Ходи пеша, бе? Ако можеш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ходи пеша, бе? Ако можеш

Част от улица "Съборна" е пешеходна от лятото

Ходи пеша, бе? Ако можеш

Концепцията за пешеходен град е напълно чужда на София, a примерът с ул. "Съборна" показа, че се работи на парче

Анина Сантова
9748 прочитания

Част от улица "Съборна" е пешеходна от лятото

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Концепцията за пешеходен град е напълно чужда на София.
  • Примерът с ул. "Съборна" показа, че се работи на парче. Желание за промяна обаче има от граждани и организации.
  • Проблемът е в страха на управляващите да следват ясна политика в полза на хората, а не на автомобилите.

Да се разходиш спокойно по улицата, без да се блъснеш в някое колче или да се препънеш в стърчаща плочка е мисия невъзможна в София. В това пътешествие ще срещнете и безразборно спрели коли, през които трябва да се промъкне човек. Колко е далеч градът от концепцията за "пешеходен град" ясно се вижда и от състоянието на единствените по-разпознаваеми пешеходни улици - "Витоша" и "Пиротска". Едната дори не изпълнява изцяло функцията си заради това, че е обсипана с огромните тераси на заведения, а другата по-скоро прилича на занемарен пазар, който не е особено безопасен след мръкване. Наскоро се случи не особено успешен опит за трета такава - малката "Съборна", където местни бизнеси и хора протестираха, за да запазят правото си да паркират в самия център на града. Не е нужно да си учил градоустройство, за да усещаш, че нещо в София не се прави както трябва. Ако трябва да зададем един въпрос на управлението на града, той би бил следния: как стана така, че човекът без кола тук не е пълноправен гражданин?

В Копенхаген забранените за автомобили площи са над 100 хил. кв.м.

Случаят "Съборна"

Няма голям град в света в момента, който да има за цел да разширява автомобилната си инфраструктура. Като започнете от американските мегаполиси, които десетилетия наред изтласкваха хората навън в автомобилни предградия, минете през китайските кошери, където трескаво мислят решения за придвижване и изчистване на въздуха, и стигнете до Европа, където целта все повече е колата да остане извън същинския център. Навсякъде мисленето в градоустройството се променя.

Това обаче не важи за София, която изглежда застинала във времето. Дори в пандемията столицата продължава да си затваря очите за хората, които ходят. Тази година градът направи няколко опита за обособяването на пешеходни улици. Най-виден е примерът за "Съборна" в участъка между бул. "Витоша" и Градската градина. Въпреки че вече в по-голямата ѝ част няма автомобили, хората все още предпочитат да вървят по тротоарите, което пък е явен признак, че не се чувстват комфортно и в безопасност. Предложението за трансформацията беше на главния архитект на столицата Здравко Здравков, независимия общински съветник и основател на инициативата "Спаси София" Борис Бонев, както и на зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев и кмета на район "Средец" Трайчо Трайков.

Тази инициатива предсказуемо предизвика недоволството на живеещите на няколкостотинметровата улица и на бизнеса там. Техни представители основаха инициативен комитет и организираха протест след изтичането на срока за обжалване, с аргумента че е направена сериозна грешка при рязкото съкращаване на паркоместата заради неверни данни за броя на пешеходци и преминаващи автомобили. Данните, на които се базира проектът, сочат, че 98% от минаващите по улицата са пешеходци, а останалите 2% - велосипедисти, и са взети от доклада "София - град за хората", разработен от екипа на датския архитект Ян Геел съвместно с Направление "Архитектура и градоустройство" и група урбанисти. Преброяването е направено в рамките на два дни, в които излиза, че не е засечен нито един автомобил. Проучване на комитета "Спаси Съборна", който е направил преброяване чрез timelapse заснемане на всеки 10 секунди по средата на улица "Съборна" между ул. "Леге" и ул. "Цар Калоян", пък показва, че въпреки че е лято, на 25 август в периода от 8 до 17 ч. са минали 2874 пешеходци, 175 велосипедисти и 802 превозни средства.

Основното притеснение от страна на живеещите и бизнеса обаче не е свързано с това, че по улицата няма да минават автомобили. Водещ е страхът, че няма къде да паркират или да извършват доставки до магазините си. Паркоместата са намалени с 82 броя до 12, а еднопосочно движение е позволено единствено в отсечката между улиците "Леге" и "Цар Калоян". Проблемът е, че собствениците на магазини трябва да разтоварват стока и се образуват тапи, защото иначе доставящите автомобили влизат в пешеходната зона и им се съставят актове. "Трябва да има алтернатива - например подземен или друг вид паркинг или зони и такси, иначе от избягването на един проблем се създава друг. Сега колите просто отиват на съседните улици и правят задръствания там", коментира тогава пред "Капитал" Йовчо Горчев, който оперира един от концептуалните магазини на улицата. В същото време той е съгласен, че е важно в града да има плуралистични пешеходни зони с чар, но не и хомогенни по подобие на "Витоша".

"Със сигурност всеки от нас би искал да може да спре пред вратата на своя дом, офис или магазин, но това е невъзможно в съвременните градове, където са концентрирани толкова много хора и степента на моторизация е толкова висока, като в София. Освен това централните градски части допълнително привличат хора заради ресторанти, галерии, театри, магазини, забележителности. Те са мястото за среща в града", обяснява за "Капитал" арх. Елица Панайотова, която е координатор на проект "Зелена София" към Столичната община.

"София не е Копенхаген". Не е и Пловдив

"Зелена София" имаше идея за пешеходни улици тази година, наречена "зелени улици". Експериментът имаше за цел да затвори за автомобили десет улици в центъра на града през уикендите в периода от юли до средата на септември. Това не се случи по план. В крайна сметка пешеходни станаха само някои части от улиците "Княз Александър "I, "Леге", "Иван Вазов" и "бул. Цар Освободител". Арх. Панайотова обяснява това с COVID-19 ситуацията, както и с протестите за оставка на правителството, провеждащи се по това време. "Заради това тяхното затваряне премина доста незабелязано, но беше полезно като опит и най-вече като отзиви от живеещите, който да имаме предвид за следващи години. Основните притеснения бяха свързани с шума и отпадъци, в случай че се провежда събитие", посочва тя пред "Капитал".

Още когато датският архитект Ян Геел беше в София през 2017 г., гражданите го заливаха с въпроси от типа може ли нещо да се промени без изследвания, как ще стане без политическа воля, кой ще се съгласи на по-малко място за автомобила си. "Навсякъде, където отида, хората ми казват "тук няма как да стане, това не е Копенхаген", казваше Геел. София не е Копенхаген. Но не е и Москва. "Руската столица успява да преизпълни плана на Геел и да го покани повторно. Тя се сдобива с почти изцяло пешеходен център, а сред стотиците иновации големите булеварди редуцират платната си от шест ленти в една посока на четири за сметка на пешеходците. И тук всеки ще каже, че не сме с размаха на тези градове, но не сме и с мащабите им, което прави още по-лесна промяната у нас, стига да я поискаме", коментира пред "Капитал" Мартина Стефанова, която е културен мениджър и съосновател на арт фондация ДОМА, част от "КвАРТал" - карето между булевардите "Дондуков", "Мария Луиза", "Сливница" и "Васил Левски".

Стефанова има опит с обособяването на пешеходни зони. По принцип по време на ежегодния фестивал в "КвАРТал" се обособяват такива зони, но постепенно започва да се усеща нуждата да бъдат постоянни. Първата стъпка инициаторите правят с партньорството на район "Оборище" през пролетта на 2019 г., когато започват да освобождават от движение различни улици по една събота в месеца като част от проекта "Споделени КвАРТални улици". "След всяка изминала година хората започнаха да свикват, че зоните, които временно освобождаваме от коли, могат да бъдат и постоянно пешеходни. Дни след фестивала може да видите в КвАРТала все още съседите по улиците, които по инерция се спускат с количките и кучетата", разказва пред "Капитал" Стефанова.

Тя обяснява, че в процеса на работа са редували както по-оживени, така и по-тихи улици, всяка със своите особености. "Резултатът е, че не всяка улица става за пешеходна. И тук трябва да си зададем въпроса защо искаме конкретна улица да е такава. Какво има на нея? Има ли заведения и от какъв тип? Има ли живеещи и какви са? Затварянето й решава ли определени градски проблеми? Паркират ли коли и ако да, помислена ли е алтернатива? Колко е посещаема? Има ли какво да привлича хората на нея и има ли евентуална градска мебел, която да ги задържи", изброява тя.

Иначе счита, че не е необходимо да има затворени цели улици, а разработени участъци между определени кръстовища, както и образуване на определени карета в периметъра на КвАРТала, което би решило проблема с публичните пространства там. В момента от "КвАРТал" заедно с екип от урбанисти и архитекти подготвят предложение именно за постоянно затворени участъци на улици, които да внесат официално към институциите. То ще бъде придружено и с огромна подписка на живеещите.

Същата схема са следвали преди години в Пловдив, когато затварят за движение голяма част от улиците в емблематичния "Капан". Така излиза, че на София ѝ липсва предимно политическа воля.

Кмет в сянка

Не е много трудно да се открие кой липсваше при инициативата улица в центъра на града да се превърне в пешеходна. Кметът Йорданка Фандъкова избяга от парещата тема - тя принципно не обича теми, които ѝ губят рейтинг, независимо дали са полезни за бъдещето на града. Още по-изненадващо е, че "Съборна" беше посочена в предизборната ѝ програма. Така представителите на управляващите, участвали в предложението, се "скриха" от критиките и оставиха те да бъдат насочени само към независимия Бонев.

"Къде е кметът Фандъкова, която е съвносител на проекта в лицето на Столичната община, за да го защити, къде е, за да каже като какъв град ще се развива София - за коли или пешеходци? В момента сме в едно разкрачено положение, в което едва успяваме да ги убедим да изпълнят собствените си обещания, а те се крият", коментира тогава той пред "Капитал". Така в устата на един независим общински съветник бяха оставени неудобните истини - че е изтекъл срокът за обжалване, както и че в никакъв документ на никакво ниво в тази държава няма гарантирано право на живеещите на паркомясто пред вратата им. Докато за кмета остават лентичките, където няма драми - при новите станции на метрото.

Темата накратко
  • Концепцията за пешеходен град е напълно чужда на София.
  • Примерът с ул. "Съборна" показа, че се работи на парче. Желание за промяна обаче има от граждани и организации.
  • Проблемът е в страха на управляващите да следват ясна политика в полза на хората, а не на автомобилите.

Да се разходиш спокойно по улицата, без да се блъснеш в някое колче или да се препънеш в стърчаща плочка е мисия невъзможна в София. В това пътешествие ще срещнете и безразборно спрели коли, през които трябва да се промъкне човек. Колко е далеч градът от концепцията за "пешеходен град" ясно се вижда и от състоянието на единствените по-разпознаваеми пешеходни улици - "Витоша" и "Пиротска". Едната дори не изпълнява изцяло функцията си заради това, че е обсипана с огромните тераси на заведения, а другата по-скоро прилича на занемарен пазар, който не е особено безопасен след мръкване. Наскоро се случи не особено успешен опит за трета такава - малката "Съборна", където местни бизнеси и хора протестираха, за да запазят правото си да паркират в самия център на града. Не е нужно да си учил градоустройство, за да усещаш, че нещо в София не се прави както трябва. Ако трябва да зададем един въпрос на управлението на града, той би бил следния: как стана така, че човекът без кола тук не е пълноправен гражданин?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    owen avatar :-|
    owen

    много полезна статия.
    бих предпочела капитал да не използва подобни заглавия

  • 2
    sofianec avatar :-|
    Софиянец

    На практика единственият, който има кураж да защитава непопулярни тези в СОС, е Бонев. Всички други се крият като мишки, включително и опозицията...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.