Новият брой:
Какво се случва в държавата

Плюещите плочки

Защо тротоарите в българските градове изглеждат толкова зле

Петър Диков, главен архитект на София: "Тротоарната настилка в София просто не можеш да я             сбъркаш с никой друг град по света"
Петър Диков, главен архитект на София: "Тротоарната настилка в София просто не можеш да я             сбъркаш с никой друг град по света"
Петър Диков, главен архитект на София: "Тротоарната настилка в София просто не можеш да я сбъркаш с никой друг град по света"    ©  Надежда Чипева
Петър Диков, главен архитект на София: "Тротоарната настилка в София просто не можеш да я сбъркаш с никой друг град по света"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Скачането на ластик може и да не е българско изобретение, но скачането от плочка на плочка със сигурност е. Точно както момиченцата под припева Ем, Ай, Ес, Ес, Ай… се движеха ловко между ластиците, така на българския гражданин от ХХІ век му се налага виртуозно да се прехвърля между плочка плювалник през плочка токотрошачка до някой остров на тротоарната стабилност. Само припевът е доста по-нецензурен.

След като поредната плочка е издала пльокащия звук и панталонът ви е потънал в киша и пясък, въпросът винаги е "защо, за бога, защо така". Просто в разкривените плочки няма логика. Навсякъде по света има дупки по улиците, по-малки или по-големи, но никъде няма подобни тротоари (пропускаме Скопие по разбираеми причини), подредени върху слой пясък, сякаш плачещи за първия проливен дъжд. "Тротоарната настилка в София просто не можеш да я сбъркаш с никой друг град по света", горчиво признава Петър Диков, главен архитект на столицата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

109 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stelko avatar :-|
    stelko
    • - 7
    • + 194

    Толкова мръсна,разкопана и неуредена столица не съм виждал.Скоро бях във Виена и валеше дъжд.Наложи ми се да повървя доста,как ги бяха направили там тротоарите но не видях една локва а за окалване да не говорим.

    Нередност?
  • 2
    blackfrogg avatar :-|
    blackfrogg
    • - 18
    • + 210

    Много е просто - има го по цял свят - плочките се замнеят с асфалтови тротоари, което излиза и по-евтино и няма нужда от поддръжка с десетилетия ако е качествено. Пешеходци, велосипедисти , майки с колички и инвалиди ще бъдат доволни. Само лапачите - не !!!

    Нередност?
  • 3
    kman avatar :-|
    kman
    • - 1
    • + 230

    И аз преди се възмущавах най-вече от естетическа гледна точка, до момента в който ми се наложи да бутам количка с малко дете, а по-късно да водя същия поотраснал наследник до детската градина. Едно, че за бутане на количката са нужни бая мускули, включително за да я пренасяте над зеещите комуникационни шахти. Не по-малък проблем обаче е, че на всеки 10 метра пейзажът се променя: или тротоарът се стеснява до 1/2 метър заради презастрояване, или е блокиран от коли, или съвсем го няма.

    Не ми се и мисли ако човек има нещастието да е в инвалидна количка - тогава или ви трябва много як придружител, или просто си стойте в къщи. Затова много рядко ще видите хора в колички в София.

    Абсурдите са безброй. Един от любимите ми е, че напоследък на доста места новите тротоари ги правят със скосявания за колички. Дотук добре, но явно строителите или масово ги мързи, или изобщо не разбират за какво е тази глупост, защото скосяването е много високо - ако тротоарът е да кажем 10 см, скосяването е на 5 см от платното, т.е. напълно безсмислено за инвалидна количка. А за да бъде абсурдът завършен, на много места тези скосявания се възприемат от шофьорите като направени специално за да могат да паркират на тротоара по-лесно.

    Изводът е: звънете на Столичен инспекторат неуморно и многократно докато откликнат, и весели празници!!!

    Нередност?
  • Петър Гаджев
    • - 29
    • + 162

    Какво има да се филосовства за тротоарните плочки в град, където да си пешеходец е странно, нетипично. Големите български градове са като селата - тротоарите са безсмислени при употребата на автомобили или каруци. Защо да вървиш пеш при положение че може да се качиш на каруцата или автомобила. Жителите са мързели, които при мисълта за едночасова разходка пеша се ужасяват и хукват към автомобила или каруцата. Те нямат и идея какво е предимството на ходенето или карането на колело, никой не им е обяснил, те са в голямата си част едни прости вглъбени темерути, които въртят геврека и псуват само и само да минат няколко километра с отворена уста, запален фас и опърдяна седалка.

    Аз съм пешеходец и колоездач и живота като такъв е стресиращ, повече от живота на темерута шофьор.

    Нередност?
  • 5
    vinetu avatar :-|
    vinetu
    • - 7
    • + 126

    София е една голяма кална локва с претенции за "европейска столица", тротоарите са в трагично състояние а поркай много пътища въобще ги няма или започват от някъде и стигат до никъде. Засили се да правят вело-алей а все още пеша не може да се придвижваш навсякъде.

    Нередност?
  • 6
    grem avatar :-|
    grem
    • + 182

    Пльочка :)

    Нередност?
  • 7
    r0okie avatar :-|
    r0okie
    • - 1
    • + 37

    плочка изненада...

    Нередност?
  • 8
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • - 3
    • + 120

    Хубавия стар тротоар по Екзарх Йосиф например го разбиха, за да сложат колчета през метър, които Паркинги и гаражи си калкулира по 100 лв парчето (реално едва ли струват и 10 лв)
    Ползата от от регулирана зона за паркиране по тротоарите е само за паркинги и гаражи, защото на тротоарите продадени за служебен паркинг колите спират перпендикулярно (и задължително повече от маркираните места) и тротоарите пак си остават непроходими.
    Администрацията масово си загражда тротоарите за паркинги, а някои министерства и големи ведомства направо заграждат улици!
    А пешеходците в София си гледат в краката и когато не е дъждовно, за да не стъпят на някое кучешко лайно ...

    Нередност?
  • 9
    hubl avatar :-P
    hubl
    • - 2
    • + 73

    София - Културна Столица 20(0)19... :Д

    Нередност?
  • 10
    muiiio avatar :-P
    muiiio
    • - 1
    • + 75

    Мхм, така онзи ден ми се напълниха обувките с леденостудена вода! Голем кеф!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал