Никой няма интерес да купи "БДЖ - Товарни превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никой няма интерес да купи "БДЖ - Товарни превози"

Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата

Никой няма интерес да купи "БДЖ - Товарни превози"

Христо Ковачки иска 180 - 200 служители на железницата

Калина Горанова
6282 прочитания

Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Няма заявен абсолютно никакъв интерес от потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след среща със синдикатите и ръководството на железопътния холдинг. Информацията Московски е получил от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, която от около година и половина прави проучвания дали ще бъде намерен желаещ да купи товарното поделение в нова процедура.

Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му.

Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна, а пазарният дял на "БДЖ - Товарни превози" ще продължи да се свива. На пазара вече има сериозен брой частни играчи - най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания и въпреки всичко това оптимизациите в железницата остават все така плахи. Сега това, на което разчитат в железниците, е помощ от държавата и най-вече на концесията на летище София. Това може и да реши краткосрочно проблемите с кредиторите и да запази работните места на служителите. Изливането на финансова помощ обаче няма да доведе до повишаване на ефективността на компанията. Раздутият щат повишава себестойността на продукта й, компанията не може да се конкурира с частните играчи и дългосрочно е обречена на отпадане от пазара.

Трети провал

Първата процедура по приватизация от лятото на 2012 г. се провали, тъй като имаше само един кандидат, регистриран специално за целта в Кипър. Втората процедура беше удължавана няколко пъти. А несигурност за купувачите създаваше запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени вземания от холдинга. При втората процедура кандидатите, закупили документация, бяха четирима, а българското и чуждото присъствие беше 50 на 50. Чуждите участници бяха румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. От местна страна кандидатите бяха фирми, близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на "Български морски флот" Кирил Домусчиев.

Вторият опит за продажба на "БДЖ - Товарни превози" беше прекратен след идването на правителството на БСП и ДПС с официалния мотив, че има запор върху дялове на дружеството в процедура по приватизация. При приватизация на големи мастодонти другото отблъскващо кандидатите е огромният брой служители и колективните трудови договори. Сред очакванията за цената тогава неофициално се коментираха очаквания за максимум 250 млн. лв.

Социалната железница

Към момента на щат в "БДЖ - Товарни превози" са около 3500 души. Засега няма точни числа за брой служители, които ще бъдат освободени. Ясно е, че най-вероятно ще има прехвърляне на служители от БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура", въпреки че тя самата има огромен щат, нужда от оптимизация и финансови проблеми. От ръководството на БДЖ обясниха, че при прехвърлянето на фериботния терминал във Варна към НКЖИ ще преминат около 170 души. Отделно друга част от служителите на превозвача можело да заемат вакантни позиции в БДЖ. А 180 - 200 души били поискани от Христо Ковачки за работа в свързаната с него "ТБД - Товарни превози", 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол".

По думите на изпълнителния директор на холдинг БДЖ Владимир Владимиров товарното поделение можело да завърши годината с положителен финансов резултат, тъй като има свиване на размера на загубата. Отчетът към края на март показва, че тя е 1.2 млн. лв при 5.4 млн. лв. година по-рано. Работата на "БДЖ - Товарни превози" обаче също тепърва ще се свива, като сега от дружеството коментират, че все още те возят основната част от товарите на мините на Ковачки. Това обаче ще се промени и пазарният дял на компанията ще продължи да пада.

Финансовото състояние

Сега бъдещето на дружеството ще зависи от това дали Европейската комисия ще позволи да бъде отпусната държавна помощ на холдинга, като последната идея за оздравяване на компанията предвиждат да се погасят дълговете на железницата с пари от концесията на летище София. Общите задължения на холдинга към момента са 458 млн. лв. От тях 245 млн. лв. са към банки, като от тази сума 134 млн. лв. железницата дължи по втория облигационен заем взет през 2007 г. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия. Компанията не успя да се договори с кредиторите за разсрочване и на задълженията. В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. В началото на тази година беше направен опит и за продажба на имот от частен съдебен изпълнител. Или обръчът около БДЖ се затваря все повече и повече.

Няма заявен абсолютно никакъв интерес от потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след среща със синдикатите и ръководството на железопътния холдинг. Информацията Московски е получил от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, която от около година и половина прави проучвания дали ще бъде намерен желаещ да купи товарното поделение в нова процедура.

Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж се води към умишлен фалит от сегашното управление, което прави това от 2009г. Загубата е по - малка спрямо предходната година защото не се отделят пари за ремонти на локомотиви и вагони, но на кой му пука важно е да върви футболният отбор на изпълнителният директор владимиров - първи секретар на комсомола по времето на виденов и първанов

  • 2
    boko34 avatar :-?
    boko34

    иван, Аз не мисля така. Причините са други и са описани в статията - прекалено раздутия щат пречи на конкурентноспособността на компанията. Каквото и ръководство да се сложи, то не може да проведе реформа в щата, защото синдикалистите ще скочат на Боко, а той ще даде пари за да им се запушат устите и да отложи неизбежното. Ще е интересно от Капитал да направят сравнение на съотношението персонал/превозени товари за БДЖ ТП и за частните кмпании.

  • 3
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    До коментар [#2] от "boko34":

    Като фирма пред приватизация,, така вече бая години, в БДЖ Товарни превози, нямат право на абсолютно никакви съществени стъпки. Така и не разбрах защо не я оставиха да работи и да се развива и ако се появи истински купувач, тогава да се минава към процедурата.

  • 4
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    А, и руските другари ли се отказаха?

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    5 години правиха кастинги и си измисляха претенции към потенциалните инвеститори, сега изведнъж разбират, ченямало желаещи и че продажбата пак върви на пълен ход, само че вместо акциите, се прехвърлят хората, вагоните и локмотивите. Булгартабак, които днес протестират на улицата, са друга явна жертва на синдикално-олигархичната чума. Същата участ я чакат Български пощи. Има ли някъде синдикати, бягай надалеч...

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#4:"Петър Иванов"]А, и руските другари ли се отказаха?[/quote]

    Почнахме с немци и австрийци, по едно време станаха румънци, накрая руснаци и най-накрая нищо.

    Ако не целуваш когато трябва ръка, после ще ти се наложи да целуваш задник, гласи народната мъдрост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как да не свърши водата

Как да не свърши водата

Във ВиК сектора всичко тече

Във ВиК сектора всичко тече

Кой не иска евро

Кой не иска евро

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK