Кодексът за застраховането влиза за окончателно гласуване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кодексът за застраховането влиза за окончателно гласуване

И текстове, които притесняваха лизинговите компании, бяха редактирани в приемлива за тях посока

Кодексът за застраховането влиза за окончателно гласуване

Депутатите в комисия приеха проекта на второ четене и така той може да влезе в сила още през януари

Гергана Михайлова
3475 прочитания

И текстове, които притесняваха лизинговите компании, бяха редактирани в приемлива за тях посока

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


"Гражданска отговорност" ще може да е онлайн и без електронен подпис.

Депутатите от икономическата комисия приеха на второ четене новия Кодекс за застраховането, който след нанесените редакции вече може да бъде внесен за окончателно гласуване в пленарна зала. Очакванията са това да се случи още този четвъртък или най-късно следващата седмица, за да може новата регулация да влезе в сила от 1 януари 2016 г. С кодекса се въвежда европейската система за изчисляване на платежоспособността на компаниите в сектора, уреждат се правата на потребителите на застрахователни услуги и се дава възможност за изчистване на проблеми, натрупани заради несъвършенства в досегашната нормативна уредба.

Даването на възможност за сключване на застраховки "Гражданска отговорност" онлайн се превърна в ключов за приемането на кодекса въпрос. След продължителни дебати между експерти, юристи и депутати бе намерен вариант, който ще позволи сключването на задължителната застраховка по електронен път, без да е необходимо клиентът да разполага с електронен подпис. Това няма да направи "Гражданска отговорност" по-евтина, както твърдят депутати. Тенденциите са тя да поскъпва, коментираха застрахователи след гласуването.

Големият компромис

След месеци на разгорещени дискусии и нападки за лобизъм депутатите в комисията по икономическа политика и туризъм приключиха с второто четене на изцяло нов Кодекс за застраховането. Това се случва в последния възможен момент, тъй като от 1 януари българският застрахователен сектор трябва да заработи според изискванията на новата европейска директива, с която се въвежда "Платежоспособност II", и закъснението щеше да струва поредна наказателна процедура на Европейската комисия (ЕК) срещу България. Забавянето скъсява и срока за подготовка, което най-вероятно ще проличи при малките застрахователи с местни собственици, които ще трябва още в началото на следващата година да набавят допълнителен капитал. Това бе повод за съмнения, че има умишлено протакане за приемането на кодекса.

Формален повод за блокиране на работата по него бе акцията на група експерти от сектора, които настояха да отпадне изричната забрана за сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите онлайн и премахване на стикерите. Инициативата бе подета от депутатите от ГЕРБ, които поставиха ултиматум и така се стигна до предвиждането на възможност в кодекса за сключване на застраховката по електронен път със запазване на стикерите. 

Според приетото договор за застраховка ще има, след като компанията получи плащането, а тя ще има максимален срок от 3 дни, в който да я активира. За операцията няма да е нужен електронен подпис. Стикерът остава и ще се изпраща по куриер заедно с договора.

Това обаче няма да я направи по-евтина, както пресмятат депутатите, а ще я оскъпи, коментира Данчо Данчев, председател на браншовата асоциация на застрахователите. Той добави, че и в момента от гилдията предлагат подобна възможност и че целият дебат е бил от гледна точка на по-добрата защита на потребителите. Според Данчев по-същественият проблем при "Гражданска отговорност", който се разрешава с новия кодекс, е, че ще се премахне възможността за източване на българския гаранционен фонд от чужденци (най-често румънци), които купуват и регистрират автомобили у нас и се възползват от цените на задължителната застраховка, които са най-ниските в Европейския съюз. По думите му това води до стотици милиони левове щети годишно, които се поемат от българските застрахователи.

Още поправки

С последните редакции на текстове в кодекса депутатите зачеркнаха идеята за въвеждане на високи лимити на застраховката професионална отговорност на автомобилните сервизи, тъй като според тях това щеше да ограничи конкуренцията и на пазара да останат само големите.

Няма да се иска и задължителна застраховка "Гражданска отговорност" за ремаркетата до 750 кг, каквато идея също беше залегнала в проекта на кодекса. Разрешава се и проблем пред бизнеса на лизинговите компании, които занапред ще трябва да получават изрично съгласие от клиентите си за условията по застраховката на лизинговия актив, а по отношение на старите договори бе даден гратисен период за предоговаряне.

"Гражданска отговорност" ще може да е онлайн и без електронен подпис.

Депутатите от икономическата комисия приеха на второ четене новия Кодекс за застраховането, който след нанесените редакции вече може да бъде внесен за окончателно гласуване в пленарна зала. Очакванията са това да се случи още този четвъртък или най-късно следващата седмица, за да може новата регулация да влезе в сила от 1 януари 2016 г. С кодекса се въвежда европейската система за изчисляване на платежоспособността на компаниите в сектора, уреждат се правата на потребителите на застрахователни услуги и се дава възможност за изчистване на проблеми, натрупани заради несъвършенства в досегашната нормативна уредба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK