С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 яну 2020, 10:36, 731 прочитания

Западните компании няма какво да губят от война в Близкия изток

Изключение са малък брой фирми в ограничен брой индустрии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близкият изток не единственото буре с барут в света. Регионът обаче плаши западните стратези много повече, отколкото други нестабилни места. Също като тях западните инвеститори обръщат специално внимание на ситуацията там – фондовите борси тръгнаха надолу на 3 януари, след като американска ракета уби Касим Солеймани, най-високопоставения ирански командир. Същото се случи седмица по-късно след заплахите и впоследствие атаките на Иран срещу американски бази в Ирак.

Войната където и да било е зле за бизнеса. Искра в дългият конфликт между най-голямата икономика в света и горделива сила в регион, чиито дълбоки резерви от петрол задвижват колелата на световната търговия, създава достатъчно нестабилност, за да започнат шефовете по цял свят да се почувстват неспокойни. Неминуемото поскъпване в цената на петрола, която скочи с 5% след американския удар, засяга например авиокомпаниите. Страните около Персийския залив са пазар от 230 млн. потребители, а съседните Турция и Египет, които също реагират на регионалните конфронтации, са още 181 млн. души.


Въпреки очевидната си геополитическа важност Близкият изток е по-скоро от вторична важност за повечето западни компании. С изключение на няколко фирми, конкретно в енергийната сфера, авиационния сектор и защитата, регионът е по-скоро мултинационална пустиня.

Иран и останалите

Десетилетия на американски санкции означават, че корпоративна Америка няма присъствие в Иран. Заради страха си от Вашингтон много европейски и японски компании също стоят далеч от страната. Френската PSA продаваше голям брой коли Peugeot и Citroen в Иран, но фирмата се отказа от две общи предприятия през 2018 г., за да се предпази от новоналожените санкции на президента на САЩ Доналд Тръмп.



Дори настрана от Иран, регионът рядко се отразява на печалбата или загубата на международните фирми. Целият регион на Близкия изток и Африка отговаря за 2.4% от приходите на американските фирми през 2019 г., сочат данните на Morgan Stanley. За европейските и японските компании тези пропорции са съответно 4.9% и 1.8%. Потребителите от Близкия изток купуват сравнително малко коли от общия микс – 2.3 млн. от общо 86 млн. продадени по света за 2018 г. Луксозни стоки като модната Prada или козметичната L’Oreal правят само 3% от продажбите си в Близкия изток (но без да броим покупките на шейховете в Париж и Милано).

Общият регионален отпечатък на западните финансови компании изглежда също толкова малък. В края на 2018 г. големите американски компании имаха около 18.5 млрд. долара кредити и търговска дейност в региона, или 0.2% от общата си дейност. Това включва бизнесът за 5.3 млрд. долара на JPMorgan Chase в Саудитска Арабия и този за 9.6 млрд. долара на Citigroup в ОАЕ. Европейските банки пък се отдръпват от региона – Френската BNP Paribas продаде египетския си бизнес преди седем години и отчете общо 121 млн. евро в Близкия изток през 2018 г. HSBC има значителните 58.5 млрд. долара в активи в региона, но дори това е в рамката на статистическата грешка предвид общата стойност на активи на банката – 2.7 трлн. долара. За сметка на това китайските банки увеличават операциите си в залива – но от много по-ниска база. Миналата година Bank of China засили присъствието си в ОАЕ, а на 7 януари тази година получи и лиценз за отварянето на клон в Саудитска Арабия. Industrial and Commercial Bank of China има присъствие в региона от 2015 г.

Очевидните заподозрени

Най-дълбоките джобове в корпоративната картинка – и най-очевидната жертва при евентуална ескалация – е енергийната индустрия. През последния век американските и европейските петролни компании влизаха и излизаха от региона в резултат на санкции, напрежение и все по-малко желание от правителствата за външни партньори.

В краткосрочен план скок в цената на петрола, породен от конфликт, може да доведе до по-високи печалби на американските производители, които са географски диверсифицирани. В дългосрочен план картината е неясна. Въпреки бума на американско производство много петролни гиганти остават дълбоко зависими от арабския петрол. През 2018 г. Близкият изток и Африка отговаряха за четвърт от световната продукция на френската Total. ExxonMobil инвестира 6.5 млрд. в емиратските петролни полета и се надява през 2024 г. да произвежда по 1 млн. барела петрол всеки ден там, еквивалента на четвърт от общото си производство на петрол и газ през 2018 г. Компаниите за услуги, които работят както за международни, така и за регионални фирми, са непропорционално зависими от Близкия изток. Договорът на Halliburton със Саудитска Арабия през 2018 г. е най-големият в региона. Schlumberger също има голям бизнес там.

Ирак приема масово външен капитал в опитите си да вдигне производството на петрол след години на конфликт. През 2009 г. BP и PetroChina спечелиха договор за работа с държавна иракска фирма, за да бъде увеличено производството от нефтеното поле в Румалия. Сега от там излизат 1.5 млн. барела петрол всеки ден, една трета от цялото иракско производство. ExxonMobil, Eni и Chevron също имат проекти в Ирак. За тях рискът е висок, в случай че Вашингтон наложи санкции на Ирак, която може да накара американските войски да напуснат страната (парламентът гласува необвързваща резолюция след убийството на Солеймани). Много компании вече намаляват броя на служителите си заради страх от антиамерикански настроения.

Освен петрола

Малък брой неенергийни компании също има от какво да се притесняват. LafargeHolcim, френско-швейцарска компания, която е най-големият производител на цимент в света, има 44 завода в региона. От там идват 11% от приходите на фирмата. Германският й конкурент Heidelberg Cement също се възползва от строителния бум в региона, като 19% от продажбите на компанията идват от Близкия изток и Северна Африка. General Electric продава машини за общо 16 млрд. долара всяка година в Близкия изток – 13% от общите продажби на компанията.

Boeing и Airbus също са уязвими. Около 5% от глобалните авиофлотилии се оперират от авиокомпании от залива. Продължаващото разрастване на Emirates, Etihad и Qatar Airways ги направи сериозни купувачи на пътнически джетове през последните години. Airbus се надява регионът да отговаря за 8% от продажбите на всички нови самолети през следващите 20 години – около 3200 броя. Emirates е сред първите клиенти на Boeing за новия 777х, който се очаква да се появи през следващата година, с общо 125 поръчани самолета (над една трета от всички поръчки). Освен това компанията има поръчани още 30 Boeing 787, 40 A330 и 30 A350 от Airbus.

Само още една индустрия има голямо присъствие в региона. Безкрайните войни и петролното богатство направиха Близкия изток втория по големина износител на оръжие в света след Азия и Пасифика. Със спада на продажби на оръжия във всеки друг регион през последното десетилетие това в Близкия изток се увеличи почти двойно, показват изчисленията на тинк-танка SIRPI. Саудитска Арабия похарчи 68 млрд. долара за оръжия през 2018 г. Бахрейн, Кувейт, Оман, Катар и ОАЕ също са ентусиазирани купувачи. Регионът купи половината от износа на САЩ между 2014 и 2018 г. и е голям пазар също за британски, френски и германски компании за отбрана. Цената на акциите на американските Raytheon и Lockheed Martin, британската BAE и френската Dassault се вдигнаха при новините за високо напрежение. В крайна сметка, ако бизнесът ти е война, войната е добра за бизнеса.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Капитал #2

Текстът е част от брой 2 на седмичния Капитал (17 - 23 януари). В броя ще прочетете още:

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Туск препоръча ЕС да одобри молбата на Джонсън за отлагане на Brexit Туск препоръча ЕС да одобри молбата на Джонсън за отлагане на Brexit

Новият срок е 31 януари 2020 г., като се два възможност за по-ранно напускане

23 окт 2019, 1630 прочитания

Хърватия получи покана за Шенген 5 Хърватия получи покана за Шенген

Според ЕК Загреб е изпълнил условията за влизане

22 окт 2019, 6729 прочитания

24 часа 7 дни
 
Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10