С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 28 дек 2008, 13:12, 4565 прочитания

Върховна безотговорна прокуратура

или защо наказателното преследване в България не е ефективно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като леко се съвзе от поредния шамар, дошъл от Брюксел в края на годината, правителството отново реши да се замисли какво би могло да направи по темата правосъдие и вътрешен ред.

И измисли авангардно решение - да изпрати един от министрите си във Висшия съдебен съвет (ВСС), който да обясни пред кадровиците на Темида, че от Брюксел на обещания вече не вярват, а искат ефективни присъди. И ВСС беше призован да произведе такива.


Този институционален абсурд - правителството да призовава съда да води борба с корупцията и организираната престъпност, е най-добрата метафора на сбърканата ни наказателноправна система. В България не е ясно коя институция отговаря за провеждането на ефективна наказателна политика, или по-скоро е ясно, че никой не отговаря. Поради което и горната история не е метафора, а доста болезнена реалност.

Господарят на процеса

На теория за ефективността на наказателната политика отговаря основно прокуратурата. По закон тя е "господар на разследването". Ръководи всяко разследване от момента, в който то започне, и дава указания за това какво трябва да се прави по него. Прокуратурата може да инициира разследване и следователно да насочва ресурсите за борба с престъпността в една или друга посока. Това може да го прави и полицията, така че в тази част отговорността е споделена. Прокуратурата решава и кога по едно дело са събрани достатъчно доказателства, за да го внесе в съда. И накрая, прокуратурата отговаря за това да представи обвинението си и доказателствата пред съда убедително, за да постигне осъдителна присъда.



Това е на теория, а на практика нещата са различни. Българската прокуратура е силно бюрократизирана институция, която трудно проявява каквато и да било инициативност, слабо е мотивирана да осъществява дейността си и категорично отказва да е отговорна за наказателната политика на страната. Основната причина за това е липсата на ефективна система за мотивация на прокурорите за добра работа и система за реализиране на отговорност за липса на такава. Прокурорите не могат да бъдат уволнявани за лоша работа, а повишаването им не зависи от качеството на тяхната работа. Опитите да бъде въведена система за повишаване в зависимост от качеството на работата се провалят, защото тези, които ръководят системата, нямат реален интерес от това. Най-същественото, главният прокурор не може да бъде освободен преди изтичането на седемгодишния му мандат, дори и да се е провалил напълно. Резултатът е, възнаграждава се пасивност и избягване на рискове. Работи се по маловажни дела в големи обеми, за статистиката. Обществено значимите дела, корупция, организирана престъпност са прекалено рисковани, не носят никакви ползи от гледна точка на индивидуална кариера и няма институционален интерес към тях. Показателен пример за това как работи системата от мотивации в прокуратурата беше липсата на прокурори, желаещи да работят в специализираното звено за разследване на корупция и организирана престъпност. По отношение на отговорността плахата надежда, че все пак някаква отговорност може да бъде реализирана, предизвикана от повдигнатите обвинения срещу половин дузина прокурори, си отиде заедно с оправдателните им присъди.

Постоянно напрежение

Но прокуратурата е половината от обяснението за тъжното състояние на наказателното правораздаване в България. Другата половина е в политическите власти, парламент, правителство и президент. През всичките години на прехода те не се отказаха от политиката на активна задкулисна намеса в работата на прокуратурата и ВСС. Опитът ни от всички тези години е, че целта на намесата е да гарантират недосегаемост на определени лица, не ефективна борба с корупцията. Един от най-изчистените примери. Преди две години президентът Първанов публично обясни, че назначаването на Филчев за посланик в Казахстан било необходимо - това била сделката с Филчев, която гарантирала толкова важния избор на Велчев за главен прокурор. Каква е сделката с Велчев засега не знаем, но живот и здраве, след години може и това да разберем.

Политическите власти също така не пожелаха и да опростят предварителната фаза на наказателното производство и да го обезпечат с достатъчно хора, за да го направят по-ефективно.

Въпреки че беше реформирано през последните години в посока на състезателност на съдебния процес (всичко важно се случва в съда), разследването остана формализирано в предварителната си фаза. Вместо да се опростява, то беше допълнително усложнено с въвеждането на всякакви срокове, идеята на които е да "дисциплинират" разследването. Вместо да го дисциплинират, тези срокове и процедури дават възможност за блокиране на процеса от защитата. Неспособността да се реши проблемът със следователите и дознателите пък лишава системата от необходимия човешки ресурс в разследването. Едните са високоплатени и нищо не вършат, другите са нископлатени, малко на брой и вършат непосилна по обем работа. Парламентът няма силите нито да закрие следствието, нито да накара МВР да приеме по-разумна политика в подбора и възнаграждението на кадрите си.

Всичко това, е в голяма степен резултат от законодателни решения на парламента. И ако в някои случаи народните представители може и да са били мотивирани от добри намерения, отказът им наскоро да изменят закона, за да позволят използването на законно осъществени подслушвания като доказателства само защото не са събрани по формално образувано разследване, говори по-скоро за обратното. За нежелание да има ефективно наказателно разследване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изборите: купувай и управлявай 37 Изборите: купувай и управлявай

Само високата избирателна активност може да реши проблема пазаруване на гласоподаватели срещу власт

28 дек 2008, 6248 прочитания

На едни избори разстояние 89 На едни избори разстояние

ГЕРБ загуби позиции в местната власт

28 дек 2008, 8014 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "ДЪРЖАВАТА" Затваряне
Бизнесът догодина

Как ключови мениджъри очакват да се развиват водещите за икономиката сектори

Отрова в руската салата

Реакцията на прокуратурата и правителството по отравянето на оръжейника Емилиян Гебрев се превръща в демонстрация на зависимостта от Москва

КЗК в страната на петролните складове

Антимонополната комисия изследва детайлно базите за горива. Целите може да са две - най-накрая качествен анализ на пазара или предизборна проверка срещу "Лукойл" за злоупотреба с монопол

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете