С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
48 26 дек 2008, 14:36, 12451 прочитания

Годината на масовото охолство

Дали заради пика на бума или превръщането на България в консуматорска държава, ще запомним годината като една от най-показните

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Годината на масовото охолство

Автор: Ясен Згуровски
В България думите лукс, VIP и lifestyle не носят истинското си значение, но за сметка на това станаха масови, а и синоними. За да обясним защо обаче, трябва да навлезем в етимологията на всяка.

Лукс

Миналата година, на изложението с недвусмисленото име Lux Only беше представен болидът на Шумахер, дамски пистолет, инкрустиран с диаманти, и часовник със стомана от потъналия "Титаник". И докато се чудя как точно подобни артикули могат да създадат усещане за лукс у някого, видях прессъобщението за тази година: "За да не е неприлична демонстрация на разкош по време на световна икономическа криза, българската витрина на луксозната индустрия ще се обогати с културно-исторически фокус, повод за национална гордост за всички българи. Организаторите инициираха изваждането от хранилищата на Националния исторически музей на непоказвани досега бижута, накити, ювелирни изделия и предмети от бита от злато, организирани в изложбата "Луксът по българските земи". Това далеч не е всичко; един от лекторите твърди: "По българските земи се обработва злато от преди 4-5 хилядолетия, а това означава, че хората, живеещи по тези земи, са имали необходимост от лукс още в древността. Това дава право на България с гордост да се нарича родина на лукса."


Нататък: в Luximoti.bg винаги може да прекарате 10 забавни минути, като гледате оферти за места като "Бояна фентъзи", "Стамболийски бридж" или "Комплекс Vertu" (за който производителя на телефони едва ли подозира). И други, с дръзки приставки като "истейт", "палас", "роял", "тауър", "хил", "гардънс" и "вали". Една "топ" обява призовава - "Елитен комплекс с всички екстри..." и продължава директно от фронта на мазилката "...вече сме на 4-та плоча! 65% ОТ АПАРТАМЕНТИТЕ СА ПРОДАДЕНИ! ПОБЪРЗАЙТЕ!" И интересно, ако е добре премерен ценово лукс, защо има толкова желаещи? Всъщност става въпрос за "апартаментен комплекс от затворен тип" - гетообразните кварталчета, които сме свикнали да виждаме над околовръстното.

Сайтът Millionaire.bg, който се самоопределя като портала на лукса, стартира с обилна билборд реклама, която ме накара да го посетя, за да открия вътре статии за ранчото на Майкъл Джексън и вибратори от чисто злато. A посещенията им идват от реклама в Arenabg.com - най-посещавания български сайт, където хората ходят главно за да не плащат за кино.

Луксът всъщност е нещо лично. Може да е почивка, която сте спечелили с повече работа преди това, или ваша любима вещ, за която сте жертвали много. Затова и луксът най-често се определя от компромис, например кола с 2 врати или неудобни дрехи за конкретна ситуация, с които обаче изглеждате добре. В България луксът обаче все още се дефинира с количество, показност и с това да не би случайно да нямаш нещо. Както споделя г-жа Евгения Банева пред списание "Максимум": "Имаме от всички нови джипове по един, Audi-та, Porshe-та, ML Mercedes, Maybach, наскоро си взехме Rover за планините." Maybach не е "джип", но поне е голям.



VIP

С една позната, италианка отивахме на някакво фирмено парти. Тя има претенции за известност в някакви среди и се смята за специална. Когато на входа ни поискаха да платим, аз нямах против, въпреки че бяхме канени, но тя се се възмути: "Как може да ме карате да плащам. Аз съм VIP." Не успях да я убедя да влезем. Първо си мислех, че се превзема, но след това реших, че все пак е права. Ако един човек се смята за VIP, неговата важност се пренася косвено на мястото, което присъства. Както важните хора и известните изпълнители допринасят с имиджа си, като посещават даден конкурс, събитие и т.н., добавят стойност. У нас VIP е показател колко даден човек е склонен да похарчи за начина, по който другите го виждат. В повечето фолк клубове VIP сепаретата по горните етажи имат менюта с по-високи цени от долните. Така е ясно, че хората горе са героите, защото плащат по-скъпо. Така и VIP-ът тук е въпрос на цена. Качествата, които правят едно лице VIP, са всъщност качествата, които дадено общество цени. При нас това са парите. На Запад това са хора с влияние, произход, артисти, режисьори, звезди. Парите не са качество сами по себе си. Качество е това, което правите с тях.

Лайфстайл

Списанията отдавна не са мъжки и женски. Те са "лайфстайл". А наскоро TV2 започна предаване за, забележете - "луксозен лайфстайл".

А ако влезете в adidas да си търсите лента за китката (за тенис), ще откриете, че всички вътре са със златни бродерии лично от Миси Елиът. Ако попитате за нещо по-семпло, продавач-консултантите ще ви кажат, че сте попаднали на "лайфстайл" магазина и ако искате нещо "професионално", много моля да отидете в "спортния" магазин, който е на две преки. Разбирането за "лайфстайл" отдавна е задминало първоначалното си значение за начин или стил на живот. "Лайфстайл" означава, че нещо е скъпо, лъскаво, "дизайнерско", с лого или лесно разпознаваема марка... "Лайфстайл" имат и хората, които вечер пият бири пред "Св. Седмочисленици", планинарите или тези, които ходят по къмпинги, но, уви, те не са привлекателни.

За "лайфстайла" вината е на медийната система и отказа й да подкрепя адекватните лица и неща на момента, а се придържа към лъскавото, до което рекламите стоят по-добре. Иначе всеки читател по-лесно може да се асоциира с някого, който прави велопреход от Рила до Странджа, отколкото с Устата или Галя от "Каризма". Всеки избира сам за себе си начин на живот. Лошото е, когато някой се опитва да бъде лайфстайл.

Три в едно

Ако през тази година сте отваряли кое да е мъжко или женско списание, сигурно сте забелязали един нов тип PR публикации, които можем да наречем "ода за новобогаташ". Те обединяват най-добре трите думи до момента. Суета, легализиране на доходите или чиста реклама, новобогаташите имаха нужда да се покажат. Понеже да показват пари в чистата им форма е скучно, зърнали лесен доход, списанията и уикенд приложенията на вестниците отвориха страниците си за техните имоти, возила (сухопътни, водни и въздушни), хотели или наскоро открити, но изискани хобита.

Пикът на луксозните лайфстайл текстове за VIP хора за мен лично беше през август, когато в едно списание прочетох очерк за тридневен уикенд на марина "Диневи". Обвит в злато, мрамор и яхти, авторът описва как в петък присъства на фолк концерт на Преслава и Галена, в събота - на моноспектакъла на Стоянка Мутафова "Молба към Господ", а в неделя - на гладиаторски боеве, открити от Долф Лундгрен самия. Вътре също така се споменаваше откриването на барелефа на Ботев по-рано на същото място.

В страна, която още не е узряла за официален бутик на Gucci или Prada и дори няма основи като IKEA, манифестацията на лукса стои нелепо, но типично българско - също както едно тъмносиньо Bugatti Veyron, което потропва чат-пат по жълтите павета, вместо да си свисти по магистралите край Базел.

Думите, които не се класираха
Уелнес - както рапът е малка част от хип-хоп културата, така фитнесът стана частица от пъзела, наречен уелнес. Уелнесът означава много неща, но медиите го сложиха по средата - някъде между това да се чувстваш добре и луксозно. Уелнес комплексите са новите хотели.

СПА - въпреки че СПА е основна тема на всички списания поне два пъти в годината, думата така и не получи своят род и число, като продължава да среща в мъжки, женски, единствено и множествено. СПА туризмът е новият активен туризъм с елементи на уелнес.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Затихващ лукс 16 Затихващ лукс

Дори и най-богатите ще си правят сметка на парите. Поне през новата година

28 дек 2008, 7174 прочитания

Несвободата онлайн 20 Несвободата онлайн

Новите медии не са влиятелни. Засега

28 дек 2008, 5750 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "ЧОВЕКЪТ" Затваряне
Ако малките групи пораснат

Обществото става все по-малко, общностите - все повече

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота