В доброто старо време преди 2007 г. производителите на мобилни устройства – било то телефони, mp3 плеъри или камери – се стараеха да направят продуктите си колкото се може по-малки. В един момент тази тенденция достигна до такива извращения, че се шегувахме как при следващия модел телефон човек трябва да натиска бутоните с клечка за зъби.
След това тенденцията се обърна – бутоните бяха заменени от екрани, чувствителни на допир, а въпросните дисплеи започнаха да стават все по-големи. Така се стигна и до 2010 г., когато на пазара се появи първият 5-инчов "таблетофон" с амбиции да стане масов продукт – Dell Streak 5. Присъдата на пазара обаче беше, че устройството е пълен провал. Впоследствие то бе спряно от производство. Единственото нещо, което подобно устройство можеше да наложи по това време, беше закупуването на панталони с по-големи джобове...

Падение и възход
За неуспеха на Streak може да има няколко възможни обяснения. Първото е, че за този продуктов клас просто няма място в джобовете на потребителите и в преносен, а и в буквален смисъл. Чисто ергономично погледнато, да се води телефонен разговор по такова устройство е неудобно, непрактично, а понякога и неприятно.
Вторият възможен аргумент, който би се харесал много повече на компании като Samsung и LG, които в момента правят подобни устройства, е, че Dell са изпреварили времето с пускането на Streak. Подобреният хардуер и услугите, достъпни на смартфоните днес, които обаче отсъстваха преди две години, може би наистина отчасти придават смисъл на 5-инчовите гиганти. Възпроизвеждането на видео с HD резолюция и игри с красива триизмерна графика заедно с по-удобното сърфиране в мрежата са сред основните преимущества на големия екран.
Неясно бъдеще
Но ако погледнем нещата от друга страна, за това си има таблети – един цял продуктов спектър, първоначално смятан за ненужен конкурент на лаптопа. Кому е нужно сега да се "изобретява" и нов подклас, които да заимства функциите на и без това новите и не достатъчно наложили се мобилни устройства?

Със своя физически писец и 5.3-инчов екран Samsung Galaxy Note успя доста категорично да зададе този въпрос. Единствената реална разлика между "таблетофона" и предходните устройства от серията Galaxy на корейската компания е размерът и произхождащото от него неудобство на ползване.
Маркетинговите похвати, които Samsung ползват, за да обосноват съществуването на гаргантюанския телефон, включват връщането на праисторическия за технологиите стилус. Той служи за улеснено рисуване и използване на вградената система за разпознаване на ръкописен текст. Мнението на масовия потребител обаче, подкрепено от известния цитат на покойния визионер Стив Джобс, в повечето случаи е, че "ако видите стилус, продуктът е загубен".
Изглежда обаче, и стратезите на LG не смятат така. През уикенда те също обявиха свой 5-инчов таблетофон, наречен Optimus Vu. Устройството не предлага нищо различно от своя корейски конкурент и предвид мощната рекламна кампания на Samsung ще има сериозни проблеми да го задмине по продажби. Любопитното в случая е, че LG са идентифицирали наличието на потребителска нужда от подобен продуктов клас – нещо, което не личи от смесените първоначални впечатления от таблетофона Galaxy Note.
Златните пропорции
От създаването на първия iPhone през 2007 г. до днес размерите на екрана остават почти непроменени – за Apple златната стойност е 3.5 инча диагонал. Ползвайки смартфона на компанията от Купертино като за модел на подражание, повечето Android устройства се придържаха към тези размери, но в последно време започнаха да избутват границата нагоре.
В момента най-продаваните смартфони (iPhone, Samsung Galaxy S и HTC Sensation) са със среден размер на екрана около 4 инча. Това се дължи и на сложното нагаждане на едно от най-важните неща за един смартфон – мощността на батерията – спрямо размера и енергийния разход на екрана и размера на корпуса на устройството.
В доброто старо време преди 2007 г. производителите на мобилни устройства – било то телефони, mp3 плеъри или камери – се стараеха да направят продуктите си колкото се може по-малки. В един момент тази тенденция достигна до такива извращения, че се шегувахме как при следващия модел телефон човек трябва да натиска бутоните с клечка за зъби.
След това тенденцията се обърна – бутоните бяха заменени от екрани, чувствителни на допир, а въпросните дисплеи започнаха да стават все по-големи. Така се стигна и до 2010 г., когато на пазара се появи първият 5-инчов "таблетофон" с амбиции да стане масов продукт – Dell Streak 5. Присъдата на пазара обаче беше, че устройството е пълен провал. Впоследствие то бе спряно от производство. Единственото нещо, което подобно устройство можеше да наложи по това време, беше закупуването на панталони с по-големи джобове...

12 коментара
Когато бях малък, имах една електронна игра с размерите на джобно тефтерче. Като се разтвореше се показваха двата екрана и клавиатура (4-5 копчета) - надежно защитени от външния корпус. Защо не се налагат подобни устройства (Нокия 9000 беше много добър в това отношение), а се правят устройства за 2 външни джоба ?
Мислят се за" идеала",за постижение във висшия сегмент,влюбени във себе си( митологеми с едно и също съдържание)Експеримент,ънд ърграунд сцена.
Имам iPhone4 и Galaxy Note - вече не посягам към iPhone за браузване, игри и четене на дълги текстове - вскички правя в Galaxy Note. Отделно за децата стилусът се оказа голямо забавление - има игри за оцветяване и за развитие на логиката, които прекрасно работят с него.
Аз съм с Дела и съм много доволен...не мисля да си вземам някога телефон под 5 инча...
А аз съм с 26 инчова плазма, която ползвам и като РС монитор.
Идеалният размер за мъж е 4.7 инча(ако се ползва често за интернет). Все пак, зрението е по-ценно от всичко останало и трябва да се щади
Има един аспект, който тази статия пропуска, а именно ергономията...
Според разни изследвания просто НЕ МОЖЕ да се достигне целия екран с пръстите на ЕДНА РЪКА ако диагоналът е над 3.7 инча.
Така че хората от Ябълката не случайно за сега удържат на глупавото "мерене"; който иска повече екран - може да си купи ... айПад ;)
И някак си успяват - хем да продават ужасно много "телефони", хем да печелят ужасно много пари от това...
Пък другите нека и те да търсят своето място под слънцето, ло6о няма...
[quote#7:"B52"]И някак си успяват - хем да продават ужасно много "телефони", хем да печелят ужасно много пари от това...
[/quote]
Обаче хората искат и удобство, а не само емблема, а там Макинтоша няма какво да предложи освен безплатен преглед при очен лекар след края на първата година.
Разбира се, най-лесно е да пишем наизуст. Това, че до момента са продадени над 1 милион устройства Галакси Ноут (3 месеца), за автора явно не означава, че има продуктова ниша.
До коментар [#7] от "B52":
Не съм съгласен - с 4.3 инча съм и ми е идеален, а съм със стандартно телосложение (1.8 м. и даже леко слаб). По-голям телефон не съм хващал, но наистина сигурно ще има проблеми с достигането на горната част.