Правителството търси стопанин на товарния терминал в Пловдив

Строителството на съоръжението ще приключи до месец. То бе изградено от "Трейс", струваше 14 млн. лв., по-голямата част - еврофинансиране

Правителството търси стопанин на товарния терминал в Пловдив

Концесията ще бъде за 27 години, като победителят ще трябва да инвестира в оборудването на съоръжението за жп превоз

Калина Горанова
7094 прочитания

Строителството на съоръжението ще приключи до месец. То бе изградено от "Трейс", струваше 14 млн. лв., по-голямата част - еврофинансиране

© Капитал


Правителството реши да започне концесия на интермодалния терминал в Пловдив. Съоръжението за прекачване на товарите от камион на влак вече е почти готово, а идеята му е стоките да минават по-дълги разстояния по жп линии към Европа и така да паднат разходите на превозвачи и производители, да се ограничат вредните емисиите във въздуха и да се разтовари трафикът по пътищата на Стария континент.

Концесията ще бъде за срок от 27 години, като операторът ще трябва да инвестира в оборудването на терминала. Правителството не е обявило сума, но очакваната нужда е от порядъка на 5-10 млн. лв. Новият стопанин ще трябва да плаща и концесионна такса, която няма да отива към НКЖИ, а към държавата, като плюсовете за държавното предприятие ще дойдат от раздвижването на жп трафика и повечето такси за преминаване през инфраструктурата.

Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там. Някои от компаниите в региона отдавна обявиха интереса си към оперирането на терминала. Например пловдивският автомобилен превозвач ПИМК, който наскоро инвестира в собствена жп компания "ПИМК рейл" точно с цел да развива интермодални превози. Отделно интерес са заявили и някои логистични компании, като най-голямото предизвикателство пред кандидатите ще бъде в намирането на товари за съоръжението и разработването му, обясни източник от изпълнителната власт.

Свършено и предстоящо

Първоначалните проучвания на НКЖИ за строителство на терминала в района на жп гара Тодор Каблешков са показали, че няма да е икономически изгодно той да се строи на зелено със средства на частни инвеститори, тъй като няма огромен трафик в контейнери, и по-подходящ модел би било публично-частното партньорство. Така проектът влиза в списъците на оперативна програма "Транспорт", като договорът за строителството му е за 14 млн. лв. Изпълнител е "Трейс груп", който върху площ от 71 хил. кв.м изгражда площадки за товарене и разтоварване, за складиране на контейнерите, места за хладилници, административна сграда, митнически склад, паркинги за товарни и леки автомобили и КПП. Обектът вече има акт 15, като до месец се очаква да се сдобие и с акт 16.

Втората фаза е намирането на частен оператор, който да инвестира в оборудването на терминала, като то най-вероятно ще струва половината от цената на строителството. Операторът ще трябва и да гарантира предлагането на определен минимум от услуги, като обработката на контейнери например. Той ще трябва да докаже и опит в подобни дейности.

От пресцентъра на Министерския съвет съобщават, че след публикуването на обявлението за концесия в Официален вестник на Европейския съюз цялата документация за нея ще бъде публикувана на интернет страницата на Министерството на транспорта.

Все по-интермодални

Интермодалните превози стават все по-популярни сред спедитори и превозвачи. От юли 2014 г. спедиторът "Гопет транс" пусна първия си интермодален влак, свързващ Стара Загора с Русе и румънския град Куртичи, на западната граница на страната. От частния терминал Rail Port Arad влаковете заминават за Генк, Белгия, и Великобритания.

От 2015 г. и ПИМК имат съвместен проект с DB Schenker, при който ремаркета се товарят на специални жп вагони в Русе и пътуват към Централна Европа. С помощта на собствената си нова жп компания ПИМК би могла сама да започне превоза от пловдивския регион към Русе, а в бъдеще коридорът да бъде удължен към Турция.

Терминали в бъдеще

Пловдивският интермодален терминал реално ще е първият подобен проект на НКЖИ, което не успя да реализира намерението си за изграждането на такъв в София поради спорове с общината къде да е разположен. Следващото съоръжение след това в Пловдив ще е в Русе, закъдето вече има готов проект и се подготвя документацията за строителство.

План за терминал има и за Варна, който обаче се движи не от НКЖИ, а от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", като е на етап финализиране на проекта за строителство.

НКЖИ ще започне и проучване дали да се изгради съоръжение и в Свиленград, което да обслужва превозите между Европа и Турция, като се мисли и за актуализирането на проучванията за терминал в София.

Правителството реши да започне концесия на интермодалния терминал в Пловдив. Съоръжението за прекачване на товарите от камион на влак вече е почти готово, а идеята му е стоките да минават по-дълги разстояния по жп линии към Европа и така да паднат разходите на превозвачи и производители, да се ограничат вредните емисиите във въздуха и да се разтовари трафикът по пътищата на Стария континент.

Концесията ще бъде за срок от 27 години, като операторът ще трябва да инвестира в оборудването на терминала. Правителството не е обявило сума, но очакваната нужда е от порядъка на 5-10 млн. лв. Новият стопанин ще трябва да плаща и концесионна такса, която няма да отива към НКЖИ, а към държавата, като плюсовете за държавното предприятие ще дойдат от раздвижването на жп трафика и повечето такси за преминаване през инфраструктурата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Как да не свърши водата

Как да не свърши водата

Във ВиК сектора всичко тече

Във ВиК сектора всичко тече

Кой не иска евро

Кой не иска евро