Нарисувай ми нещо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нарисувай ми нещо

Капитал Daily

Нарисувай ми нещо

Малката игра за смартфони Draw Something достигна 35 млн. души за шест седмици и е на път да стане новия Angry Birds

3729 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Животът в мобилната индустрия се движи на високи обороти. Смятани за върхови, технологии и идеи се превръщат в отживелица само за няколко месеца. Въпреки всичко това феноменалният успех на една конкретна компания може да бъде смятан за рекорд. Преди седмица сегашните крале на бизнеса с игри за мобилни устройства и социални мрежи Zynga придобиха малкото и доскоро неизвестно студио Omgpop в сделка на стойност 210 млн. долара – 180 млн. на момента плюс 30 млн. при евентуално добро представяне за в бъдеще. Основната причина – изключителният успех на играта Draw Something. Това е най-скъпото придобиване на друга компания, извършено от Zynga до момента. Авторите на популярни игри във Facebook като FarmVille и Mafia Wars явно са открили някакъв скрит потенциал в новата си придобивка - въпросът в момента е какъв е точно той...

Пред фалит

Историята на Omgpop е като излязла от приказките - има драматични обрати и щастлив завършек. Компанията се появява преди шест години. Оттогава е създала 34 игри, като никоя от тях не постига особена популярност. Финансовото й състояние е отчайващо – по думите на служителите фирмата е щяла да затвори врати най-късно през май тази година. Доскоро в банковата сметка на основателя Чарлз Форман е имало едва 1700 долара, признава самият той. Най-новият проект на студиото има всички шансове да бъде и неговият последен. Става дума за Draw Something – проста игра за смартфони, в която човек избира дадена дума и рисува семпла картинка, с която трябва да я обясни. После илюстрацията се изпраща на приятел, който трябва да познае думата. Няма времево или някакво друго ограничение, а характерът на играта е кооперативен – всяка позната дума носи ползи и на двамата играчи, така че няма съперничество.

Изненадващият обрат

Първоначално специализираните издания, които отразяват гейм индустрията, не обръщат внимание на предложението на Omgpop. "Репортерите не се интересуваха. Опитах, но не можех да привлека вниманието им", казва главният изпълнителен директор на компанията Дан Портър пред технологичния блог Mashable. Затова Draw Something прави тих дебют на 1 февруари. През първия си ден след премиерата си е свалена от 30 хил. души – не особено впечатляващо число предвид милионите притежатели на смартфони.

Съвсем скоро обаче интересът към играта буквално експлодира. Десет дни по-късно свалянията вече са над 10 млн., а всяка секунда биват създавани 1000 рисунки. Когато това число достига 3000 скици на секунда, идва и предложението от страна на Zynga. Само за последните шест седмици Draw Something е била изтеглена над 35 млн. пъти.

Сделката на века

Историята напомня много успеха на Rovio – сравнително неизвестна финландска компания, създала 51 незабележими игри, преди да уцели гърнето със злато, наречено Angry Birds. Но докато Rovio зарязват своя издател веднага след успеха на играта си, то Omgpop са повече от щастливи да поверят компанията си в ръцете на Zynga.

Някои анализатори смятат, че малката фирма се е продала твърде евтино – според Саймън Калаф от анализаторската компания Flurry след време студиото е имало потенциал да достигне цена 1 млрд. долара, пише Business Insider. Експертът обосновава мнението си с изключителните постижения на Draw Something до момента – в момента играта е най-популярното приложение в над 80 държави, има 15 млн. активни потребители и докарва на авторите си по 250 хил. долара на ден. Така или иначе сделката е факт и не може да се каже дали екипът на Omgpop се е притеснявал от непостоянството на играчите, или се е уплашил, че Zynga може лесно да направи свое копие на играта – компанията не е чужда на подобни плагиатски практики.

Бъдещи ползи

Отворен за интерпретации остава и въпросът защо компанията с главен изпълнителен директор Марк Пинкъс се е съгласила да плати подобна баснословна сума за фирма, чиито произведения до момента не са били особено блестящи. Draw Something има безплатна и платена версия, но 250 хил. долара на ден си остават незначителна сума за корпорация, чиято пазарна оценка в момента варира около 10 млрд. долара. Най-вероятното обяснение е, че Zynga реално не купуват компанията или играта – те купуват тяхната аудитория, която лесно може да бъде пренасочена към други предложения от игралното портфолио на Zynga, коментира сайтът GigaOm. Става въпрос за милиони хора, повечето от които вероятно не се смятат за геймъри. А Draw Something притежава характеристиките на перфектната социална игра – без бързане, без необходими умения и т.н. Тя лесно може да стане врата към други социални забавления, като успешната Words With Friends например. А предвид досегашната им история, Zynga са особено умели в това да убедят потребителите на една игра да пробват и друга.

Рано или късно интересът към Draw Something ще намалее и приходите от нея ще пресъхнат – това е неизбежно и Zynga добре го знаят. Сега всичките им опити ще са насочени към пренасочването на играчите, които в момента си разменят скици през мобилните телефони, към други продукти на развлекателния гигант. Докато не се появи следващият Draw Something, когато колелото ще се завърти отново.

Животът в мобилната индустрия се движи на високи обороти. Смятани за върхови, технологии и идеи се превръщат в отживелица само за няколко месеца. Въпреки всичко това феноменалният успех на една конкретна компания може да бъде смятан за рекорд. Преди седмица сегашните крале на бизнеса с игри за мобилни устройства и социални мрежи Zynga придобиха малкото и доскоро неизвестно студио Omgpop в сделка на стойност 210 млн. долара – 180 млн. на момента плюс 30 млн. при евентуално добро представяне за в бъдеще. Основната причина – изключителният успех на играта Draw Something. Това е най-скъпото придобиване на друга компания, извършено от Zynga до момента. Авторите на популярни игри във Facebook като FarmVille и Mafia Wars явно са открили някакъв скрит потенциал в новата си придобивка - въпросът в момента е какъв е точно той...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    siolen avatar :-|
    siolen

    Май следващият балон ще е тук - т.е. социалните мрежи и забавления.

  • 2
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    Ние пък учиме за 70 лева овчарите как да ощастливяват овцете. Можем да ги учим и за 100 от 100 но се дърпат. Имали били адвокатски разходи.Ей много прост народ.
    Някой помни ли колко струваха компютрите Правец. Че и да го караш на тавана да ти дупчи платките. Компютър- който си събрал от тук- оттам.
    От страх и яловост се изгониха способните, ученолюбивите и трудолюбиви мечтатели. Заместваха ги с години -с философи и Калинки и десерки. И ако няма ръка и сърце- пак отново- .. от очи на жена до хляб и кашлица на другар. От Левски до деца в село Ястребино...а може би в друго утре.
    Шанс за малък/вече микро/ и награждавано и реализирано в България образование. Нещо наше и нещо пъргаво. Нещо смело като мечта. Нещо като обичта на едно японско момче- направил помпата с която точите минералната вода- за майка си да не вдига тежките стъклени бутилки със соев сос. Когато държавата и бизнеса са признали ползата- само е изобретявал, включително и флопито на компютрите. Днес нашия умен бизнес просто ще го продаде..и няма да има друго.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.