Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

РБ внесе законопроект за освобождаване на дарената храна от ДДС; Тайният клиент на "Регал": Поевтиняват десет основни категории, поскъпват шест; Половината от магазините на Penny вече са продадени; "Белла България" обединява под един бранд дружествата си; Синдикат проверява търговските вериги с "таен служител"

3132 прочитания

© Shutterstock


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

РБ внесе законопроект за освобождаване на дарената храна от ДДС

Депутатите от гражданската квота на Реформаторския блок (РБ) Мартин Димитров и Петър Славов внесоха законопроект за улесняване на процедурите за даряване на храна с изтичащ срок на годност, която да не се облага с ДДС, съобщиха от пресцентъра на блока. Според вносителите промените ще мотивират търговските вериги и производителите да даряват храна, вместо да я унищожават. Ако бъде прието предложението, храните ще бъдат освободени от ДДС и ще могат да се даряват до 30 дни преди изтичането на срока им на годност. Законопроектът е разработен съвместно с Българската хранителна банка (БХБ) – неправителствена организация, която събира и управлява дарени храни и осигурява хранително подпомагане.

На година БХБ успява да спаси от разпиляване едва 270 т храна, казва директорът на организацията Цанка Миланова. По думите й България е в списъка на държавите с голямо разминаване между потребностите и достъпа до храна. Страната е най-бедната в ЕС - 49% от населението, 52% от децата и 61% от пенсионерите са застрашени от бедност и социално изключване. Миланова посочва, че няма точна информация какво количество храна се изхвърля. Данните се маскират от сивия сектор и лошите практики (например договорът с екарисаж не е гаранция, че храната стига дотам, за да бъде унищожена). Единствената информация, с която разполага БХБ, е от проучване на ЕК от 2010 г. (сравнителни данни за количествата унищожавана храна във всички страни - членки на ЕС), според което в България се унищожават над 670 хил. т храни годишно. Според Миланова тази храна би била достатъчна да се изхранят българите, живеещи под прага на бедност, за една година. Недобри практики според нея има и в магазините - случва се храната да стои на регалите до последния възможен час, да се преопакова и продава отново. По думите й 80% от храната, която се унищожава поради свръхпроизводство, грешки в етикетирането, изтичане срока на годност и други, може да бъде оползотворена.

Тайният клиент на "Регал": Поевтиняват десет основни категории, поскъпват шест

Фотограф: Георги Кожухаров

Тайният клиент на сп. "Регал" отчете спад през април в сравнение с март в средната цена при десет основни категории в кошницата си от стоки на най-ниски цени. Шест от тях са при храните – шоколад (-14%), сирене (-11%), прясно мляко (-8%), кайма (-7%), олио (-4%) и яйца (-2%). Четирите нехранителни групи със средно понижение в цената спрямо началото на март са душ-гел (-15%), универсален препарат (-12%), прах за пране (-9%) и паста за зъби (-6%). През април анализът обхваща седем вместо обичайните осем търговски вериги, тъй като в обекта на "Карфур" в Тhe Mall изцяло липсваха три от основните категории, които тайният клиент следи.

Ръст в средната цена спрямо мартенското ниво има в шест основни категории. При храните това са цялото охладено пиле и захарта (и двете с по 2%) и брашното (4%). В нонфууд секцията среден ръст от по 10% е отчетен при шампоана и сапуна, а тоалетната хартия поскъпва средно с 2% спрямо началото на март. Стабилни на месечна база (с разлика под 1%) остават средните цени при хляба, киселото мляко и ориза, като динамиката е тиха и на ниво отделни търговци. В резултат на сериозните средни намаления при някои от категориите средната пазарна сметка се понижава съществено. Спадът е в размер на -5% (-1.47 лв.) на месечна база до 30.88 лв. Посоката е надолу както при хранителните продукти (-4%), така и при нонфууд категориите (-6%).

Пълният текст на анализа - на regal.bg

Половината от магазините на Penny вече са продадени

Над половината супермаркети на германския дискаунтър Penny, който през октомври миналата година се оттегли от България, са продадени. Останалите неизкупени имоти - 38 парцела и 21 магазина, се предлагат от "Рила проект" - дружеството, в което са обектите. Досега най-много активи са преминали към "Билла България", другата компания в страната на собственика на Penny - REWE Group. "Техномаркет" е наела няколко, а останалите са придобити от малки търговци. "Билла България" бе с предимство и първа получи право да избере обекти, които да превърне в свои магазини. Веригата се е спряла на 11 магазина на Penny (шест в София, два във Варна и по един в Пазарджик, Монтана и Поморие) плюс логистичния център в община Елин Пелин. Четири обекта Penny вече са отдадени дългосрочно под наем на "Техномаркет" - в Дупница, Сандански, Перник и Враца. От "Лидл" също бяха заявили предварителен интерес, но сделка досега няма.

"Белла България" обединява под един бранд дружествата си

"Белла България" обединява под един бранд, свързани с холдинга дружества, специализирани в бизнеса с храни. От компанията съобщиха, че стартират проект за консолидиране на управленските процеси чрез опростяване на производствената и търговската структура. Целта на реорганизацията е холдингът да разшири пазарните си позиции в страната и на международния пазар, се посочва в информацията. Консолидацията включва вливане в структурата на "Белла България" на производствените предприятия "Фермата" и "Унибел", както и на търговската структура "Ипекс груп", обслужваща хорека канала. Предвижда се и окрупняване на мениджърските позиции в холдинга.

За реализиране на планираното преструктуриране е договорено външно и вътрешно финансиране за закупуване на машини и съоръжения от ново поколение. Засега компанията не уточнява неговия размер. Инвестицията ще бъде насочена към различни производствени и търговски направления. Първият етап от преструктурирането ще приключи в средата на настоящата календарна година. До края на 2016 г. се очаква хранителният холдинг вече да е с намален брой юридически лица в структурата си. По информация на компанията реализираните икономии ще се насочат в иновативна дейност, по-висока продуктивност и развитие на пазарното присъствие.

Синдикат проверява търговските вериги с "таен служител"

Конфедерацията на труда "Подкрепа" използва "таен служител" в търговска верига, за да провери как се спазва трудовото законодателство и отчете "нерадостен резултат" след двумесечния тест, съобщи президентът на синдиката Димитър Манолов, цитиран от БТА. Сред неблагополучията, установени от синдикалиста под прикритие, са шестдневна работна седмица, огромно текучество, създаване на фалшиви очаквания у кандидат-служителите, "отровна" работна атмосфера, санкции, глоби, насърчаване на доносничеството. Манолов посочи, че получените от пилотния тест резултати са подобни на жалбите, получавани от служители в много от действащите търговски вериги в страната. От КТ "Подкрепа" призоваха служителите да създават синдикати на работните си места; да не разчитат на обещания, а да подписват само договори, които включват реалните условия; да сигнализират Инспекцията по труда. От синдиката отново настояха санкциите, които налага инспекцията, да бъдат процент от оборота на компаниите. Манолов заяви, че проверките с "таен служител" ще продължат както в други търговски вериги, така и в производствени предприятия.

Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

РБ внесе законопроект за освобождаване на дарената храна от ДДС


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK