Мисия: Поумняване на транспорта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мисия: Поумняване на транспорта

Всяка община сега строи велосипедни алеи, но и всяка го прави както намери за нужно

Мисия: Поумняване на транспорта

С европейски пари седемте най-големи града в страната ще дигитализират обществения превоз

4230 прочитания

Всяка община сега строи велосипедни алеи, но и всяка го прави както намери за нужно

© Мария Съботинова


Нови спирки, бързи автобусни трасета, велоалеи, нова инфраструктура и модернизация на съществуващата – всичко това предстои в София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Плевен и Стара Загора.

Близо 500 млн. лв. ще бъдат инвестирани през следващите три години в развитие на градския транспорт и подобряване на мобилността в седемте най-големи града в страната. Основната част от финансирането е по оперативна програма "Регионално развитие". Макар и недостатъчни за пълна промяна на остарелите системи и амортизирния автопарк, парите могат да дадат началото на цялостен процес на обновяване на обществения превоз и по-добро обслужване на пътуващите. А защо не и увеличаване на броя им... 

Някои от градовете ще вложат сериозен ресурс в подмяна на автопарка на градския транспорт. Други акцентират върху купуването на интелигентни системи за управление на трафика и информация в реално време. Навсякъде се предвиждат инвестиции и за електронни системи за таксуване на пътниците и мерки за сигурност. Нови спирки, бързи автобусни трасета, велоалеи, нова инфраструктура и модернизация на съществуващата – всичко това предстои в София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Плевен и Стара Загора.

Първо в Бургас, после и в други градове

Най-голяма финансова стойност има проектът в Бургас. Градът е и първият, който в края на 2010 г. подписа договор с оперативна програма "Регионално развитие" за градския транспорт. С над 131 млн. лв. Бургас разчита да направи градския транспорт по-привлекателен и броят на пътуванията с него да се увеличи от 72 хил. дневно на 94 хил. В момента общественият превоз се извършва с автобуси на по 15-20 години, някои от които втора употреба. Ето защо първата част от проекта е купуване на нови 67 автобуса. Търгът за доставката им беше обявен през пролетта и в него участват седем компании.

Макар и все още изпълнителите да не са обявени, се знае, че прогнозната стойност на сделката е над 38 млн. лв. Следват търгове за интелигентни системи, осигуряващи предимство на градския транспорт на кръстовищата. Те ще дават информация на пътниците и ще правят по-лесно таксуването им. С цел повишаване на сигурността ще има и система за видеонаблюдение по маршрутите на градския транспорт. Ще бъдат изградени и 15 км бързи автобусни ленти от перифериите на града до центъра. Т.нар. от бургазлии супербус ще обслужва квартал "Меден рудник" и другите западни територии и ще стига до центъра за около 10 минути. Като алтернативен начин за придвижване от кварталите Бургас планира и оформянето на над 20 км велосипедни алеи.

И новите тролейбуси са...

До края на следващата година в София ще се движат още 50 нови тролейбуса марка Skoda. Чешката фирма "Шкода електрик" спечели търга за доставката им, който е част от проекта на Столична община за развитие на градския транспорт по програмата "Регионално развитие". Парите за София от нея са 122 млн. лв., като за новите електрически возила са отделени около 53 млн. лв. Извън това ще бъдат въведени и системи за управление на трафика. Целта е да се обхванат невралгичните точки в града, които предизвикват най-често закъснения на обществения транспорт. С пари по проекта ще продължи и инсталирането на електронни информационни табла по спирките. Очаква се броят им да надхвърли 700. Внедряването на електронна система за таксуване също е сред компонентите, заложени от общината.

Очакват се по същата програма и инвестиции в липсваща инфраструктура и рехабилитация на съществуваща – трамвайно трасе от Семинарията до квартал "Дървеница" и реконструкция на това по бул. "България" с прогнозна стойност съответно 23.8 млн. лв. и 10.3 млн. лв. За новата линия до "Дървеница" с дължина около 9 км се чака решение на тръжната комисия. В поръчката на Столична община за избор на изпълнител участваха пет компании, като три бяха допуснати да отваряне на ценови оферти - "Трейс Борово", "СК - 13 Трансстрой" и италианското сдружение "Джи Си Еф дженерале коструциони феровиарие". За строителен надзор се състезават четири дружества. Предстои да бъде обявен и изпълнител за трамвайното трасе по бул. "България". Работата и по двата обекта реално ще започне догодина, а срокът за изпълнение е 18 месеца. След завършването на трасетата по тях ще се движат т.нар. бързи трамваи. Извън средствата по "Регионално развитие" София планира да купи и 20 нови мотриси за двете трасета. "Столичен електротранспорт" вече обяви обществена поръчка за тях, но предстои общината да кандидатства за финансиране по оперативна програма "Околна среда".

Крачка назад, но все пак в играта

Останалите пет града, в които ще бъдат инвестирани европейски средства за подобряване на транспорта, са все още в началото на проектите си. Договорите за финансиране между тях и управляващия орган на програмата бяха подписани през юли. Измежду тях с най-голяма стойност е проектът на Варна – над 114 млн. лв., като в него са заложени сериозни инвестиции за подмяна на превозните средства. Морската столица планира да купи 70 нови автобуса. Сред обслужващите в момента има такива на по над 40 г. Процедурата по избор на изпълнител е вече уточнена с програма "Регионално развитие" и обявяването им предстои. Общината се надява първите нови автобуси да са факт през пролетта.

Подобно на Бургас и Варна залага на нова бърза автобусна линия. Трасето й тепърва ще се уточнява, но целта е да се свържат кварталите "Владиславово" и "Бриз" с преминаване през центъра. Тук проектите за велоалеи са за над 14 км. И пак подобно на Бургас ще има системи, осигуряващи предимство на градския транспорт, и такива за автоматизирана продажба на билети.

Градът на колелетата

По малко по-различен сценарий се развива проектът в Пловдив. Стойността му е над 44 млн. лв., като тук акцентът не е подмяна на средствата за градския транспорт, а изграждане на велосипедни алеи и създаване на механизъм да се следи пътникопотокът по съществуващите маршрути. Причината е, че всички линии на градския транспорт в Града под тепетата се обслужват от частни оператори. Планира се обаче внедряване на системи за бързо преминаване на автобусите през кръстовищата и инсталиране на устройства за електронна продажба на билети. Най-вече обаче ще се правят велоалеи – общо над 37 км, както и безплатни паркинги за велосипеди.

Макар и не със същата тежест велоалеите са и част от проекта на Русе. Градът предвижда строителството на общо 14 км такива трасета в рамките на финансиране от над 23 млн. лв. Русе ще изгради и GPS систeма за контрол и управление на обществения транспорт, както и електронни информационни табла по спирките. Планирана е рехабилитация на тролейната мрежа.

Плевен също ще инвестира част от парите по своя проект в подобряване на тролейбусния транспорт. Предвидена е и реконструкция на мрежата на електротранспорта, но най-сериозно вложение ще бъде това за ново тролейбусно депо. Предвидено е и създаването на интернет портал за информация в реално време.

Такъв е заложен и в проекта на Стара Загора, чиято стойност е 28.9 млн. лв. Градът ще изгради цялостна електронна мрежа - софтуер, оборудване с интелигентни системи на тролейбусите и автобусите, табла на всички спирки. Най-голямата инвестиция обаче ще е подмяната на 14 тролейбуса и покупката на специализиран ремонтен автомобил за въздушната мрежа за около 11 млн. лв. Така, макар и за три години да няма шанс всички проблеми с градския транспорт в най-големите градове на България да бъдат решени, то поне частично трафикът там може да бъде облекчен.

Нови спирки, бързи автобусни трасета, велоалеи, нова инфраструктура и модернизация на съществуващата – всичко това предстои в София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Плевен и Стара Загора.

Близо 500 млн. лв. ще бъдат инвестирани през следващите три години в развитие на градския транспорт и подобряване на мобилността в седемте най-големи града в страната. Основната част от финансирането е по оперативна програма "Регионално развитие". Макар и недостатъчни за пълна промяна на остарелите системи и амортизирния автопарк, парите могат да дадат началото на цялостен процес на обновяване на обществения превоз и по-добро обслужване на пътуващите. А защо не и увеличаване на броя им... 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    velosipedi avatar :-|
    Мариян от Магазин велосипеди

    В България за велосипедите и велосипедистите доскоро изобщо не се мислеше и те тотално се игнорираха. Дано скоро това се промени - в напредналите европейски държави хората се придвижват в центъра на града основно с велосипед.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как да не свърши водата

Как да не свърши водата

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.