Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

SpaceX вече прави и военни сателити; Планински спасители с ракетна раница; Да научим езика на китовете

989 прочитания

SpaceX вече прави и военни сателити

Частната космическа компания SpaceX на милиардера Илън Мъск спечели в понеделник военна поръчка на стойност 149 млн. долара за създаване на сателити, предназначени за засичане на хиперзвукови и балистични ракети. Срещу тази сума фирмата трябва да проектира и сглоби четири прототипа на новия военен спътник като крайния срок за доставката им е септември 2022 г. Още толкова спътника трябва да направи военната компания L3 Harris, доскоро известна под името Harris Corporation. Финансирането, която тя получава е 193.5 млн. долара. Възложител на поръчката е Агенцията за космическо развитие (SDA), която е научноизследователска структура към Пентагона.

Това е първия случай, когато фирмата на Мъск изпълнява контракт за доставка на военни сателити. Според директора на SDA Дерек Турниър противоракетните спътници на SpaceX ще бъдат базирани на технологията, използвана в комуникационното съзвездие Starlink, но към платформата ще бъдат добавени инфрачервени сензори, осигурени от външна компания-подизпълнител.

Заедно с четирите прототипа на L3 Harris, въпросните сателитите ще изградят основата на т.нар. "Слой за проследяване Транш 0". Неговата задача ще е засичането на ракетни пускове от всяка точка на планетата. Слоят за проследяване ще функционира в тясна взаимовръзка с т.нар. "Транспортен слой" - бъдещ рояк от между 300 и 500 сателита. Той ще наподобява Starlink, но ще е с военно предназначение и ще осигурява "широколентов пренос на данни с ниско закъснение за въоръжените сили по целия свят". Изпълнители на този проект са Lockheed Martin и York Space Systems.

------

Първа помощ

Планински спасители с ракетна раница

Британската неправителствената организация The Great North Air Ambulance Service (GNAAS), която осигурява първа помощ в труднодостъпни райони, експериментално ще се опита да лансира революционна алтернатива на хеликоптерите-линейки. В партньорство с фирмата Gravity Industries тя ще се опита да оборудва някои от своите парамедици с рекативна раница, която може да ги придвижва бързо в планински условия, предава BBC.

Според изпълнителния директор на GNAAS Анди Моусън по този начин спасителите могат да прелетят за 90 секунди разстояние, което иначе биха изминали за половин час, изкачвайки скалист хълм. След близо една година разговори между неправителствената организация и Gravity Industries първият полеви тест успешно е бил проведен в района на британския национален парк Лейк Дистрикт.

"Всеки месец имаме по няколко дузини пациенти на територията на този сравнително малък от географска гледна точка, но иначе сложен терен", споделя Моусън. И добавя, че полевото изпитание на ракетната раница е демонстрирало огромния й потенциал за нуждите на спешната помощ. Според него най-голямото предимство на технологията е скоростта за реакция, която предлага. "Благодарение на ракетната раница достигането до пациента, което иначе би отнело час, се случва в рамките на минути. И това може да е границата между живота и смъртта", коментира директорът на GNAAS. Идеята е летящите планински спасители да осигуряват за много кратко време неща като силни болкоуспокояващи и противовъзпалителни средства за хора с фрактури на костите или пък дефибрелатори за пациенти, получили сърдечен удар.

------

Океанология

Да научим езика на китовете

Изследователски екип от университета Станфорд лансира любопитна идея, с която да предпази огромните сини китове от сблъсквания с кораби - събитие, което може да е еднакво фатално и за двете страни. За целта хората трябва да се научат да разшифроват звуците, издавани от най-големите морски бозайници на планетата, твърди Уилям Остерайх, биолог от Станфорд и един от авторите на научно изследване по темата.

В продължение на няколко години учените наблюдават поведението на сините китове край бреговете на централна Калифорния. Те забелязват, че през деня морските животни се занимават приоритетно с поглъщането на тонове скаридоподобен зоопланктон (крил), за да се подготвят за дългото си миграционно пътешествие на юг през зимата. Когато обаче падне мрак и дойде нощта, мъжките китове започват да "пеят", изнасяйки серенади на своите самки.

Когато обаче наближи времето за отплаване към по-топлите води, поведението на китовете се променя - те започват да пеят денем, а не нощем. "Това е сигнал почти в реално време какво животните смятат да правят в хабитат, който през годините е бил изключително труден за наблюдение", обобщава Уилям Остерайх. Според него по този начин корабните компании ще получават навременно предупреждение, че сините китове започват да се движат активно в определен регион, и ще могат да променят маршрутите на своите плавателни съдове, за да избегнат колизии.

SpaceX вече прави и военни сателити


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK