Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

Два пъти е разликата между евтината и скъпата кошница на тайния клиент; Българските продукти за Великден - отличени на рафта; "Теси" инвестира 15 млн. лв. в нов завод; PrimePark тества нова търговска концепция в София; Проектът на закон за храните вече е на етап обществено обсъждане

2978 прочитания

© Анелия Николова


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

Два пъти е разликата между евтината и скъпата кошница на тайния клиент

Малко над два пъти по-скъпо струва пазаруването на базисни хранителни стоки за домакинството, ако вместо най-евтините продукти в хипер-, супермаркета или дискаунтъра купувачите избират най-скъпите при същите параметри. Това показа проучването "Таен клиент" на "Регал", проведено на 5 май в магазини на седем търговски вериги в София. Средната сметка при low cost варианта на 12-те наблюдавани артикула беше 20.85 лева. А на най-скъпите достигна 44.80 лева средно, или с 214% повече.

Най-широка е ножицата на цените при кравето сирене. Разликата между най-скъпото и най-евтиното е над два пъти и половина (258%). При шоколада - фин млечен от 100 г, тя е 242%, а при ориза - 192%. Тези три продукта са ключови за набъбването на цената на кошницата, когато се избират най-скъпите продукти. При евтиния вариант делът на сиренето от средната сметка е 22.5%, а при скъпия - 37.6%. Делът на шоколада в единия случай е 4.3%, а в другия - 6.8%. При ориза разликата е между дял от 5.4% и от 7.4%. В кошницата освен това влизат охладено цяло пиле, яйца, хляб "Добруджа", пшеничното брашно, захар, свинска кайма, слънчогледово олио, краве кисело и прясно мляко.
При най-евтините храни най-високо над средната сметка бе сумата, оставена в "Пикадили" (23.94 лева), следвана от "Билла" (23.12 лева) и "Лидл" (21.28 лева). Почти на нейното ниво, но малко под него, беше сумата в "Т-Маркет" (20.13 лева), като намаляваше по ред - ЦБА (19.78 лева), "Фантастико" (19.03 лева) и най-ниска беше в "Кауфланд"(18.71 лева).

При най-скъпите продукти лидер беше "Билла" (49.26 лева), следвана от "Фантастико" (47.11 лева), "Пикадили" (46.94 лева), ЦБА (45.32 лева) и "Кауфланд"(45.22 лева). Под нивото на средната сметка бяха единствено "Т-Маркет" (42.05 лева) и "Лидл" (37.74 лева). Проучването установи, че най-голям е ценовият диапазон във "Фантастико" (248%) и в "Кауфланд" (242%), вероятно заради по-широкия асортимент, който поддържат. В ЦБА разликата беше 229%, в "Билла" - 213%, в "Пикадили"- 196%. В "Лидл" тя беше най-малка – 177.5%. Още по темата - на regal.bg.

Българските продукти за Великден - отличени на рафта

Над 3 милиона козунака и 200 000 кори с яйца ще бъдат брандирани с логото на кампанията "Купувам българско" по празниците

Стикер с логото на кампанията "Купувам българско" ще отличава българските козунаци, яйца и агнешко от вносните по великденските празници. Това казаха организаторите на инициативата от БНТ2 на пресконференция. В кампанията участват браншовите организации на млекопреработвателите, хлебопроизводителите и сладкарите, производителите на парфюмерия и козметика, на птиче месо и фермерски продукти. Над 3 милиона козунака и 200 000 кори с яйца ще бъдат брандирани с логото на кампанията по празниците. Потребителите да избират яйца със знака "Купувам българско", призова Олег Прокопиев от Съюза на птицевъдите. По думите му годишно в България се произвеждат 1 милиард яйца, 200 млн. се изнасят и още толкова се внасят. Потребителите да изискват информация и за произхода на агнешкото месо, каза министърът на земеделието и храните Десислава Танева. Тя посочи, че вносът на агнешко по статистика е около 8% годишно. Обикновено идва от Румъния, но е от по-различни породи и не е с традиционния вкус, който българинът очаква. Същото потвърди и председателят на Асоциацията на земеделските производители Венцислав Върбанов. Според него най-вероятно вносното месо ще е с 2 до 3 лв. по-евтино от българското. Възможно е да се появи и новозеландско агнешко, което пристига дълбоко замразено, каза още той.

"Теси" инвестира 15 млн. лв. в нов завод

Шуменското производствено звено на производителя на битови ел. уреди, почистващи препарати и храни "Фикосота" ще се разшири съвсем скоро с нова фабрика - за бойлери. С инвестиция от 15 млн. лв. поделението за уреди "Теси" ще може да произвежда над 1 млн. бойлера годишно. Продукцията ще отива основно за износ, защото в страната компанията вече държи 40% от пазара, коментират от "Фикосота". Новото предприятие ще е на шест хиляди квадратни метра застроена площ и ще произвежда 550 хил. електрически бойлера годишно. За строителството е използвано банково и собствено финансиране. Оборудването вече е монтирано, приключват и 72-часовите проби на линиите. Обучението на новоназначените 80 души е започнало още през 2015 г. Новата инвестиция заедно с действащия завод и с логистичния терминал на "Теси" оформят общо 16 хил. кв.м застроени пространства на eдна от работните площадки на дружеството в Шумен.

PrimePark тества нова търговска концепция в София

Очаква се първият PrimePark да заработи в "Софарма тауърс" в началото на септември.

"PrimePark е първият по рода си търговски обект в България, пресъздаващ усещането на затворен град", пише на сайта на начинанието. Очаква се първият PrimePark да заработи в "Софарма тауърс" в началото на септември. "Комплексът ще е тип хали, но по премиум. В него върху 2000 кв.м ще бъдат разположени 27 обекта. Ще има супермаркет, магазини за месо, за плодове и зеленчуци, за фрешове. Ще бъдат предложени различни услуги - застраховки, плащане на битови сметки, фризьорски салон и бръснарница, ще има магазин за вино и отделно магазин за алкохол. Нехранителните стоки ще бъдат представени с домашни потреби, дрехи, кожен асортимент и пр.", обясни Владимир Иванов, съсобственик в "Праймпарк". В дружеството влизат хора от търговията, медиите и рекламата, които са и инвеститорите. Концепцията е микс от няколко успешни подобни проекта в Испания и в САЩ. Иванов обясни, че ще бъдат отворени към малки български производители, които искат да продават директно. Условията са да са сертифицирани и да предлагат качествени продукти. Производителите ще плащат наем, а от "Праймпарк" ще се грижат за цялостното маркетиране на обекта. За ноември е планирано откриването на втори магазин от същия бранд, вероятно в "Лозенец". До края на годината обектите в София би трябвало да станат три.

Проектът на закон за храните вече е на етап обществено обсъждане

Проектът на новия закон за храните вече е достъпен за обществено обсъждане на сайта на МЗХ. По думите на министъра на земеделието и храните Десислава Танева той въвежда правила в области, които досега не са били регламентирани. По-важни нови моменти са свързани с въвеждането на изисквания към онлайн търговците, които вече ще се регистрират по закона за храните. Нови правила има и при предлагането на охладено, неопаковано предварително месо в обектите за търговия на дребно, където то ще се поставя в обособени места със задължително предоставяне на информация за вида и произхода му. Друга новост е задължителната регистрация на автомобилите за транспортиране на храни от животински произход, брашно, хляб и сладкарски изделия, която ще се удостоверява със стикери. Описани за първи път са и условията за пускане на пазара на храни със специално предназначение и хранителни добавки. Хранителното банкиране и даряване на храни също попадат в регулацията. Законът въвежда нови санкции, а старите се увеличават от два до осем пъти. Очаква се той ще бъде приет до лятото.

Накратко

Комисията за защита на конкуренцията санкционира "Лидл" с 1.86 млн. лв. за заблуждаваща рекламна кампания.

"Билла България" откри официално напълно обновения си магазин в столичната Централна гара.

Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK