С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 2 ное 2016, 18:06, 6663 прочитания

Правителството търси стопанин на товарния терминал в Пловдив

Концесията ще бъде за 27 години, като победителят ще трябва да инвестира в оборудването на съоръжението за жп превоз

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Правителството реши да започне концесия на интермодалния терминал в Пловдив. Съоръжението за прекачване на товарите от камион на влак вече е почти готово, а идеята му е стоките да минават по-дълги разстояния по жп линии към Европа и така да паднат разходите на превозвачи и производители, да се ограничат вредните емисиите във въздуха и да се разтовари трафикът по пътищата на Стария континент.

Концесията ще бъде за срок от 27 години, като операторът ще трябва да инвестира в оборудването на терминала. Правителството не е обявило сума, но очакваната нужда е от порядъка на 5-10 млн. лв. Новият стопанин ще трябва да плаща и концесионна такса, която няма да отива към НКЖИ, а към държавата, като плюсовете за държавното предприятие ще дойдат от раздвижването на жп трафика и повечето такси за преминаване през инфраструктурата.


Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там. Някои от компаниите в региона отдавна обявиха интереса си към оперирането на терминала. Например пловдивският автомобилен превозвач ПИМК, който наскоро инвестира в собствена жп компания "ПИМК рейл" точно с цел да развива интермодални превози. Отделно интерес са заявили и някои логистични компании, като най-голямото предизвикателство пред кандидатите ще бъде в намирането на товари за съоръжението и разработването му, обясни източник от изпълнителната власт.

Свършено и предстоящо
Първоначалните проучвания на НКЖИ за строителство на терминала в района на жп гара Тодор Каблешков са показали, че няма да е икономически изгодно той да се строи на зелено със средства на частни инвеститори, тъй като няма огромен трафик в контейнери, и по-подходящ модел би било публично-частното партньорство. Така проектът влиза в списъците на оперативна програма "Транспорт", като договорът за строителството му е за 14 млн. лв. Изпълнител е "Трейс груп", който върху площ от 71 хил. кв.м изгражда площадки за товарене и разтоварване, за складиране на контейнерите, места за хладилници, административна сграда, митнически склад, паркинги за товарни и леки автомобили и КПП. Обектът вече има акт 15, като до месец се очаква да се сдобие и с акт 16.

Втората фаза е намирането на частен оператор, който да инвестира в оборудването на терминала, като то най-вероятно ще струва половината от цената на строителството. Операторът ще трябва и да гарантира предлагането на определен минимум от услуги, като обработката на контейнери например. Той ще трябва да докаже и опит в подобни дейности.



От пресцентъра на Министерския съвет съобщават, че след публикуването на обявлението за концесия в Официален вестник на Европейския съюз цялата документация за нея ще бъде публикувана на интернет страницата на Министерството на транспорта.

Все по-интермодални
Интермодалните превози стават все по-популярни сред спедитори и превозвачи. От юли 2014 г. спедиторът "Гопет транс" пусна първия си интермодален влак, свързващ Стара Загора с Русе и румънския град Куртичи, на западната граница на страната. От частния терминал Rail Port Arad влаковете заминават за Генк, Белгия, и Великобритания.

От 2015 г. и ПИМК имат съвместен проект с DB Schenker, при който ремаркета се товарят на специални жп вагони в Русе и пътуват към Централна Европа. С помощта на собствената си нова жп компания ПИМК би могла сама да започне превоза от пловдивския регион към Русе, а в бъдеще коридорът да бъде удължен към Турция.

Терминали в бъдеще
Пловдивският интермодален терминал реално ще е първият подобен проект на НКЖИ, което не успя да реализира намерението си за изграждането на такъв в София поради спорове с общината къде да е разположен. Следващото съоръжение след това в Пловдив ще е в Русе, закъдето вече има готов проект и се подготвя документацията за строителство.

План за терминал има и за Варна, който обаче се движи не от НКЖИ, а от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", като е на етап финализиране на проекта за строителство.
НКЖИ ще започне и проучване дали да се изгради съоръжение и в Свиленград, което да обслужва превозите между Европа и Турция, като се мисли и за актуализирането на проучванията за терминал в София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г. Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г.

ГЕРБ, патриотите и ДПС отхвърлиха в комисия ветото на президента върху промени в закона за черноморското крайбрежие

26 юни 2019, 407 прочитания

Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите

Като най-вероятен се сочи размерът на държавната субсидия да е 1% от минималната работна заплата

26 юни 2019, 509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика и икономика" Затваряне
Гълъбово покани само фирми от орбитата на Пеевски в "спешна" поръчка

Наводнения в града е имало и преди четири, и преди две години. Но дигите ще се строят на пожар, за да няма открито състезание за договора за почти 5 млн. лв.

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас