Търгове за нови 4 отсечки на метрото тръгват до март

В сряда започва строителството на седем отсечки и метространции в централната част на София

   ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
   ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
До 2019 г. метрото в София ще порасне с 12 км и с 12 нови спирки. Обмисля се продължение на линията в кв. "Хладилника"

Същинското изграждане на третия метродиаметър в София започва в сряда, съобщи кметът на столицата Йорданка Фандъкова. Въвежда се временна организация на движението, която минимално да затрудни придвижването в София, обясни тя.

Проектът стартира с изграждането на седем отсечки и седем метростанции (етап 1) - от Малък градски театър до "Красно село". В момента тече избор на изпълнител за осмата отсечка, част от етап 1 - от Малък градски театър до бул. "Владимир Вазов" след "Подуене".

До март ще бъдат обявени обществени поръчки за изграждането на още 4 нови спирки на подземната железница - от "Красно село" до околовръстното шосе в посока кв. "Овча купел" (етап 2), съобщи шефът на общинското дружество "Метрополитен" Стоян Братоев. Все още не е ясна индикативната стойност на този участък, чиято дължина е 4.3 км. Съвсем скоро "Метрополитен" ще обяви и търг за изграждането на ново депо "Земляне", което ще обслужва третия лъч на метрото.

Нова линия през 2019 г.

Етап 1 и етап 2 (12 метростанции, 12 км) ще бъдат завършени през 2019 г., заяви Братоев. Бюджетът за изграждането им, както и за доставката на 20 нови метровлака е 491 млн. евро, като 401 млн. от тях са осигурени от ЕС по линия на новата оперативна програма "Транспорт", а 90 млн. евро са национално съфинансиране.

В момента се търсят средства за останалата част от третия метродиаметър - от бул. "Вл. Вазов" ("Подуене") до кв. "Левски". "Това е следващ етап, още не знаем откъде ще дойдат средствата", коментира столичният кмет Йорданка Фандъкова.

След три години и половина 500 хиляди души ще се възползват от метрото, а делът му в градския транспорт ще се увеличи на 45% от сегашните 30%, обясниха Фандъкова и Братоев. Шефът на "Метрополитен" каза още, че ако не беше метрото, градът вече щеше да е изцяло блокиран от автомобили. В момента подземната железница е най-бързият начин за придвижване из столицата със средна скорост от 39 км/ч, посочи той. Средната скорост на градския транспорт е 14-18 км/ч, а на автомобилите - 20-24 км/ч.

Затруднено движение в центъра

Най-сериозните затруднения с придвижването в София на първо време са следните: движението по бул. "Патриарх Евтимий" ще бъде ограничено в две платна в участъка от "Попа" почти до Петте кьошета, синята зона там ще бъде премахната, а две спирки на градския транспорт - на "Орлов мост" в посока НДК и на входа на Александровска болница, се изместват с 50-100 метра. Тази организация ще важи до края на март, след което ще се обяви нова, каза Стоян Братоев. На по-късен етап ще се стеснят платната по бул. "България" в района на кръстовището с "Гешов", където ще има метростанция.

По-сериозни затруднения за движението може да има при изграждането на участъка при "Красно село". Кръстовището между "Цар Борис III" и "Житница" ще се преправи изцяло - то ще бъде на две нива, като "Железница" ще минава подземно под "Цар Борис III". Това е проект от 30-40 години и най-накрая ще се реализира, посочи Стоян Братоев. В следващите месеци обаче кръстовището няма да бъде засегнато от строежа на метрото - първо ще се местят канали и подземна инфраструктура, обясниха от Столичната община.

Основната част от двупътния тунел между станциите ще се изгражда от чисто нова тунелна машина с хидравлична забойна камера, която ще бъде поръчана следващата седмица в Германия и ще бъде произведена до края на годината, обясни Братоев. Той каза, че по новия лъч на метрото ще се движат чисто нови влакове Siemens Inspiro. Те са с около 10 тона по-леки от използваните в момента, тъй като купето е изградено от алуминий. Няма да стряскаме хората с изцяло механизирани влакове, ще има ватмани, каза Братоев. Пероните на новата линия на метрото ще са отделени от релсите с прозрачни прегради, високи 1.5 м.

Бъдещето на метрото

Третият лъч на метрото ще е най-трудният за изграждане от всички до момента, посочи транспортният министър Ивайло Московски. Той заяви, че се надява в следващите години от оперативните програми да останат още средства за разширението му. Освен за трети метродиаметър "Метрополитен" мисли за удължаване и на първите два. Стоян Братоев посочи, че през юни тази година ще бъде завършена отсечката от "Джеймс Баучер" до ул. "Сребърна" в "Хладилника". "Логиката е такава, че метрото не прекъсва там, където е най-натоварено. В момента "Джеймс Баучер" е една от най-натоварените спирки, очакваме същото и на "Сребърна". Тя ще се използва от 20 хиляди, в бъдеще и от 25 хиляди души. В посока юг вече има 70 нови блока, планирани са и нови за изграждане. Налага се да мислим за нова метростанция", каза Братоев.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    v_stefanov avatar :-|
    v_stefanov

    На кръстовището на красно село, както и на гешов и българия и сега е ад! Представям си какво ще е като се "затрудни" движението. Част от проблемите на красно село са нехайството на "N" на брой кметове.

  • 2
    k7 avatar :-|
    k7

    До коментар [#1] от "v_stefanov":

    Какво предлагаш бе пич, да не се строи метро ,за да не се затруднява движението...?
    Това е същият паразитен лаф като "зимата пак ни изненада", когато на някого пред гаража не е почистено.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ако продължите в посока Юг, резултатът ще е единствено (до)застрояване на Витошката яка. И до хижа Алеко да го изтеглите на юг, все ще има кандидати да строят блокове "на метростанция". Метрото трябва веднага да поеме към Студентски град и един хубав ден да затвори осмицата пред ИКЕА. Максимално скроо, преди трасето да е застроено и да се налага 5 пъти по-скъпо прокопаване с къртица. Вярно е, че метрото не спира на най-натоварената станция, а точно такава е Бизнес парка. Тя е най-натоварена и до нея трябва да може да се стига не през центъра, където МС Сердика и МС "Св. Климент Охридски" издишат и в момента, а навън от центъра, през Хладилника и Студентски град.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Завинаги ще помня онзи епизод с кмета на Скопие, гост на откриването на Сердика-Стадиона. Той стои на перона и им казва "Доле е Европа, горе е Балканот". И нашите решиха, че голям комплимент им прави, разнесоха му думите по всички медии. Без изобщо да се усетят, че май човекът имаше предвид това, което виждаме до ден днешен. Навън от входовете на метростанциите си остана едновремешната цигания. Може ли цял квартал да прескача 10 паркирали автомобила върху тротоара, за да си хване метрото и общината да отговаря, че е "задължена да балансира интереса на автомобилистите с този на пътниците", затова нямало да се промени нищо? 10 автоталибани са по-важни от 10 000 пътници, които си пробиват път между колите им.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "v_stefanov":

    Разглеждането на т.нар. "автодебили" (известни още като автоталибани) като електорален резервоар доведе до безобразен брой автомобили в града, несъвместим с никакви съпоставими цифри от други градове с подобно застрояване. Този дисбаланс рискува сега да избие, когато се налага едно или друго затваряне на улици заради строителството на метрото. Нещо подобно се случи с ВЕИ-далаверата, когато един студен месец преля чашата на 5 години далавери и тематични коалиции на ВЕИ-измамници в парламента.

  • 6
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Много евтино е метрото - гледам Участък Едно по картата е към 4-5 км и само 47 млн. лева - значи по 10 млн/км. То автомагистрала Хемус (новите отсечки, дето ги дадоха на Дидо Дебелия) излиза по повече на километър.

  • 7
    antubis avatar :-|
    antubis

    Общината като че ли се надява с новото метро да реши проблемите на София с градския транспорт и паркирането. "Ако 50% пътуват с метро, останалите 50% все ще се оправят някак си". Много мудно работят. Просто не е истина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал