Павел и магаретата

Павел и магаретата

Мария ЛАНДОВА
2028 прочитания

Апостолите са тези, които избраха Бог, но също и онези, които Бог избра... Много често в навечерието на Великден или Коледа, без да ги избираме, ни спохождат дидактично-назидателни филми, книги, спектакли... Връхлитат ни и изложби, които сюжетно, а по-рядко и същностно са свързани с евангелските събития. Тези артефакти обикновено се стараят да вкарат тематично в разпнатия върху прагматизма ни делник доза святост, глътка покой, смирение и съзерцание.

Павел Койчев - един от апостолите на съвременната българска скулптура - е избран и призован да се влее в хора на тълкуващите. Прави го интелигентно, със запомняща се солова партия - изложбата "Преносителят" в галерия "СИБанк". Едва ли можем да заподозрем Павел Койчев в рутинно календарно или в преднамерено користно заиграване с темата. Пък и той твърди, че великденският патос е случайно съвпадение. Скулпторът отдавна не е безразличен към дългоухия персонаж, не по-малко интересен от малачките, биволиците, овците и другата твар божия. Преди година Койчев избрал Христовото магаре за свой обект, видяно и тълкувано не само като преносител на тялото божие през пространството, но и на самата идея през времето. Другият повод главен герой да бъде скромното и непретенциозно животно се оказва книгата на Валери Стефанов "Изгубените магарета". Дали ще пренася бременната Мария към Витлеем или смразения от предчувствия за Голготата Христос, но магарето престава да е просто транспортно средство. То се превръща в неделима съставност, сраснала се както със събитийността, така и с огромната енергийна и смислова потенция на Смиреността и Саможертвата.
Авторът съпоставя четирите образа, колкото са и тълкуванията на евангелията, но заедно с това и четирите хипостази на своите собствени образни преноси на смисъл. "Разговорът" напуска линията на разказа от евангелското русло, за да се гмурне в безбрежни философски и естетически дълбини. Павел Койчев всъщност за пръв път събира на обща "софра", в едно пространство своите пластични изкушения и страсти. Тук е демонстриран целият койчевски пантеон на форми, материи и открития, онагледявайки логиката, по която произлизат една от друга като матрьошки. Започва от бронзовите фигури - уж тежки, но леки като цепелини. Минава през летящи хора от клечки, плат и въжета, през гипсовите монументално-плакатни опуси та до кубистичния модус на светещите ониксови човеци... Съвършената земност на бронзовото магаре е яхната от божествен кристален конструкт и заедно изиграват класическия синтез на форма, материал и внушение. Магарето е стъпило здраво извън пространството, вперило празните си очи извън времето - еманация на вечност, мъдрост и съвършенство. Върху него е кацнала стъклената витражна фигура на Спасителя - свръхмощен кварцов кристал на космически лазер, фотонен генератор и кондензатор на светлина. Вторият сюжет е гипсовото магаре. Достъпно и земно, илюстративно- гротескно, с големи тъжни очи то пренася нещо като индианска палатка, шарена шарада, мандала... Натоварено е с нелеката задача да разпознаем божественото в играта, в детството. Третото магаре ни показва какво се случва под повърхността, под кожата - там, където се завихрят силови линии, опънати са нерви и вени, и напрежения.

Четвъртият образ е магарето, освободено от своите пулсиращи системи, свободно от плътта и кръвта. Магарето - идея, но и страст, тлееща в утробата му. То е съставено само от няколко пръчки, напомняйки скална рисунка. Чисто, прозирно, съвършено. В него двете състояния на преносител и пренасян се изравняват. Точно там носеният избуява от самата плът на преносителя във вид на поникнали от хълбока му дървени слънчогледи. Слънчогледи, устремени нагоре...

Апостолите са тези, които избраха Бог, но също и онези, които Бог избра... Много често в навечерието на Великден или Коледа, без да ги избираме, ни спохождат дидактично-назидателни филми, книги, спектакли... Връхлитат ни и изложби, които сюжетно, а по-рядко и същностно са свързани с евангелските събития. Тези артефакти обикновено се стараят да вкарат тематично в разпнатия върху прагматизма ни делник доза святост, глътка покой, смирение и съзерцание.

Павел Койчев - един от апостолите на съвременната българска скулптура - е избран и призован да се влее в хора на тълкуващите. Прави го интелигентно, със запомняща се солова партия - изложбата "Преносителят" в галерия "СИБанк". Едва ли можем да заподозрем Павел Койчев в рутинно календарно или в преднамерено користно заиграване с темата. Пък и той твърди, че великденският патос е случайно съвпадение. Скулпторът отдавна не е безразличен към дългоухия персонаж, не по-малко интересен от малачките, биволиците, овците и другата твар божия. Преди година Койчев избрал Христовото магаре за свой обект, видяно и тълкувано не само като преносител на тялото божие през пространството, но и на самата идея през времето.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


10 коментара
  • 1
    Avatar :-(
    me4ka

    чудя се къде да изкажа своето възмущение?!?!на края реших,че тука има шанс и някои друг да си каже мнението.какво значи това?първо махнахте архива от сайта(на LIGHT),което беше много непроятно.. сега продължавате в същия дух,ако не и по-зле...АБОНАМЕНТ за всичко!!и то с невероятна цена за 24ч достъп спрямо тази за 1 седмица?!?много е интересна цялата ситуация...ИЗНЕНАДА голяма......то се видя

  • 2
    Avatar :-(
    me4ka

    чудя се къде да изкажа своето възмущение?!?!на края реших,че тука има шанс и някои друг да си каже мнението.какво значи това?първо махнахте архива от сайта(на LIGHT),което беше много непроятно.. сега продължавате в същия дух,ако не и по-зле...АБОНАМЕНТ за всичко!!и то с невероятна цена за 24ч достъп спрямо тази за 1 седмица?!?много е интересна цялата ситуация...ИЗНЕНАДА голяма......то се видя

  • петров

    Как можахте? Не знаете ли, че имате и читатели с по-малки възможности - безработни, пенсионери.

  • 4
    Avatar :-|
    teddy*bear

    абсолютно!как не ви е срам! ЛОШИ!!

  • :I

    като първоначално преди време ми пратиха да чета една мн интересна статийка, си помислих-егати якото!може безплатно да си се кефиш на авторски произведения.. но ето ,че и вече за да прочета една стойностна статия , трябва да си платя.. вярно услугите не са безплатни , никак даже .. но вече трябва да си плащам , за да се усмихна ли!?
    Мерси ..

  • 6
    Avatar :-|
    руми

    Хе-хе, ами... няма да ви четем, щом е тъй... Безплатно достъпни вестници - дал Господ! Надявам се в един момент да се усетите, че не по този начин се печели. Вашият вестник беше добър и го четях с удоволствие, но няма да се абонирам в знак на протест срещу тъпотията, която правите. Влизате в категорията на "часовите вестници"... Е, щом сте решили, че там ви е мястото - значи сигурно е там! Глупотевина!

  • 7
    Avatar :-?
    me4ka

    СПЕЧЕЛИХМЕ!!!!!!да се поздравим с победата!!!честито

  • 8
    Avatar :-P
    :I

    айде , чети мече , чети!

  • 9
    Avatar :-|
    фен

    хубаво, че го махнаха това с платените статии в този раздел

  • 10
    Avatar :-(
    242

    Da ama statiata e dosta tupa!Aide ako moje bez klisheta v toia vesnik, ako mojete da si go pozvolite ,razbira se>


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал