Затихващ лукс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Затихващ лукс

Затихващ лукс

Дори и най-богатите ще си правят сметка на парите. Поне през новата година

Зорница Маркова
7462 прочитания

© Ася Колева


"Лукс" - 1 520 000, "яхта" - 209 000, "яхти" - 579 000, "Прада" - 50 300, "Prada" - 38 200, "частен самолет" - 21 900, "диаманти" - 270 000, "Louis Vuitton" - 32 500, "милионер" - 229 000. Толкова споменавания в български страници откри Google в търсене на символите на лукса. Да си купиш суперскъпа чанта, палто за 30 хил. евро и яхта за 400 хил. евро през последните години излезе от категорията "голямото добрутро" и "съмнително натрупан първоначален капитал" и се превърна в нещо естествено за немалка част от хората със собствен бизнес или добра мениджърска позиция. Луксът постепенно започна да навлиза в нормалния живот в България и се превърна в пазарен сегмент с ясно обособени целеви групи. Навлезе и спря.

Луксът е може би най-малко необходимото нещо на света. Той е прищявка, глезотийка, демонстриране на положение, желание да се покажеш. Затова финансовата криза неминуемо ще се отрази на продажбите на луксозни стоки. Прогнозите варират от тази, че при криза първо се свива потреблението на скъпите стоки до тази, че хората с много пари винаги ще имат много пари и ще харчат. Истината е някъде по средата. Ще има любители на лукса, които пак ще се докосват до него, но с "едно наум". Ще има и такива, които ще предпочетат да оставят увеличаването на колекцията от бентлита и поршета за след две-три години. Докато кризата отшуми. Факт е обаче, че посредниците на лукса в България, тези, които продават луксозни стоки, се готвят за тежки времена.

Не само ние

Всъщност между двете крайности в прогнозите се движат и представителите на западния луксозен бизнес. В свой материал Economist описва как компании като Louis Vuitton и Gucci са пуснали скъпи колекции с по-малко качествени материали, за да подсилят приходите си. Показателно за заплахата пред луксозния бизнес е забавеното му развитие на някои ключови пазари, какъвто е японският. Economist определя японския пазар като най-рентабилен за скъпия сегмент. Потребители там са не само най-заможните, но и обикновените обитатели на офисите. Манията по чанти на Louis Vuitton е толкова голяма, че почитателите на марката спестяват с години, за да си я купят. Уви, финансовата криза ще удари именно тази група потребители в Япония, прогнозира изданието. Очакванията са за пръв път от стъпването й на японския пазар през 1978 г., компанията LVMH, собственик на Louis Vuitton, да отбележи спад на продажбите.

По-скоро в полето на положителните прогнози се движи настроението на луксозния сегмент в Русия - друг ключов пазар за скъпата индустрия. "Добре дошли на нашето антикризисно събитие" - с този слоган започна преди седмици едно от най-лъскавите изложения на луксозни стоки в света - the Millionaire Fair в Москва. На него не липсваха изказвания от типа, че руските богаташи няма да бъдат засегнати от кризата, защото малка част от тях са инвестирали парите си на фондовите пазари. Това казва пред Ройтерс президентът на GMG Events Ив Хейрат, организатори на събитието.

Прогнози без блясък

Въпреки някои позитивни очаквания, специализираните изследвания за бъдещето на луксозния бизнес вещаят забавяне или дори спад през следващата година. Консултантската компания Bain&Company прогнозира, че луксозният бизнес за пръв път от шест години ще навлезе в рецесия през 2009 г. Очакванията са 2008 г. да завърши с продажби за 175 млрд. евро или само 3% повече от миналата година, когато ръстът беше 6.5 на сто. За 2009 г. прогнозата е за спад от 7%. Според друг мерител, индекса на луксозното потребление на Marketwire (Luxury Consumption Index), търсенето на стоките от високия сегмент се е понижило с 10 пункта за третото тримесечие на годината и достига най-ниските нива от 2003 г. Именно тези и други подобни прогнози карат компаниите за луксозни стоки в световен мащаб да прилагат стратегии, за да се задържат на повърхността - насочват се към неразвити пазари, които не са сериозно засегнати от световната криза; инвестират повече средства в реклама; намаляват цената на продукцията си.

Една яхта по-малко

За трудна нова година се готвят и вносителите на лукса в България, показва допитване до тях. Разбира се, продажбите няма да секнат съвсем, но ще са в много по-малък обем. И това вече се усеща. Вносители на яхти съобщават, че клиентите им се отказват от лодките, поръчани за следващата година. При това те вече са платили капаро. Кандидат-собствениците на яхти са готови да загубят шестцифрена сума, вместо да се обвържат с много по-сериозни дългове за няколко години напред. За да продадат яхтите си, вносителите вече предлагат оферти, които в "нормално време" биха изглеждали налудничави: "купи яхта и получаваш подарък автомобил" или "купи яхта с 20% отстъпка". Една вметка, печалбата на вносители на яхти е 10%.

"Кризата неминуемо ще засегне луксозния сегмент. Ще издържат компаниите, които имат лично отношение към клиента и успеят да го убедят, че трябва да си купи скъпата вещ", коментира Ирена Комитова, организатор на изложението Lux Only. Вносителите на луксозни марки няма да пращат sms на клиентите си, че имат нова стока, а ще ги посещават лично и ще им носят облеклата със закачалката до офиса", описа ситуацията тя.

"Когато човек се чувства притеснен, не му се харчат излишни пари, дори и да ги има", казва Гергана Монтеки, собственик на бутик Vision и представител на Dolce&Gabbana, Roberto Cavalli, Gucci за България. Според нея ефектът от кризата ще има и прочистващ ефект. Вносителите и търговците, които нямат сериозен опит и постоянна клиентела, няма да са конкурентоспособни.

"Кризата няма начин да не се отрази и бизнесът на лукса ще изпита сътресения. Въпреки това ще има хора, които ще купуват", обясни Ивайло Жеглов, който е организатор на изложението за автомобили "Автосалон". Според него най-засегнат ще е т. нар. средна класа, която не е със собствен бизнес и разчита на месечно възнаграждение и бонуси, макар и големи. "Финансово несигурни ще са и собствениците на малки компании", посочи той.

Според Момчил Николов, съсобственик на Яхтинг.бг ще намалее броят на хората, които си купуват по няколко телефона Vertu и си сменят часовниците всеки месец. "Бързо направените пари са най-несигурни", посочи той.

Опит за оптимистичен финал

И както има две крайно противоположни очаквания как кризата ще се отрази на желанието на заможните да си харчат парите, така има и две алтернативи за изхода от кризата. Едната е, че след криза първо започват да растат нужните, а чак след това ненужите (разбирай луксозните) продажби. Това е по-лошият сценарий. По-добрият е, че при криза се харчат най-евтините и най-скъпите стоки. Това означава, че луксът няма съвсем да се скрие. Той само леко ще избледнее. Поне за година-две напред.

"Лукс" - 1 520 000, "яхта" - 209 000, "яхти" - 579 000, "Прада" - 50 300, "Prada" - 38 200, "частен самолет" - 21 900, "диаманти" - 270 000, "Louis Vuitton" - 32 500, "милионер" - 229 000. Толкова споменавания в български страници откри Google в търсене на символите на лукса. Да си купиш суперскъпа чанта, палто за 30 хил. евро и яхта за 400 хил. евро през последните години излезе от категорията "голямото добрутро" и "съмнително натрупан първоначален капитал" и се превърна в нещо естествено за немалка част от хората със собствен бизнес или добра мениджърска позиция. Луксът постепенно започна да навлиза в нормалния живот в България и се превърна в пазарен сегмент с ясно обособени целеви групи. Навлезе и спря.

Луксът е може би най-малко необходимото нещо на света. Той е прищявка, глезотийка, демонстриране на положение, желание да се покажеш. Затова финансовата криза неминуемо ще се отрази на продажбите на луксозни стоки. Прогнозите варират от тази, че при криза първо се свива потреблението на скъпите стоки до тази, че хората с много пари винаги ще имат много пари и ще харчат. Истината е някъде по средата. Ще има любители на лукса, които пак ще се докосват до него, но с "едно наум". Ще има и такива, които ще предпочетат да оставят увеличаването на колекцията от бентлита и поршета за след две-три години. Докато кризата отшуми. Факт е обаче, че посредниците на лукса в България, тези, които продават луксозни стоки, се готвят за тежки времена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    BajHui

    Смъртността сред лукс марките е голяма "защо"?

  • 2
    Avatar :-|
    уеле, уеле!

    @Зорница Маркова
    Вие уважаема, за колко от "хората със собствен бизнес или добра мениджърска позиция" които познавате можете да кажете, че са си купили яхта за 400 000 евро?
    Не ми отговаряйте, няма нужда! Знам, че не познавате нито един. Но важното е да се пишат глупости, нали? Да се покажем, че и на нас лукса не ни е толкоз чужд, пък макар и само като си мислим, че някой някъде го е постигнал, щото така сме чули, макар и да не сме го виждали тоя човек.
    А идиот, който в момента си купува яхта за толкова пари, направо жив да го ожалиш. Ми то с два пъти повече може да си напазарува целия гръцки търговски флот например!
    Аман от фИешън девойки!
    Само $$$$$$ ви цъкат в очичките...

  • 3
    Avatar :-|
    лакомници

    И за тези, които няма да могат да си позволят изброените луксозни стоки ли да плачем? Аман от глупости! Какво ви става бе "Капитал"? Да не би читателите ви да са все олигарси?

  • 4
    fantastic avatar :-|
    fantastic

    "Да си купиш суперскъпа чанта, палто за 30 хил. евро и яхта за 400 хил. евро през последните години излезе от категорията "голямото добрутро" и "съмнително натрупан първоначален капитал" и се превърна в нещо естествено за немалка част от хората със собствен бизнес или добра мениджърска позиция."

    !!!

    Нека помислим :

    1) ако си служител и доходите ти идват от заплата, за да си купуваш палта за 30 000 и яхта за 400 000 евро според мен значи, че трябва да печелиш поне 50 хил. евро на месец. Това надали е нещо "ЕСТЕСТВЕНО" за "НЕМАЛКА" част от хората с "ДОБРА МЕНИДЖЪРСКА ПОЗИЦИЯ". Нито в България, нито по света (между другото). Определено дори в цивилизования свят са единици хората, които взимат толкова пари работейки за някой друг и то не на "ДОБРА", а на МНОГО ДОБРА мениджърска позиция.

    2) ако имаш собствен бизнес, за да имаш такива финансови възможностти бизнеса ти трябва да е МНОГО ГОЛЯМ (за българските мащаби). С други думи - трябва да си част от мафията (т.е. в категорията "съмнително натрупан първоначален (че и последващ) капитал".

    Повече от статията не прочетох, но цитираната част си е откровена глупост.

  • 5
    Avatar :-|
    еврореалист

    Имаше една поговорка, че, когато Господ реши да накаже някого, му взема ума. У нас обаче Той не процедира по този начин.
    Понеже нашият т.нар. "елит" е преобладаващо празноглав, Той не му взема това, което и без това няма, ами напротив, дава му много, лесни, немъчени, ПАРИ...
    И стой та гледай, сеир!!! Всеки ден по улиците на столицата.
    Заемете удобна позиция, пуснете си песента Буболечка от новия албум на Слави Трифонов, като почнат да се изреждат скакалец и молец, торен бръмбар...папатаци, пеперуди, зруги буби," стой и гледай как преминават Бугари, Бентли, Майбах, Фантомах (Ролс Ройс Фантом), разредени от джипове Порше Кайени... а вътре с изкофтени физиономии обречено гледат "умниците"...

  • 6
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Още от името на изложението - Lux Only - се ориентираме, че това е събитие организирано от селяндури за селяндури. В английския думата lux има само едно значение - мярка за осветеност. Ако някой все още има съмнения, че изложението е всъщност излагане, може да види дизайна на бюлетина им http://gradinka.cult.bg/newsletter_new.jpg

  • 7
    Avatar :-|
    К.

    Да се разберем - нито една яхта по българските марини ба стойност над 50К няма български собственик.
    Представители, лизинги, офшорки и прочие тинтири-минтири. Пише го по регистрите и всеки който не го мързи може да провери.
    Дори един нашенски пишман политик лятоска го разкарваха като мечка два месеца да го снимат вестниците на Созопол на яхтите да зарибява клиентелата.

  • 8
    Avatar :-|
    БХ

    Голям балон са лукс брандовете и от време на време се пръскат или в по-добрия вариант кооперират.

  • 9
    Avatar :-|
    зорница маркова

    Номер 2 , не разбирам защо коментара ми е възбудил толкова много нерви у вас.

  • 10
    Avatar :-|
    куку

    Аз пък виждам между пряка връзка между заглавието по-горе ("Затихващ лукс") и непрекъснато повтаряното от крадливата ни върхушка тази година понятие "Спрени Еврофондове"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK