Седмични новини за ритейл
17 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Средната сметка на тайния клиент на "Регал" скочи с 5%; Ръст от 18% при сумите, платени с VISA при търговци в България; Още един Carrefour в Бургас затвори врати; Преработватели искат забрана за растителни мазнини в млечните продукти; ИКЕА стъпва на пазара в Сърбия

2032 прочитания

© Цветелина Николаева


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: editors@regal.bg Средната сметка на тайния клиент на "Регал" скочи с 5%

Независимото проучване на "Регал" - "Таен клиент", което следи базовите кошници от най-евтини продукти в осем търговски вериги в София, отчита ръст от малко над 5% в средната сметка в началото на март спрямо месец по-рано. В сравнение с февруари средна сметка от 19 основни стоки е поскъпнала с 1.64 лв. до 32.35 лв. Скокът е почти идентичен в секциите с хранителни и нехранителни продукти - съответно 5% и 6%. При храните увеличение на средната цена има в седем от следените 12 основни категории. Най-голям ръст има при прясното мляко, киселото мляко и сиренето. С по-умерен темп се повишават базисните цени при охладеното пиле, ориза, захарта и яйцата. Спад има при две от дванадесетте основни групи храни. При хляба пазарът е тих, а спадът от 3% в средната цена на категорията се дължи на промоция на продукт под собствена марка в ЦБА. При брашното картината е по-динамична, с ръст в три вериги и компенсиращ го спад в две – "Лидл" и ЦБА. Останалите три категории – кайма, олио и шоколад, поддържат стабилно ниво на средната цена. При нехранителните поскъпват средно пет от общо седемте основни категории. При пастата за зъби цената се повишава със 17%, при праха за пране и душ-гела - с по 11%. Със 7% се издига средно базата на универсалния препарат, основно заради по-скъпата оферта в "Т маркет". Спад в средната цена има при сапуна и шампоана. Единствено при тоалетната хартия тя запазва стабилно ниво. При динамиката по вериги отчитаме покачване в стойността на най-икономичната кошница при четири търговеца. През март общата сметка се увеличава с най-много спрямо февруари в "Т маркет" (+5.44 лв.) и "Кауфланд" (+3.13 лв.). Базовата кошница поевтинява най-чувствително в "Билла" (-3.69 лв.) и "Лидл" (-1.61 лв.).
Ръст от 18% при сумите, платени с VISA при търговци в България

С 18% на годишна база нарастват изхарчените средства при търговци с карти VISA, издадени от български финансови институции, като в стойност този ръст надхвърля 1.7 млрд. евро. Това става ясно от данните, изнесени от "VISA Европа" на пресконференция, на която компанията за технологични разплащания обяви своите годишни финансови резултати за периода октомври 2014 г. – септември 2015 г. Общо похарчените средства с дебитни и кредитни карти VISA през миналата година са се увеличили с 14% до 6.5 млрд. евро. Броят на направените транзакции при търговците доближава 43.8 млн., което е повишение от 17%. Едно от всеки 16 евро в България е похарчено с VISA карта, като общият брой на едноименните карти, издадени от български банки, достига 3.34 млн. С почти 20% повече спрямо миналата година е средният брой на POS транзакциите при търговци за всяка карта на компанията. Сериозен скок има и при плащанията с бизнес карти, които нарастват с 42% до 173 млн. евро. Увеличават се също онлайн разплащанията с карти на компанията при търговци, които достигат общ обем от 328 млн. евро, или ръст от почти 17% през 2015 г. Безконтактните разплащания в България в супермаркети, бензиностанции, вериги за бързо хранене и др. набират популярност, като безконтактните терминали в страната вече са повече от 30 хил. - 37% от общия брой на терминалите.

Още един Carrefour в Бургас затвори врати

Още един търговски обект от веригата Carrefour затвори врати. Става дума за магазина срещу Пантеона в Морската градина в Бургас, съобщи сайтът e-burgas.com. След като друг обект на веригата - в мол "Галерия", спря работа в края на миналата година, Бургас остана само с магазина на Carrefour в мол "Плаза". Според в. "Черноморски фар" обаче той е почти празен, няма продукти, клиентите намаляват с всеки изминал ден, а персоналът очаква до края на годината и този магазин да бъде закрит. Компанията не е актуализирала информацията на сайта в секцията "За нас", според която "КМБ България" оперира с 8 хипермаркета и 6 супермаркета в големите градове на страната: София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Банско и Плевен. В секцията "Магазини" на сайта като работещи там са посочени само три хипермаркета в София и по един в Бургас, Варна и Русе, както и по един супермаркет в София, Бургас и Банско.

Употребата на растителни мазнини в млечните продукти да бъде забранена, а контролът за влагането им да се прави не в предприятията, а в магазините, настояха от Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМБ). Така ще стане ясно дали сиренето по 4 лева за килограм е направено само от мляко, както твърдят производителите му, добавят те. По тяхна информация едва 40% от продуктите на пазара наистина са млечни, като делът на имитиращите расте. От Агенцията по безопасност на храните уточниха, че в целия ЕС влагането на растителни мазнини е разрешено. Ако бъде забранено в страната, това ще постави в неравностойно положение българските фирми. Те припомниха, че по наредба млечните продукти на щанда трябва да са отделно от имитиращите. При над 40 проби от търговската мрежа през 2015 г. агенцията е установила 8 несъответствия. ИКЕА стъпва на пазара в Сърбия

Започва изграждането на първия магазин на мебелната верига ИКЕА в Сърбия, става ясно от доклад на австрийската строителна компания Strabag, която е ангажирана с проекта. Според информацията строителството ще бъде завършено през 2017 г. Магазинът ще заема площ от 30 хил. кв. метра и ще се намира в Белград. Инвестицията в проекта възлиза на 70 млн. евро. По-рано ИКЕА обяви плановете си да отвори два магазина в Белград и два в Централна Сърбия. Според Business Insider реализацията на проекта започва със седем години закъснение. Въпреки че условията за инвестиции на сръбския пазар се подобряват след заявената от Сърбия кандидатура за членство в ЕС, ИКЕА трябваше да преодолее редица бюрократични пречки, преди да получи разрешение за строеж, пише изданието. "Ако компания като нашата, с бизнес за 32 млрд. евро, се изправя през такива проблеми, можете да си представите с какви пречки ще се сблъскат по-малките инвеститори", казва пред изданието Владислав Лалич, директор на шведската компания за Югоизточна Европа.

Накратко


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK