Ток в резервоара

За пръв път изглежда, че бумът на електромобилите ще е дългосрочен

Електромобилите - скоро и в България
Електромобилите - скоро и в България    ©  Надежда Чипева
Електромобилите - скоро и в България
Електромобилите - скоро и в България    ©  Надежда Чипева

На 29 април 1899 г. белгийският автомобилен състезател Камий Женаци за първи път преминава скоростта от 100 километра в час. Ерата на двигателите с вътрешно горене все още не е настъпила и автомобилът "Жаме Контант" е задвижван с... ток. Над един век по-късно електромобилите отново са на мода.

Да изминеш сто километра за 3 лв. е мечтата на всеки шофьор по света, особено при ужасните цени на петрола. За незапознатите - такива автомобили съществуват. И от догодина ще стават все повече. И дори не ползват нефт. А ток.

Тенденцията е световна, но една такава кола вече пътува в Пловдив. Тя е... "Вартбург". И е един от няколкото прототипа на електромобил в България. Създателите му Кръстю Морев от фирма "Транспортна електроника-91" и Петко Иванов от завода за електрокари "Балканкар - Рекорд" в Пловдив успяват да оборудват старата ГДР машина с италиански електрически двигател, регулатор и българска батерия. Максималната скорост на автомобила е 60 км в час, което го прави удобен за градски условия. Зареждането на акумулатора става за около шест часа. Според създателите на един от първите български електромобили подобна "конверсия" може да бъде направена на всяка кола независимо от каква марка. Цената да станете по-икономични и "зелени" е между 8 и 10 хиляди лева. 

Електромобилите не са някаква особена революционна новост - през последните десетилетия периодично се говореше за ползата от тях, обикновено по време на някоя петролна криза, припомня Еconomist. Сега за първи път изглежда, че

Бумът

на колите на ток ще е дългосрочен. Почти всички големи автопроизводители планират да пуснат такъв модел на пазара до 2012 г. Един от първите беше Nissan, който залага огромни надежди на току-що дебютиралия Leaf. По същото време Chevrolet представи широко рекламирания си Volt и започна  доставки на първите си клиенти в САЩ. Ford ще направи премиера на електрическия си Focus в САЩ през следващата година. През 2012 г. пък Тoyota ще покаже модифицирания си хибрид Prius, който вече ще използва само електричество. Отделно, някои малки "бутикови" производители също залагат бъдещето си на електромобилите като Tesla, Wheego, Fisker и Aptera.

Все още нито един консултант не може да се ангажира точно колко голям ще е пазарът на този род автомобили през следващите години. Експерти от индустрията прогнозират, че  колите от този тип ще са между два и три милиона през 2015 г., което е по-малко от 0.5% от всички автомобили по света. Все пак очакванията са до края на новото десетилетие делът им да скочи до 2-3 на сто. Според друго изследване на консултантската компания Gartner през 2030 г. ще се продават по 11 млн. електромобили в цял свят, или 8% от тогавашния пазар. Така че бум на колите на бъдещето ще има, но в каква степен, все още никой не може да каже.

Един от най-големите

Недостатък  наелектромобилите

е малкото разстояние, което могат да изминат с едно зареждане. Например батерията на Nissan Leaf издържа максимум 160 км, и то при икономично каране, а тази на Chevrolet Volt два пъти по-малко (но пък има допълнителен бензинов агрегат). Пробегът на някои двуместни коли на ток не надхвърлят 50 км. Според експертите подобни разстояния са напълно достатъчни за градско каране, но изцяло обезсмислят излизането извън града, което ги прави по-подходящи за втора кола. Не на последно място и заради тези ограничения все още много потребители не са убедени в ползата от "зелена кола". Последните проучвания в САЩ показват, че по-малко от 7% от американците твърдят, че обмислят да си купят електрическа кола.

За да стимулират потребителите, някои правителства вече започнаха да предлагат редица облекчения и отстъпки при покупката на електромобил. В САЩ те достигат 7500 долара, докато във Великобритания са до 5000 лири. Началната цена на Nissan Leaf в САЩ е 32 000 долара, а на Chevrolet Volt - 41 000 долара. Производителите твърдят, че този тип автомобили са най-добрият начин за намаляване на емисиите вредни газове.

Не на последно място винаги остава въпросът наистина доколко зелени всъщност са електромобилите. Отговорът се крие единствено в това колко чисто е електропроизводството на съответната държава. Например в САЩ 75% от тока идва от изкопаеми горива, най-вече въглища. Което означава, че в бъдеще производството на електричество за все повече коли на ток може повече да замърсява околната среда от обикновените автомобили. Списание Economist също прави интересна съпоставка - негови експерти изчисляват, че на базата на сегашното производство на електричество във Великобритания електромобилите отделят 20% по-малко вредни емисии от бензиновите. И дори токът да става все "по-зелен", цените на  електромобилите са високи и ползата от тях за намаляване на емисиите се оказва далеч по-скъпа за държавата. Списанието цитира Ричард Пайк, изпълнителен директор на Кралското общество по химия, според когото замяната на всички коли в страната със субсидирани от държавата електромобили ще струва на данъкоплатеца 150 млрд. лири и ще намали емисиите едва с 2%. За същите пари Великобритания може да подмени цялата си електрическа мрежа със слънчеви клетки и да намали вредните газове с над 30%.

В същото време поддръжниците на новите коли не виждат

Нищо опасно

за електрическите системи с навлизането на все повече електромобили. Те припомнят, че повечето коли ще се зареждат през нощта, когато натоварването е най-ниско и капацитетът на електроцентралите може да се използва по-добре.

Така че, ако скоро искате да си купите електромобил, изборът ви няма да е голям. Бумът от нови модели се очаква през 2012 г., а по-масирано навлизане - към 2015 г.  Дотогава може или да заложите на малкото предложения на пазара, или по примера на споменатия по-горе "Вартбург" -  на тъй наречената конверсия на сегашния ви автомобил.    

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    gogich avatar :-?
    Гогич

    Роудстърът на Тесла правел 245 мили без презареждане. Това са към 394 километра, което не е зле. За догодина ще пуснат и семейна кола, за която твърдят, че ще има батерия за 300 мили.

    За зареждане са предвидени възможности за 45-минутно "бързо" зареждане или смяна на батерията за 1 минута. Трябва да си изградят мрежа от зареждащи станции, за да имат успех.

  • 2
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    И какво от това, че автомобилът се задвижва с електрически ток? Никой ли не си задва тъпия въпрос "как се произвежда електричеството и какви са отпадъците при производството и унищожаването на акумулаторните батерии"? Не се ли прави ток с изгарянето на въглеводороди (точно каквотоправи и двг) или на никой не му пука???

  • 3
    dtd avatar :-|
    dtd

    Електромобилите регенерират енергията от спирането, така че намалението на емисиите в градски условие е много повече от споменатите горе 2%.

  • 4
    musashii avatar :-|
    musashii

    Цялата работа се състои в това,че нефта е в ограничени количества и се очаква след 40-50 години напълно да се изчерпи.Същевременно САЩ,които естествено са инициатора на навлизането на такива автомобили ще намалят зависимостта си от държави като Саудитска Арабия,Венецуела,Кувейт и Ирак.

  • 5
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Това ако се случи би било нещо като сбъдната мечта за мен. Отдавна си мечтая за деня, в който кметовете ще почнат да забраняват ползването на автомобили с ДВГ в българските градове.

  • 6
    opetkov50 avatar :-|
    Oggie Petkov

    Тези 2 процента са абсолютна спекулация. Разликата в емисиите може да бъде огромна ако ел енергията се произвежда от атомни или ВЕИ. Освен това емисиите от ТЕЦ могат да се намалят много по-лесно отколкото на отделните автомобили.

  • 7
    cvetancvetanov avatar :-|
    cvetancvetanov

    Бързам да ви известя с прискърбие,че водноелектрическите централи замърсяват повече планетата отколкото ТЕЦ.Понеже ВЕЦ се нуждаят от големи водни площи които отделят неусвоимия МЕТАН,а ТЕЦ отделят усвоимия и дори нужен СО2.По същия начин е установено че цялото количество крави на планетата я замърсява повече с отделения от тях метан,отколкото всички автомобили взети заедно поради отделения от тях усвоим СО2.Целта на залитането по електромобилите е ясна - нова пазарна вълна.Единственото хубаво нещо е,че това ще бръкне в здравето на арабите.
    Алонсо де Охеда го считат за българин защото гледал с пренебрежение на другарите си испанци,а местните индианци не ги смятал за хора.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Напразни надежди, докато не се измисли принципно нов акумолатор, електромобилите ще са само за тъшак, за да се шуми в пресата.
    А акумолатори яко се разработват с много хора и пари от 1910 година покрай подводниците и за 100 години ефектът е гола вода... Подводниците си решиха проблема с атомните реактори и парните турбини...
    За семейният автомобил май органичните горива са просто единственото решения, май .....

  • 9
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Един автомобил с пробег 150км според мен е напълно достатъчен за градски условия. Актуалните в момента -LiFePo батерии се рециклират, а за зареждането на автомобилите можем да плащаме само "зелена енергия", която е по-скъпа но се гарантира еко произхода. Другото е че дето се чудят какво да правят с тока от "Белене" - ето на наместваме го. Освен икономичността си електромобилите имат и още едно чудесно качество - максимален въртящ момент на много ниски обороти и в пълния работен диапазон - т.е няма скорости и предавки и в града автомобила се "изстрелва за секунди" - т.е кола със 100 коня електрически двигател би била фурия и да оставя 90% от колите зад нея на старта. Остава проблема със зареждането никой няма да му се чака на бензиностанция 1-2h , няма инфаструктура покрай апартаментите, а къщите с гаражи са малко на фона на общия процент жилища. Още по-трудно бихме си сложили перка или фотоволтаици за да ни излиза безплатно.

  • 10
    jorotchernak avatar :-|
    jorotchernak

    До коментар [#4] от "kermit":

    Забравете за изчерпване на нефта близките 100 г. това са пропагандни трикове ,факта че и тогава ще командват пазара произвеждащите нефт сега големи компании,респективно преминали на ток или водород за новите автомобили...след време ще се окаже че по-добро от хибридите
    на принципа на Приуса на Тойота ,няма...а колкото за цената 3 лв.за 100км,никога няма да стане поради държавните данъци,просто ще са същите както сега за бензина или нафтата,70 на сто от това което
    плаща потребителя....
    останете си със здраве и като искате да не плащате много просто карайте колело,най-гениалното и ЕКОЛОГИЧНО средство за транспорт измислено от Хомо Сапиенса...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал