Миналото несвършено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Миналото несвършено

Тук ше се играе първият мач от световното първенство след броени дни

Миналото несвършено

Бразилия пропусна дори 12 без 5 с организацията на световното първенство

Георги Филипов
3828 прочитания

Тук ше се играе първият мач от световното първенство след броени дни

© Reuters


Ако Бразилия беше готова за световното първенство през май 2013 г., щеше да е отлично постижение. Ако беше се вместила в началото на тази година - щеше да е добре. Но дори седмица преди началото на шампионата е трудно да се каже, че всичко е наред. Всъщност от това, което планираше да направи, Бразилия едва смогна да подготви стадионите. А редица инфраструктурни проекти – някои започнати, други останали само на карта, може би няма да се случат в обозримо бъдеще. Така плановете за демонстрация на световна значимост няма да се реализират.

Още преди четири години в Южна Африка бразилците прогнозираха, че няма да им стигне време, и познаха с огромна точност. Въпреки че имаха предпоставки да се случи обратното – държава, която допреди няколко години бележеше непрестанен икономически ръст, огромни футболни традиции и наличието на видим ентусиазъм мондиалът да се завърне в едно от най-футболните места на планетата. Но корупцията и бавната администрация наистина могат да саботират всички добри предпоставки. Като се добави и националното самочувствие, се получава сложна смес от обстоятелства, които могат да провалят и най-обещаващия проект.

Когато преди няколко години генералният секретар на ФИФА Жером Валке заяви, че бразилците трябва да бъдат сритани отзад, се превърна в персона нонграта. Като човек, който е основно отговорен за провеждането на най-важния за ФИФА продукт, той имаше правото да иска повече. Оказа се, че е бил напълно прав. Оттогава се изказва по-дипломатично за готовността на Бразилия, но това не ускори строежите на стадионите и съпътстващата инфраструктура. Каквото можеше да бъде направено по швейцарските стандарти, се случи. За другото няма време.

Въпреки че повечето стадиони трябваше да са готови още преди година за турнира за Купата на конфедерациите, дни преди първия съдийски сигнал все още нямаше пълна готовност за три от съоръженията. "Ситуацията е като да сте първи гост на парти. Домакините обикновено още се суетят в подреждането и разчистването на мястото. Установяват, че не са сложили лед във фризера или че не са купили няколко подправки за предястието", написа Алан Гомес от USA Today.

В повечето случаи две седмици преди началото на голямо първенство винаги е така – нещо се почиства, друго се дооправя. Седмица преди началото на олимпийските игри в Сочи все още се лепяха плочки в хотелите и се запълваха дупки по тротоарите. Дни преди началото на световното първенство в Южна Африка още садяха цветя около стадионите. Но и в двата случая беше безспорно, че мероприятието може да започне, защото основните съоръжения са готови.

Основният проблем е бавният старт на подготовката за Бразилия 2014. Въпреки че всеки домакин има около шест години, за да направят световното по футбол възможно, по-неопитните и бюрократични държави обикновено проспиват първите две-три и се опитват в останалите три да сътворят чудото. Бразилия попадна в същия капан и никога не успя да влезе в график. От общо 12 стадиона тези в Сао Пауло (домакин на мача на откриването на 12 юни), в Куритиба и Куяба се подготвяха да последния момент. Първият пълен тест за функционирането на стадиона в Куритиба, чийто строеж беше съпътстван от стачка на строителите и проблеми с финансирането, се проведе едва в средата на май, след като в последните месеци беше заплашен от изваждане от програмата. "Арена де Сао Пауло", където загинаха трима строители, трябваше да мине тест за готовност в края на месец май, но не успя. На 2 юни се проведе мач с 40 хиляди зрители от общия капацитет от 70 хиляди заради нередности с пожарната безопасност. Изискванията на ФИФА са за три теста на пълен капацитет, каквито няма кога да бъдат направени. "Стадионът въобще не е завършен. Няма покрив и изглежда като скеле без какъвто и да е опит да се скрие грозната фасада", написа един от репортерите на Sky Sports.

Официално властите в Бразилия калкулират, че са успели да се вместят в предварително заложените разходи за световното от 14.9 млрд. долара, но това не успокоява хората, които смятат, че парите са можели да бъдат похарчени за социални проекти.  Изчисленията показват, че разходите по изграждането на новия национален стадион в Бразилия "Мане Гаринча" са се утроили до 900 милиона долара, което го прави второто най-скъпо съоръжение след лондонския "Уембли". Правителствен доклад отчете, че вероятно 1/3 от сумата е в резултат на нереално високите цени на строителните материали.

Розови планове

Немалка част от концепцията на Бразилия за домакинство включваше подобрения в инфраструктурата, която има и изключително значение за очакваните зрители. В това отношение ключова беше работата по летищата, някои от които имаха нужда от десетилетия да бъдат обновени или направо построени наново. Организаторите очакват не по-малко от 800 милиона чужденци, 3 милиона бразилци и отбори от 32 страни да обикалят из страната в продължение на един месец. "Това е едно от притесненията. Ние трябва да подобрим работата на нашите летища. Този проект продължава да е в развитие", каза заместник-министърът на спорта Луис Фернандес.

Един от най-големите проблеми на Бразилия се крие в прекалените амбиции. Домакинството на световното първенство, както и на лятната олимпиада в Рио след две години, беше смятано като сериозна възможност да се инвестира в сфери, които ще бъдат използвани дълго време след последния сигнал. Бразилия не само ремонтира пет стадиона, но построи нови седем. Обществената транспортна система, IT проектите и телекомуникационните системи, както и с подобряване на обществената сигурност обаче претърпяха пълен крах. В Куяба например все още не са завършени 57 инфраструктурни проекта. Поне три от тях са ключови за домакинството на световното първенство. Един от незавършените проекти е 15-километровата лека железница, която трябваше да подпомага придвижването на феновете. "Смятате ли, че Южна Африка реши всичките си проблеми преди световното първенство? А не смятате ли, че световното първенство помогна на Южна Африка в много области", заяви Роберио Брага, секретар по културата на щата Амазонас.  "Някои от градовете домакини на световното първенство получиха страхотно подобрение на инфраструктурата. Мислите ли, че щяхме да получим ново летище в средата на джунглата без световно първенство? Не трябва да мислим само за разходите, а за инвестициите", добави Брага.

В началото Бразилия обяви амбициозна програма за обновяване на летищата, като бяха стартирани проекти на 30 летища, а три бяха концесионирани от частни оператори. Но работата няма да е приключила на много места. Вестник Folha de Sao Paulo съобщи, че новият терминал с 28 изхода и стойност 900 милиона долара на международното летище "Виракопос" в Сао Пауло няма да е напълно готов за световното първенство. Не по-малко от седем отбора планират да използват точно това летище за своите пътувания из страната. През май беше пуснат новият терминал на летището "Едуардо Гомес" в най-отдалечения град – намиращият се в амазонската джунгла Манаус. Но ремонтите на летищата в Рио и Салвадор също няма да приключат. В Бело Оризонте ще бъдат използван временен терминал, за да може да бъдат обслужени пътуващите по време на турнира. Феновете, които пътуват до столицата Бразилия за общо седем мача, ще минат през един чисто нов терминал, но друга част от летището още няма да е използваема.

Въпреки закъсненията националния оператор на летищата Infraero твърди, че капацитетът на летищата ще е достатъчен да обслужват пътниците. Имиграционните служители, митничарите и останалият персонал на 21-те терминала ще бъдат увеличени с 209%. Местните авиокомпании ще добавят стотици допълнителни полети, но дали ще успяват да спазят графика си е много спорно. Според Moody's Investors Service незавършените летища и липсата на подходяща инфраструктура ще доведат до масови закъснения. Авиокомпанията ТАМ например добави повече от 750 полета, а LAN Airlines ще има 300 международни полета.

Всички градове домакини са разработили транспортни планове и се надяват феновете да успеят да стигнат навреме за мачовете. В Манаус на всички основни артерии към стадиона "Арена де Амазония" ще има специални бус ленти, а улиците около стадиона ще бъдат затворени за частни автомобили. В Рио де Жанейро завършването на скоростния транзитен маршрут TransCarioca между летището и крайбрежния Barra da Tijuca би трябвало да помогнат, но и той трябваше да е готов в началото на юни. Много работници ще получат ден почивка, а учениците ще излязат във ваканция в дните на мачовете в съответните градове, което се очаква по някакъв начин да облекчи трафика. Задръстванията едва ли ще са изключение.

Екстремно изживяване

В едно от последните си изявления по въпроса Валке каза, че е притеснен за изживяването на феновете. "Мисля, че най-голямото предизвикателство ще е за тях", каза той. Проблем са не само високите цени в основните градове, но и придвижването в една страна, в която възможностите да пътуваш от един град до друг се ограничават до използването на самолети.

Въпреки че в Южна Африка не се осъществиха очакванията за "първенството на престъпността" (или поне не в очакваните размери), в Бразилия също има притеснения за безопасността на очакваните зрители от чужбина. В някои градове, особено в Рио де Жанейро, бяха мобилизирани армейски части, за да се осигури повече спокойствие за туристите. Вестник O Globo обаче анализира, че мошениците около стадион "Маракана" са се удвоили през март в сравнение с година по-рано. Протестиращите, които бяха на улиците по време на турнира за Купата на конфедерациите, също ще създават усложнения за организаторите. "Всички планове бяха тествани до краен предел и мисля, че преминахме този тест. Като цяло съм много спокоен. Абсолютно сме сигурни, че световното първенство е много добро за Бразилия", каза Луис Фернандес.

Закъсняването със строежа на стадионите не помага на мерките за безопасност. "Не е лесно да се направи нещо сигурно, когато не е направено", заяви Франк Холдер. "Наскоро на един от мачовете от бразилското първенство в Ресифе започна голяма сбиване, а един мъж загина от хвърлена тоалетна чиния от трибуните. Президентът Дилма Русеф, която обеща "Купата на купите", използва Twitter, за да изрази отвращението си от насилието по стадионите. "Това е място за радост и удоволствие. Трябва да се обявим за мир по стадионите", написа тя.

Полицията ще се грижи за сигурността, но и армията беше мобилизирана, като нейната роля ще е зад сцената. Тя ще осигурява доставките на вода и обществените обекти като летища, пристанища и стадиони. Нащрек са и антитерористите. В Рио де Жанейро е създаден модерен команден център, където представители от 30 департамента ще организират силите при извънредни ситуации. Мобилни центрове ще бъдат използвани за координация на службите за сигурност и ще може бързо да се придвижват там, където е необходимо.

На този фон организаторите могат само да се молят когато първенството започне всичко да се нареди от само себе си. Случвало се е много пъти в последните години. Когато феновете спрат да се оглеждат в недовършените проекти и се концентрират върху футбола, недоволството изчезва. Но този път има достатъчно възможности нещата да се объркат тотално.

Ако Бразилия беше готова за световното първенство през май 2013 г., щеше да е отлично постижение. Ако беше се вместила в началото на тази година - щеше да е добре. Но дори седмица преди началото на шампионата е трудно да се каже, че всичко е наред. Всъщност от това, което планираше да направи, Бразилия едва смогна да подготви стадионите. А редица инфраструктурни проекти – някои започнати, други останали само на карта, може би няма да се случат в обозримо бъдеще. Така плановете за демонстрация на световна значимост няма да се реализират.

Още преди четири години в Южна Африка бразилците прогнозираха, че няма да им стигне време, и познаха с огромна точност. Въпреки че имаха предпоставки да се случи обратното – държава, която допреди няколко години бележеше непрестанен икономически ръст, огромни футболни традиции и наличието на видим ентусиазъм мондиалът да се завърне в едно от най-футболните места на планетата. Но корупцията и бавната администрация наистина могат да саботират всички добри предпоставки. Като се добави и националното самочувствие, се получава сложна смес от обстоятелства, които могат да провалят и най-обещаващия проект.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cerro_torre avatar :-P
    cerro_torre

    Ами някак си нормално все едно комунетата тука да започнат сходен проект, то ще е суетене, крадене и накрая вероятно ще е и по - зле ...

  • 2
    sql_dude avatar :-|
    PMK

    Световното първенство повече не трябва да се дава на бананови държави. Само в Европа, дълбокия изток и Северна Америка може да се организира нормално световно. Видяхме в Русия какво беше на олимпиадата, едва ли ще е по-добре на световното. В Катар пък просто не знам как ще се получи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK