули за енергийна ефективност. В понеделник зад закона застана и Белият дом, където президентът Барак Обама безуспешно призоваваше да се прекрати със субсидирането на петролните гиганти Exxon Mobil, BP, ConocoPhillips, Chevron  и Royal Dutch Shell.
На фона на растящите цени на горивата (в САЩ те доближиха психологическата граница от 4 долара за галон) предложението налива вода в мелницата на онези, които казват, че е безумно с пари на данъкоплатците да се увеличават и без това големите печалби на петролните корпорации, и то при растящ бюджетен дефицит. Републиканците от своя страна казват, че вносителите са се откъснали от реалността и че няма доказателства, че с вдигане на данъци и намаляване на субсидии ще паднат цените на бензиностанциите. Вместо това трябва да се увеличат сондажите за петрол и газ, казват сенатори от партията, контролираща Камарата на представителите.

Много приказки, малко дела
Истината е, че в момента никой политик по света не може да си позволи да премахне субсидии, защото това трябваше да се направи преди няколко години, когато петролът струваше 35 долара за барел, а не сегашните 124 долара. Днес не само шокът ще е по-голям, но и притиснатите от кризата държавни бюджети ще останат без солиден приход от акцизи, данъци и такси. Анализаторите прогнозират, че през второто тримесечие на 2012г. цената на петрола ще остане на сегашното равнище.
През ноември 2011г. обаче Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Международната агенция за енергия (МАЕ) препоръчаха на правителствата по света да не се отказват от договореното от Г-20 през 2009 г. премахване на неефективните субсидии за горива. Изчисленията им показваха, че през 2010 г. по света са похарчени почти половин трилион долара за субсидиране на петрол, ток, въглища, газ. Генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия посочи, че всъщност субсидиите помагат най-вече на заможните домакинства (между 6% и 10% от най-бедните 20% в обществото имат полза от тях) Колегата му в МАЕ Мария ван дер Хьовен допълни, че тези средства - особено при сегашните високи цени - се превръщат в голямо бреме за икономиките и ако се премахнат прозрачно, постепенно и разумно, могат да донесат ползи.
Без реформи субсидиите за горива ще достигнат 660 млрд. долара към 2020 г., което е 0.7% от глобалния БВП. Но ако те бъдат премахнати до края на десетилетието, ръстът в нуждите от енергия ще намалее с 4.1%, а на петрол - с 3.7 млн. барела на ден, твърдят двете международни организации. Ако няма промяна, в средата на века световната икономика ще е 4 пъти по-голяма и ще се нуждае от 80% повече енергия, в която изкопаемите горива ще си останат с дял от около 85%.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Западните компании няма какво да губят от война в Близкия изток Западните компании няма какво да губят от война в Близкия изток

Изключение са малък брой фирми в ограничен брой индустрии

24 яну 2020, 324 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Daily" Затваряне
ЦСКА взе "Българска армия" и базата в Панчарево за безплатно ползване

Клубът трябва да инвестира поне 20 млн. лева, но няма да строи нов стадион

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10