Никой няма интерес да купи "БДЖ - Товарни превози"

Христо Ковачки иска 180 - 200 служители на железницата

Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата
Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата
Продажбата на товарното поделение беше част от стратегията за оздравяване на железницата    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Няма заявен абсолютно никакъв интерес от потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след среща със синдикатите и ръководството на железопътния холдинг. Информацията Московски е получил от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, която от около година и половина прави проучвания дали ще бъде намерен желаещ да купи товарното поделение в нова процедура.

Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му.

Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна, а пазарният дял на "БДЖ - Товарни превози" ще продължи да се свива. На пазара вече има сериозен брой частни играчи - най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания и въпреки всичко това оптимизациите в железницата остават все така плахи. Сега това, на което разчитат в железниците, е помощ от държавата и най-вече на концесията на летище София. Това може и да реши краткосрочно проблемите с кредиторите и да запази работните места на служителите. Изливането на финансова помощ обаче няма да доведе до повишаване на ефективността на компанията. Раздутият щат повишава себестойността на продукта й, компанията не може да се конкурира с частните играчи и дългосрочно е обречена на отпадане от пазара.

Трети провал

Първата процедура по приватизация от лятото на 2012 г. се провали, тъй като имаше само един кандидат, регистриран специално за целта в Кипър. Втората процедура беше удължавана няколко пъти. А несигурност за купувачите създаваше запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени вземания от холдинга. При втората процедура кандидатите, закупили документация, бяха четирима, а българското и чуждото присъствие беше 50 на 50. Чуждите участници бяха румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. От местна страна кандидатите бяха фирми, близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на "Български морски флот" Кирил Домусчиев.

Вторият опит за продажба на "БДЖ - Товарни превози" беше прекратен след идването на правителството на БСП и ДПС с официалния мотив, че има запор върху дялове на дружеството в процедура по приватизация. При приватизация на големи мастодонти другото отблъскващо кандидатите е огромният брой служители и колективните трудови договори. Сред очакванията за цената тогава неофициално се коментираха очаквания за максимум 250 млн. лв.

Социалната железница

Към момента на щат в "БДЖ - Товарни превози" са около 3500 души. Засега няма точни числа за брой служители, които ще бъдат освободени. Ясно е, че най-вероятно ще има прехвърляне на служители от БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура", въпреки че тя самата има огромен щат, нужда от оптимизация и финансови проблеми. От ръководството на БДЖ обясниха, че при прехвърлянето на фериботния терминал във Варна към НКЖИ ще преминат около 170 души. Отделно друга част от служителите на превозвача можело да заемат вакантни позиции в БДЖ. А 180 - 200 души били поискани от Христо Ковачки за работа в свързаната с него "ТБД - Товарни превози", 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол".

По думите на изпълнителния директор на холдинг БДЖ Владимир Владимиров товарното поделение можело да завърши годината с положителен финансов резултат, тъй като има свиване на размера на загубата. Отчетът към края на март показва, че тя е 1.2 млн. лв при 5.4 млн. лв. година по-рано. Работата на "БДЖ - Товарни превози" обаче също тепърва ще се свива, като сега от дружеството коментират, че все още те возят основната част от товарите на мините на Ковачки. Това обаче ще се промени и пазарният дял на компанията ще продължи да пада.

Финансовото състояние

Сега бъдещето на дружеството ще зависи от това дали Европейската комисия ще позволи да бъде отпусната държавна помощ на холдинга, като последната идея за оздравяване на компанията предвиждат да се погасят дълговете на железницата с пари от концесията на летище София. Общите задължения на холдинга към момента са 458 млн. лв. От тях 245 млн. лв. са към банки, като от тази сума 134 млн. лв. железницата дължи по втория облигационен заем взет през 2007 г. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия. Компанията не успя да се договори с кредиторите за разсрочване и на задълженията. В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. В началото на тази година беше направен опит и за продажба на имот от частен съдебен изпълнител. Или обръчът около БДЖ се затваря все повече и повече.

Още от Капитал