Летящият ирландец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летящият ирландец

Летящият ирландец

Режисьорът Деклан Донелан е сред най-търсените европейски режисьори в момента

1962 прочитания

© Цветелина Ангелова


розвището Летящият ирландец идва за Деклан Донелан като подарък от пресата заради ирландските му корени и непрекъснатото му кръстосване из Европа. Носител е на различни престижни отличия, сред които наградата на името на Лорънс Оливие и Кавалерски орден за изкуство. Поставял е за Кралската Шекспирова компания в Лондон, известен е като един от най-добрите познавачи на Шекспировата драматургия. Режисьорът беше у нас по покана на МТФ "Варненско лято" със спектакъла "Андромаха" (театър "Буф дьо нор", Франция), който е едно от най-обсъжданите световни театрални събития в момента. Донелан беше тук и за премиерата на книгата си "Актьорът и мишената" (изд. "Валентин Траянов" от новата библиотека "Модерен театър"). Тя представя специалната театрална методология на Донелан, която може да се прилага и в други сфери на изследване на човешкия дух и поведение.

Били сте в България преди 20 години? Как я намирате сега?

Преди 21 даже! Не успях да видя много. В хотела ми има много шумно казино. България ми изглежда по-щастлива и по-малко депресирана.

Правили сте много спектакли в Русия. Четох ваши интервюта в руската преса, някои колеги там ви наричат дори руски британец. Къде се корени вашата любов към Русия?

Когато бях малък, започнах да чета литература за театър. Тя, разбира се, се свързва с имената на Станиславски, Мейерхолд. Като дете бях много романтичен. Бях любопитен и запален по този тип театър. Нещата, които са важни за руския театър, бяха много важни и за мен. Затова, когато отидох в Русия, се чувствах като у дома си. Днес руският театър е чудесен, има прекрасни актьори. Но все пак този театър се променя, старата система на репертоарните театри замира, театърът става по-комерсиален. Аз много обичам моите руски актьори, те са много верни, отдадени. За разлика от актьорите в англоезичния свят - Америка, Австралия, Нова Зеландия, Англия, Ирландия, където актьорите имат краткосрочни договори. Те предпочитат да се снимат във филми, да бъдат кинозвезди, обичат славата и блясъка на телевизионната индустрия и на киноиндустрията. Английските актьори предпочитат да работят за по-малко пари за кратък период от време (четири-пет месеца) вместо за повече пари за по-дълго време, защото не искат да изпуснат възможността да се снимат. Ако са заети за по-дълго в театъра, няма как да ги ангажират за филм. С руските актьори не е така, с тях се чувствам много повече свързан.

Българските актьори много приличат на руските. Със сигурност би ви било приятно да работите и с тях. Получихте ли вече предложения от някой от театрите тук?

О, да. Но проблемът е, че аз имам ангажименти и задължения към моите английска, френска и руска компании. Аз съм като мъж с много любовници, за които трябва да се грижа, да обръщам внимание на всичките. Това лято в Испания аз ще събера всичките три на едно място, на един фестивал на класическия театър в Алмадея, близо до Мадрид.

Вашите руски спектакли са много известни. Трудно ли ви е било да работите емблематични за руската култура текстове, като "Борис Годунов"на Пушкин и "Три сестри" на Чехов например?

Когато ме канят в друга страна да поставям, обикновено ме канят като специалист по Шекспир, аз съм известен, че правя много Шекспирови спектакли - идвам от такава среда, нормално е. Понякога приемам и наистина го поставям. Но предпочитам да уча, вместо да обучавам. Не искам да бъда шекспировед. По-интересно ми е да бъда влюбен в Чехов, Пушкин, Прокофиев, когато съм в Русия. Много по-вълнуващо е за мен да правя Расин във Франция, с французи.

Ако бъдете поканен в България, може би ще искате да поставите някой български автор?

Аз не знам кои са вашите големи автори, но със сигурност имате. Да, разбира се, би ми било интересно.

Имаме някои любопитни съвременни автори, които смятам, че могат да ви заинтригуват, но това е отделен въпрос.

Проблемът е не дали ще се заинтересувам, а как ще се справя с времето. Периодът на репетиции не е толкова дълъг, два-три месеца. Но на мен ми е необходимо много повече време - да се потопя в пиесата, да изследвам и тогава заедно с Ник (Ник Ормерод - сценографът, с когото Донелан работи) да измислям. Аз имам нужда да гледам пиесата и след като съм я направил, да репетирам, да я поддържам.

Та не е проблем да направя една пиеса, а проблемът е в пътуването после да я поддържам. Аз не искам да направя нещо, подписано от мен, и да видя после, че то не е същото.

Прочетох вече някои откъси от вашата книга, за чиято премиера сте тук, и методологията ви за актьора и "отблокирането", за която говорите там, е много интересна. Използвате ли я?

Моята книга не е затова как трябва да играе актьорът. А по-скоро как да не се играе лошо. Двоен негатив. Книгата е един вид лекарство за спешни случаи.

За кого е полезна тази книга - за актьорите или за режисьорите?

За всеки, който се интересува от театър, от изкуство. Тя е за това как да се справим с блокирането. Аз не мога да науча хората как да правят велико изкуство, но мога да им помогна да не бъдат блокирани, да бъдат по-свободни да творят.

Преподавате ли вашата методология?

Да, понякога правя уъркшопи. Аз не възприемам това точно като методология, защото аз не преподавам как трябва да се правят нещата.

Представяте на "Варненско лято" спектакъла си "Андромаха". Как успявате да направите тази класическа трагедия на Расин толкова съвременна?

Това си е съвременна история. Тя е за детето в нас. Обикновено децата се държат зад сцената, а аз ги изкарвам на сцената. Искам да видя какво ще направи детето, как ще се държи. Аз мисля, че повечето възрастни в пиесата не са възрастни, те са деца, защото техните родители са много известни, много големи (става въпрос за децата на героите от Троянската война - Хектор, Ахил, Елена). Героите в пиесата са инфантилни, вдетинени. Те не са скъсали връзката си с родителите. Има много варианти как да погледнем на пиесата. За мен това е предупреждение за това как да кажем довиждане на нашите родители и да почнем да се грижим за децата си. Нека мъртвите да станат наистина мъртви, а не духове. Нека не живеем чрез нашите родители. Нека можем да поемаме собствените си отговорности, за да станем наистина възрастни, а не деца.

Наблягате повече на връзката родители - деца, а не на любовната линия в пиесата?

Винаги става въпрос за любов. Но има много различни видове любов. Тези хора в пиесата са толкова обсебени от еротичните отношения помежду си. Ние всички имаме приятели, които са разведени, и те непрекъснато говорят за щастието. И понякога се грижат за децата си.

розвището Летящият ирландец идва за Деклан Донелан като подарък от пресата заради ирландските му корени и непрекъснатото му кръстосване из Европа. Носител е на различни престижни отличия, сред които наградата на името на Лорънс Оливие и Кавалерски орден за изкуство. Поставял е за Кралската Шекспирова компания в Лондон, известен е като един от най-добрите познавачи на Шекспировата драматургия. Режисьорът беше у нас по покана на МТФ "Варненско лято" със спектакъла "Андромаха" (театър "Буф дьо нор", Франция), който е едно от най-обсъжданите световни театрални събития в момента. Донелан беше тук и за премиерата на книгата си "Актьорът и мишената" (изд. "Валентин Траянов" от новата библиотека "Модерен театър"). Тя представя специалната театрална методология на Донелан, която може да се прилага и в други сфери на изследване на човешкия дух и поведение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.