Нищо лично
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нищо лично

По-малко от година след като беше избрано, ръководството на финансовия регулатор ще бъде сменено

Нищо лично

Чрез законови промени ГЕРБ дава повече власт на финансовия надзор и сменя ръководството му

Татяна Пунчева
4049 прочитания

По-малко от година след като беше избрано, ръководството на финансовия регулатор ще бъде сменено

© Надежда Чипева


В ГЕРБ промените са постоянно явление. Рокади стават на различни ръководни (че и министерски) постове, дори и на хора, назначени само преди месеци. Затова не е изненада, че след повече от половин година дойде моментът ГЕРБ да стигне и до регулаторните органи, чиито ръководства бяха подменени от тройната коалиция дни преди тя да си отиде. Това е един от очакваните ефекти от внесения в парламента законопроект за изменение и допълнение на Закона за Комисията за финансов надзор (КФН), който предвижда и сериозни промени в дейността на регулатора.

"Дни преди своето разпускане предходният парламент, доминиран от тройната коалиция, извърши промяна в множество регулаторни и надзорни институции, сред които и КФН. На ключови експертни позиции бяха назначени политически удобни фигури със спорни професионални качества. Резултатът от тези политически назначения може да се види в състоянието на финансовия надзор в момента - недостатъчен, неадекватен и неефективен", обоснова исканите промени вносителят на законопроекта Стоян Мавродиев (ГЕРБ), зам.-председател на парламентарната икономическа комисия. По думите му неадекватният надзор на застрахователите, пенсионните и инвестиционните компании буди потенциална опасност за стабилността на системата и за защитата интересите на гражданите, което налага нуждата от

Промени в регулатора

Най-съществената е задължението на финансовия надзор да извади на светло реалните собственици на компаниите, които оперират с парите на инвеститори, осигурени и застраховани лица. Ще се търси и по-висока защита на правата на клиентите. Цел на вносителите, сред които има депутати и от "Атака" и СДС е и засилване на контрола върху системния риск в небанковия финансов сектор.

Ако предложенията в законопроекта се приемат, всички заварени компании в сектора без публичните дружества ще трябва до три месеца да представят в КФН изчерпателен списък с действителните си собственици. Това означава, че застрахователите, пенсионните компании, здравноосигурителните дружества, инвестиционните посредници и управляващите дружества ще трябва да разкрият действителния собственик във всеки свои акционер с поне 5 на сто от капитала им. Така на светло ще излезе кой реално стои зад компаниите, които в момента управляват 13 млрд. лв. от парите на хората за пенсии, застраховки и инвестиции. Ако заварените вече учредени и работещи компании не изпълнят това изискване, може да последват административни мерки и да ги сполети и най-лошото - отнемане на лиценз.

Досега такива задължения имаше при първоначалното лицензиране на болшинството от компаниите в сектора. По думите на бившият председател на КФН до средата на 2009 г. Апостол Апостолов КФН и досега е изисквала информация за реалната собственост, но ако я е получавала, е било по-скоро на добра воля. "Не можехме да направим много, ако не получим информация, каза той и допълни: Ако някой откажеше да разкрие информация, комисията нямаше нужния инструментариум да се наложи освен с морални доводи или обща хипотеза като "неизпълнения на изискванията", която обаче лесно можеше да се обори в съда." А значителна част от собствеността в сектора е в ръцете на лица зад офшорни компании, което естествено усложнява задачата на регулатора.

За да подсили лицензионния процес, ГЕРБ предвиждат КФН да може да преценява и доколко акционерът с поне 10% от капитала в новоучредяваща се компания е "надежден", "имуществото му съответства на заявеното за придобиване акционерно участие" и "средствата му са с ясен и законен произход". Ако той не отговори на тези изисквания, то може и да не получи лиценз, точно аналогично на изискванията и мерките, които БНБ прилага за банките и кредитните институции.

"Предложенията са отражение на тенденцията в целия свят. Там, където се работи с публични средства, логично би било да се знае какъв е произходът на парите дори на лицата с 1% акционерно участие... Това ще даде още по-голяма прозрачност и сигурност в системата", казва Апостолов. По думите му въвеждането на още мерки за прозрачност е добър ход, "защото преди това очевидно не е имало политическа воля това да се случи".

По следите на действителния собственик

За да е успешен целият този процес обаче, е ключово да се прецизира какво ще се разбира под действителен собственик, тъй като и досега често като официален собственик на компания стои подставено лице (дори и да не се крие зад офшорна компания), което само подписва документи и пълномощни. "Най-общо казано, понятието действителен собственик цели да покаже и да разкрие информация за лицата, които реално и на практика притежават и контролират дейността и решенията в юридически лица", каза Мавродиев. По думите му понятието, залегнало в настоящия законопроект,  отговаря на това, което сега се ползва в борбата с изпирането на пари у нас.

Юристи пък дадоха следното определение: лицето, което реално се ползва от правата по финансовите инструменти независимо кой е официалният, титулният или легалният им притежател. Например, ако лицето Y има акции на свое име в Централния депозитар, но се е разбрал с приятел, че му прехвърля всички права по тях - гласува на общи събрания по негови инструкции, прехвърля му полученият дивидент изцяло и други, се оказва, че лицето Y формално е подставено лице, а приятелят му е търсеният действителен собственик. Тази схема всъщност и сега се използва в небанковия финансов сектор - например при някои застрахователи с чуждестранни акционери, които са опълномощили българските си  партньори за практически всякакви действия и операции с книжата им - включително и продажбата им.

Това не е лесно за проследяване и според юристи предложените промени в законодателството са само една крачка в правилната посока. "Това е правилна, но много трудна стъпка напред", коментира адвокат пред "Капитал".

Рокади по етажите

Освен борбата за прозрачност ГЕРБ ще търси и по-висока ефективност, свиване на разходи и най-вече по-адекватна работа на комисията чрез смяна на състава й. Членовете се намаляват от седем на пет, а мандатите им се скъсяват от шест на пет години. Това е очаквана мярка още от ноември, когато правителството реши да промени броя и мандатите на членовете в още няколко държавни регулатора. Така реално ГЕРБ ще подмени целия настоящ състав на КФН, като това трябва да стане до две седмици след като промените в закона влязат в сила. Кои ще са наследниците им засега официално не се коментира, макар и неофициално вече да се спрягат няколко имена.

Запазва се настоящата структура на председател с трима ресорни заместници, но се разширяват значително функциите на петия член. Според промените той ще трябва да разглежда всички жалби, постъпващи в комисията срещу компаниите от сектора (заедно със съответния ресорен член на комисията) и срещу решенията на самия надзор.

Допълнително комисията вече ще е натоварена и с отговорността да си сътрудничи повече с Министерството на финансите и БНБ, така че трите институции заедно да следят за финансовата стабилност в страната. За целта ГЕРБ предлага да се активизира и дейността на Съвета за финансова стабилност, като се разширят отговорностите му и се наложи да се свиква веднъж на всеки три месеца. От създаването си през 2003 г. той е бил свикван едва няколко пъти, независимо от кризата.

След законовите промени остава ГЕРБ да помисли много внимателно и за персоналните промени, защото повечето правомощия носят и допълнителна отговорност. Новото ръководство на КФН трябва да има волята, въоръжено с по-мощен арсенал, да повиши доверието на потребителите на финансови услуги. Без което кризата няма как да отмине. И в никакъв случай да не прави политика за сметка на пазара.

Стоян Мавродиев, депутат от ГЕРБ: Нужна е и воля за добър надзор

В законопроекта си предвиждате подмяна в ръководния състав на КФН? Защо?

Работата и дейността на КФН показва частично и незадоволително изпълнение на целите, заложени при създаването на регулаторния орган. Това обаче не се дължи на пропуски и недостатъци в нормативната уредба. Нужна е и воля за ползване на този инструментариум и за осъществяване на целите на комисията - защита на интересите на потребителите на финансови услуги и гарантиране на стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари. Подобна воля не беше демонстрирана от страна на КФН в последната година.

Има ли вече подбрани кандидатура за позициите, които ще бъдат овакантени?

За разлика от предишните управляващи, ние не можем да си позволим да предпоставим предварително и да предопределим конкретните кандидатури за позициите, които ще бъдат овакантени. Принципното ни разбиране при подбора на кадри и предстоящи назначения е, че професионализмът и доказаните експертни качества на всеки кандидат ще са най-важни.

Какво означава за вас действителен собственик и какво целите с тази промяна?

Понятието действителен собственик не е ново за нашето законодателство. То се използва в Закона за мерките срещу изпирането на пари и е легално определено в неговия правилник за прилагане. Най-общо казано, понятието действителен собственик цели да покаже и да разкрие информация за лицата, които на практика притежават и контролират дейността и решенията в юридически лица, организации или други структури. Често те ползват различни правни или финансови схеми и структури, чрез които опосредено притежават, управляват и контролират юридически лица.

В ГЕРБ промените са постоянно явление. Рокади стават на различни ръководни (че и министерски) постове, дори и на хора, назначени само преди месеци. Затова не е изненада, че след повече от половин година дойде моментът ГЕРБ да стигне и до регулаторните органи, чиито ръководства бяха подменени от тройната коалиция дни преди тя да си отиде. Това е един от очакваните ефекти от внесения в парламента законопроект за изменение и допълнение на Закона за Комисията за финансов надзор (КФН), който предвижда и сериозни промени в дейността на регулатора.

"Дни преди своето разпускане предходният парламент, доминиран от тройната коалиция, извърши промяна в множество регулаторни и надзорни институции, сред които и КФН. На ключови експертни позиции бяха назначени политически удобни фигури със спорни професионални качества. Резултатът от тези политически назначения може да се види в състоянието на финансовия надзор в момента - недостатъчен, неадекватен и неефективен", обоснова исканите промени вносителят на законопроекта Стоян Мавродиев (ГЕРБ), зам.-председател на парламентарната икономическа комисия. По думите му неадекватният надзор на застрахователите, пенсионните и инвестиционните компании буди потенциална опасност за стабилността на системата и за защитата интересите на гражданите, което налага нуждата от


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    fen avatar :-(
    fen

    "тази схема всъщност и сега се използва в небанковия финансов сектор - например при някои застрахователи с чуждестранни акционери, които са опълномощили българските си партньори "
    упълномощили!

  • 2
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Запазва се настоящата структура на председател с трима ресорни заместници, но се разширяват значително функциите на петия член. Според промените той ще трябва да разглежда всички жалби, постъпващи в комисията срещу компаниите от сектора (заедно със съответния ресорен член на комисията) и срещу решенията на самия надзор.

    ________________________________________________________________

    Не е ли доста странно член на самата комисия да разглежда жалбите срещу нейните решения? В голяма част от случаите той ще получава оплаквания от решения, за които е гласувал самият той. Познайте, какъв ще бъде резултатът от жалбата.

    А като знам, че в комисията са се подвизавали всевъзможни "строители на капитализма", като например бившият ми преподавател Милчо Стоименов, изборът на нов състав е направо наложителен.

  • 3
    roumen_galabinov avatar :-|
    Румен Гълъбинов

    Този текст от преходните и заключителни разпоредби на закона за изменение и допълнение на ЗКФН, че поднадзорните лица са длъжни да представят в комисията списък на лицата до действителен собственик, трябва добре да се подсигури с механизъм за контрол и проверка на данните, за да се постигне желания ефект на истинска акционерна прозрачност.

  • 4
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    МУТРОИКОНОМИКА
    Не макро, не микро, а мутро. Мутро-икономика !!!
    Защото Бойко Борисов ни управлява по методите на ВИС, СИК, ИПОН, Аполо и т.н. Управлява ни с бой, ругатни и лепенки. Ежедневно, нахално и шоково терапевтично.
    Какви са сега лепенките ??? Те са нови и по-високи данъци и такси, по-високи цени на билети и осигуровки, намаляване на доходи, работни места, социални помощи и стипендии, плащане за здраве и повече за лекарства ... Яко скубане !! В допълнение към финасовите и данъчните проверки и одити се включва и “новата сила” ДАНС. Не напомнят ли действията на ДАНС методите на Лениновото НКВД ??? Не прилича ли Бойко-вата политика на Лениновата НЕП ?? Поне малко, с нейния волунтаризъм и организиран хаос ???
    Какво ли още ни очаква от хаоса и паниката в държавното управление и финансите ?? Особено финансите, където финансовият есесовец Симеон Дянков изтръгва зъби и нокти като "хер Флик" от населението. Така народът финансира дефицита в държавата. Над 600 милиона лева наши пари за здравно осигуряване са блокирани в БНБ. Наши вноски, Не ни ги дават, защото били балансиращи. Героично жертвоприношение ....
    Основен прийом в Бойковата Мутроикономика е ИЗЗЕМВАНЕ НА ДОХОДИ !!! От всички и по всякакъв начин. За “благото” на държавата и нейното управление. Изземва се от граждани, държавни служители, болни, социално слаби, пенсионери, фирми, институции, свиват се бюджети, режат се болнични, отпуски и т.н. Според Бойко Борисов излиза, че ще се изтеглим сами от блатото като барон Мутренхаузен, хванали се за косите или направо за гърлото.
    Боже, виждал ли си мутри и мафиоти да се грижат като "добър стопанин" за хората и страната си ?? Досега и ние не сме, но си ги избрахме. Да ни свиват разходите, да ни стискат за гърлото, и да ни дават по малко вода ......, след което един по един да ни викат: АЗ ви спасявам !!! Дерзайте ... Дайте ми още време – шест месеца, година поне....
    А червените енергийни и газови проекти си вървят ли, вървят.... С театрални постановки, с различни роли и изпълнения, с рев и послушание. Но най-накрая те ще се осъществят. За радост и полза на някои. Всички знаем техните имена.
    Очевидно малко сме теглили. Недостатъчно сме се мъчили. Народе ?????


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Обезщетение по образец

Обезщетение по образец

Новият финансов мост

Новият финансов мост

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK