Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 май 2016, 18:58, 6180 прочитания

Никой няма интерес да купи "БДЖ - Товарни превози"

Христо Ковачки иска 180 - 200 служители на железницата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма заявен абсолютно никакъв интерес от потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след среща със синдикатите и ръководството на железопътния холдинг. Информацията Московски е получил от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, която от около година и половина прави проучвания дали ще бъде намерен желаещ да купи товарното поделение в нова процедура.
Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му.

Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна, а пазарният дял на "БДЖ - Товарни превози" ще продължи да се свива. На пазара вече има сериозен брой частни играчи - най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания и въпреки всичко това оптимизациите в железницата остават все така плахи. Сега това, на което разчитат в железниците, е помощ от държавата и най-вече на концесията на летище София. Това може и да реши краткосрочно проблемите с кредиторите и да запази работните места на служителите. Изливането на финансова помощ обаче няма да доведе до повишаване на ефективността на компанията. Раздутият щат повишава себестойността на продукта й, компанията не може да се конкурира с частните играчи и дългосрочно е обречена на отпадане от пазара.


Трети провал
Първата процедура по приватизация от лятото на 2012 г. се провали, тъй като имаше само един кандидат, регистриран специално за целта в Кипър. Втората процедура беше удължавана няколко пъти. А несигурност за купувачите създаваше запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози" заради неизплатени и отдавна просрочени вземания от холдинга. При втората процедура кандидатите, закупили документация, бяха четирима, а българското и чуждото присъствие беше 50 на 50. Чуждите участници бяха румънската Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz. От местна страна кандидатите бяха фирми, близки до Първа инвестиционна банка и до собственика на "Български морски флот" Кирил Домусчиев.

Вторият опит за продажба на "БДЖ - Товарни превози" беше прекратен след идването на правителството на БСП и ДПС с официалния мотив, че има запор върху дялове на дружеството в процедура по приватизация. При приватизация на големи мастодонти другото отблъскващо кандидатите е огромният брой служители и колективните трудови договори. Сред очакванията за цената тогава неофициално се коментираха очаквания за максимум 250 млн. лв.

Социалната железница
Към момента на щат в "БДЖ - Товарни превози" са около 3500 души. Засега няма точни числа за брой служители, които ще бъдат освободени. Ясно е, че най-вероятно ще има прехвърляне на служители от БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура", въпреки че тя самата има огромен щат, нужда от оптимизация и финансови проблеми. От ръководството на БДЖ обясниха, че при прехвърлянето на фериботния терминал във Варна към НКЖИ ще преминат около 170 души. Отделно друга част от служителите на превозвача можело да заемат вакантни позиции в БДЖ. А 180 - 200 души били поискани от Христо Ковачки за работа в свързаната с него "ТБД - Товарни превози", 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол".



По думите на изпълнителния директор на холдинг БДЖ Владимир Владимиров товарното поделение можело да завърши годината с положителен финансов резултат, тъй като има свиване на размера на загубата. Отчетът към края на март показва, че тя е 1.2 млн. лв при 5.4 млн. лв. година по-рано. Работата на "БДЖ - Товарни превози" обаче също тепърва ще се свива, като сега от дружеството коментират, че все още те возят основната част от товарите на мините на Ковачки. Това обаче ще се промени и пазарният дял на компанията ще продължи да пада.

Финансовото състояние
Сега бъдещето на дружеството ще зависи от това дали Европейската комисия ще позволи да бъде отпусната държавна помощ на холдинга, като последната идея за оздравяване на компанията предвиждат да се погасят дълговете на железницата с пари от концесията на летище София. Общите задължения на холдинга към момента са 458 млн. лв. От тях 245 млн. лв. са към банки, като от тази сума 134 млн. лв. железницата дължи по втория облигационен заем взет през 2007 г. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия. Компанията не успя да се договори с кредиторите за разсрочване и на задълженията. В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. В началото на тази година беше направен опит и за продажба на имот от частен съдебен изпълнител. Или обръчът около БДЖ се затваря все повече и повече.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой не иска евро 10 Кой не иска евро

Няколко партии без голяма тежест в обществото припознават антиевро темата, а среди от БСП я използват за вътрешнопартийни цели

21 фев 2020, 7427 прочитания

Русия става най-важният арбитър сред различните враждуващи страни в Сирия 2 Русия става най-важният арбитър сред различните враждуващи страни в Сирия

Всеки следващ етап от конфликта минава през Москва

24 окт 2019, 4427 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне
Едва 100 компании са получили 90% от кредитите на КТБ

Проектът "КТБ - какво се случи?" публикува детайлни профили на най-големите длъжници на банката към датата на затварянето й

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10