Разходка в Космоса, моля!

Туристическите полети отвъд пределите на земната атмосфера вече не са държавен монопол, но още дълго ще са предимно забавление за избрани и свръхбогати

Blue Origin използва ракетата-носител за многократна употреба New Shepard и пасажерска капсула, която извършва меко кацане благодарение на три парашута.
Blue Origin използва ракетата-носител за многократна употреба New Shepard и пасажерска капсула, която извършва меко кацане благодарение на три парашута.
Blue Origin използва ракетата-носител за многократна употреба New Shepard и пасажерска капсула, която извършва меко кацане благодарение на три парашута.    ©  Reuters
Blue Origin използва ракетата-носител за многократна употреба New Shepard и пасажерска капсула, която извършва меко кацане благодарение на три парашута.    ©  Reuters

Вероятно като малък всеки е искал да полети в Космоса - мечта, която в процеса на порастването постепенно преминава в графата "неизпълними желания". Но ако допреди няколко месеца всичко това действително изглеждаше като (почти) невъзможен за реализация детски блян, в момента ситуацията поне на теория драстично се променя.

През последните две седмици ставаме свидетели на преломен момент в историята на т.нар. космически туризъм - отварянето на околоземното пространство за хора, които не са получили професионално обучение за астронавти. В рамките само на 9 дни двама от т.нар. космически милиардери - най-богатият човек в света Джеф Безос и основателят на Virgin Group сър Ричард Брансън, успешно достигнаха границата на Космоса, след което безаварийно извършиха "меко" кацане на Земята. Идеята на настоящите демонстрационни полети (отвъд съперничеството между двамата и егоистичното желание да реализират своя детска мечта) беше проста - нагледно да покажат пред света, че разработените от техните фирми Blue Origin и Virgin Galactic космически апарати са достатъчно безопасни, така че да приемат на борда си първите комерсиални клиенти. До момента единствената организация, която предоставяше по-скоро теоретична възможност за космически туризъм, беше руската агенция "Роскосмос" в сътрудничество с компанията Space Adventures. Сумата за неколкодневен полет до Международната космическа станция (МКС) обаче се измерваше в десетки милиони долари, а след пенсионирането на американските космически совалки през 2011 г. проектът реално беше замразен - руските капсули "Союз" започнаха да транспортират и американските астронавти, така че на борда им нямаше свободен капацитет. Така до момента само седем "цивилни" са получили шанс да посетят орбиталния комплекс.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Във време когато всички говорят и правят усилия да намалят глобалното замърсяване, скучаещи богаташчета пълнят въздуха с отработени

    Нередност?
  • 2
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Във време когато всички говорят и правят усилия да намалят глобалното замърсяване, скучаещи богаташчета пълнят въздуха с отработени газове. Освен това рекламират замърсяването като търговска дейност - екскурзия, която ще изпълни мечтите на много хора.
    Ама като си толкова загрижен за мечтите на хората направи нещо полезно. Хората в Африка, Азия, Латинска Америка мечтаят за училища, болници, вода, електричество, пътища, работа. С парите хвърлени за замърсява, тези двамата щяха да изпълнят много мечти.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал