С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 23 дек 2010, 15:31, 7203 прочитания

Голямото пипане

Все повече потребители предпочитат да оставят лаптопа вкъщи за сметка на по-мобилния таблет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Само преди около година постоянно се налагаше да разясняваме, че таблетът е нещо средно между смартфон и преносим компютър, няма клавиатура и е със сензорен екран. Днес тези супермобилни устройства вече не са екзотика, на прага са да реализират 20 млн. продажби за по-малко от 11 месеца и да се превърнат в "технологичния хит на годината". Очакванията за 2011 са интересът към тях да е още по-голям и дори да се отрази негативно на пазара на лаптопи, като "изяде" част от него.

Таблет компютрите разчитат на комбинацията между компактни размери, добър хардуер, интуитивни операционни системи, полезни приложения и изключителна простота при използването. Когато става въпрос за писане на електронни писма, четене на книги/списания/вестници/браузване, малки корекции върху документи, GPS навигация и мултимедия, таблетите могат да бъдат чудесни заместители на тежките и концептуално остарели лаптопи. Явно все повече хора мислят така - вече можете да ги видите по улиците и кафенетата дори и в България.


Анализаторите от Gartner изчисляват, че продадените таблети през 2010 ще достигнат 19.5 млн. Само iPad на Apple според iSuppli ще бъде продаден в 12 млн. бройки, което е повече дори от очакванията на самата компания, която в началото на годината прогнозираше около 10 млн. бройки.

Таблетите са едно от най-значимите технологични постижения на 2010 г. През изминалата година де факто се роди тяхната потребителска ниша, която тепърва ще расте в пъти за сметка на пазара на традиционните преносими компютри и най-вече на модерните в последните три години евтини нетбук машини.

Очакванията за следващата година също са големи. iSuppli прогнозира, че през 2011 само Apple ще продаде 28 млн. бройки. Според eMarketer пък общите продажби на този тип устройства ще достигнат 81.3 млн. бройки през 2012. Очаква се по това време целият PC пазар да е в рамките на 380 - 400 млн. машини, т.е. продажбите на таблетите количествено ще се равняват на около 20% от него. 

Лавинообразен ефект




Очевидно интересът към тези устройства расте с всеки изминал месец. Въпреки това голяма част от потенциалните потребители все още не виждат рационални причини да си ги закупят - те признават, че биха ги ползвали, но не могат да открият конкретната причина, която да ги накара да инвестират допълнителни средства, при положение че имат лаптоп. Но когато цените на устройствата паднат достатъчно и приложенията, написани за тях, станат по-разнообразни, тази група хора със сигурност ще намалее. Дотогава едно от най-добрите неща, за които можете да използвате новия си таблет (ако вече имате такъв), е четенето на сайтове/вестници/книги/списания и каквото друго може да бъде четено. Другите най-популярни приложения са мултимедията (видео и музика), GPS навигацията, проверката на електронната поща и използването на устройството като личен бележник.

Но да се върнем към четенето, което според анализаторите е голямото бъдеще на тази платформа.

Първият таблетен вестник

В края на ноември медийният магнат Рупърт Мърдок обяви своя проект за първи "таблетен вестник" в човешката история. Той е доста различен в сравнение със създадените от началото на годината насам новинарски приложения за таблети на някои от водещите световни медии. Идеята на Мърдок с две думи е да създаде ежедневник, направен специално за тази платформа, който няма да излиза нито на хартия, нито онлайн. За целта медийният магнат е готов да инвестира 30 млн. долара и усилията на стотина журналисти.

Дигиталният вестник на Мърдок ще носи името The Daily. За момента проектът е подложен на силна критика заради идеята на Мърдок директно да пренесе модела на старите медии в новата таблет среда. Т.е. неговият план е журналистите да правят вестник, който 500 хил. американци (поне такава е целта на Мърдок за начало) да четат чак на следващия ден, но през iPad, а не на хартия... Съмненията са, че толкова "бавна" медия няма шанс в конкуренция скоростния свят на интернет.

България

все още е далеч от подобни проекти за изцяло базиран на таблети вестник или списание. Въпреки това от няколко месеца бизнес изданието b2b Magazine разполага с версия не само за компютър, но и за таблети и смартфони, работещи с операционни системи iOS на Apple и Android на Google. Надя Маринова от b2b Magazine разяснява, че медията е първата, която пуска "платформа, на която списанието да бъде достъпно за PC, iPad и Android, както за таблети, така и за смартфони" и добавя: "Настоящата версия на платформата беше интегрирана в издателския процес за около 3 месеца".

Новата платформа дава по-голяма яснота какво четат най-много потребителите и това помага на редакторите да подобряват своето съдържание. Освен това "съдържанието на една страница на списанието за PC, iPad, iPhone или Android далеч надхвърля възможностите на една страница от хартиения му еквивалент", добавя Маринова. Възможностите са за добавяне на мултимедийни видеоклипове с добро качество, хиперлинкове в самите текстове, които да препращат към други статии, или външни уебсайтове. "Това е уникална възможност за интерaктивност с потребителя в доскоро съвсем статичната среда на традиционните печатни медии", категорична е Маринова. Факт, който и рекламодателите оценяват.
 
Според Владимир Петков, директор продукти и операции в "Икономедиа" (издател на вестниците "Капитал" и "Дневник"), "таблетите и смарфоните са изцяло нов пазар, който разширява текущата аудитория на изданията. Той може да се превърне в сериозен източник на приходи за медийните компании". Петков смята, че медийните групи трябва да изготвят продуктите си за предпочитания от читателите им медиен канал, а мобилните телефони и таблетите определено са такъв. b2b Magazine например има по 300 000 прочетени страници за последните два месеца само от мобилни устройства, разказват от изданието.

"Наскоро "Икономедиа" пусна първите си приложения за мобилен телефон, съответно за платформите iOS и Android", коментира пък Владимир Петков и добавя, че през 2011 компанията ще подобрява наличните приложения и ще разработи такива за таблети и мобилни телефони, както и оптимизирани сайтове за тези платформи.

Но ако отново се върнем само година назад, ще си дадем сметка, че на пазара нямаше нито един комерсиален таблет, а само слухове за евентуалното появяване на подобно устройство. Днес има няколко фаворита - iPad на Apple, Galaxy Tab на Samsung, Folio100 на Toshiba и поне дузина желаещи да влязат в челната тройка. Т.е. нещата се случват светкавично, конкуренцията е налице, нови модели излизат всеки месец, програмисти трескаво пишат приложения, а джуджетата на Дядо Коледа едва смогват да произведат достатъчно таблети, за да задоволят търсенето покрай коледните празници. Представяте ли си какво ще се случи догодина...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Каква ще е икономиката през 2011 според... 21 Каква ще е икономиката през 2011 според...

Оптимиста

23 дек 2010, 9154 прочитания

Каква ще е икономиката през 2011 според... 9 Каква ще е икономиката през 2011 според...

Песимиста

23 дек 2010, 6074 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Какво" Затваряне
Попкултура 2010

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10