сугестирай ме нежно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

сугестирай ме нежно

сугестирай ме нежно

по известната система за обучение на проф. георги лозанов отново можете да научите английски за два месеца

мария касимова
6733 прочитания

© красимир юскеселиев


ей така съм си мечтала да уча чужд език! Отивам в една приятна учебна стая, сядам удобно на столчето, а добре трениран и артистичен преподавател ми налива езиковите знания в главата. Така прекарвам по три часа всеки ден и само след два месеца вече спокойно се оправям на съответния език в една типична урбанистична среда.

Всъщност изобщо не фантазирам. Не знам дали си спомняте, но преди двайсетина години за системата за езиково обучение на доктор Лозанов се говореше като за супержелана и дефицитна стока. Само че тогава градският фолклор я беше разнесъл до неузнаваемост и дори съм чувала хора да разказват как курсистите едва ли не принудително заспиват на меки легла в тиха и сумрачна стая, а след това чуждият език някак им се „внедрява“ като сън.

Глупости на търкалета, разбира се!

След десетгодишно прекъсване сугестопедичната система за чуждоезиково обучение на проф. Лозанов отново се практикува в родината България. Същността е толкова нетипична за обичайния ни ученически опит, че може в началото да ви изглежда и несериозно. Преподавател по тази система не може да стане всеки. За да придобие необходимите знания и да усвои методиката, той трябва да бъде обучен от един от двайсетте лицензирани треньори в света. Самото преподаване е стройна структура от различни елементи с точно определено значения, място и смисъл. В първия ден на курса десетимата участници се срещат със своя преподавател. В началната част на сеанса той се появява пред тях в нещо като роля, например на филмов режисьор. Проговаря на съответния език (в случая английски) и до края на курса в следващите месеци учениците така и

Няма да го чуят да говори на никакъв друг език

по какъвто и да било повод. Обучението следва механизма на играта и преподавателят въвежда обучаваните в сюжет. В случая те са кандидати за роли и трябва да изберат всеки за себе си ново име и биография. С това име и тази измислена своя история те ще участват до края на процеса на обучение. Идеята е, че в обичайната училищна среда хората се притесняват от незнанието си, от темповете си на усвояване на материала и от новите хора. Когато обаче придобият абсолютно нова идентичност на измислена персона, тези бариери падат и те с желание следват процеса. За да стартираш в курса по чужд език, не е необходимо никакво предварително знание. Според проф. Лозанов хората могат перфектно да се ориентират за темата на разговора от интонация, визуални картини, жестове. Постепенно в хода на обучението те ще бъдат неговите „патерици“ за неусетното усвояване на езиковия багаж.

Другият антишколски факт в системата е това, че никой никого не изпитва, не посочва и не включва в дейността насила. От студента се изисква единствено присъствие. Човешката психология е устроена така, че нищо, което сме чули или видели, не може да бъде изтрито от нашето подсъзнание, смята проф. Лозанов. Важното е в подходящия момент да успеем да го извадим от мозъчните си складове. Точно заради това например за всеки урок стаята се „украсява“ по различен начин - табла с граматически правила, снимки на природни картини, портрети. Те никога не се коментират, но визията оставя трайна следа в паметта, която при нужда може да я „разхерметизира“. След сюжетната игра в дневната прог­рама идва кратка почивка. След нея се редуват пасивен с активен сеанс. Гледано отстрани, самото обучение може да изглежда скучно. Представлява различно по вид четене на определен текст от специален учебник. Текстът се чете бавно и отчетливо от преподавателя. Цели езикови структури се повтарят по няколко пъти, с различна интонация и сила на гласа. През това време звучи тиха класическа музика, най-често Моцарт. Всеки урок има точно определена музикална партитура, която му подхожда. Следва групово четене на същия текст, като обучаващите често сменят физическото си състояние - стават прави, правят крачка встрани, сядат. По този начин вниманието им се пренасочва от текста и изговарянето към координиране на физическите действия. Според Лозанов именно това е целта - изместването на фокуса гарантира безпроблемно усвояване на информацията точно, тъй като

Пътят към подсъзнанието се отваря

точно както децата научават майчиния си език. Всеки урок завършва с песен, като мелодията винаги е изненадваща. Идеята отново е да се насочи вниманието към следването на верните тонове вместо към учебния материал. Домашни задачи и упражнения никога не се дават. Дори напротив - на учениците се препоръчва изобщо да не разгръщат учебниците и тетрадките у дома. Сеансът завършва така, както е започнал - изненадващо, без подготовка и ритуална раздяла, просто с едно Thank you, class!

Всъщност системата на д-р Лозанов е универсална. Чрез нея могат да се водят обучения не само по език, но и по всякакви предмети. Нарича се сугестопедична или още по-точно - десугестопедична, защото идеята е да отключи паметта, да премахне водещата роля на съзнанието и да разчита на внушението. Факт е, че само след месец курсистите започват свободно да разменят реплики, а в края на обучението си са усвоили материал, за който при традиционни системи на обучение ще им трябват поне две години.

Проф. Георги Лозанов е роден в София през 1926 г. Завършил е медицина в Софийския университет, специалист по психиатрия, неврология и психотерапия. Разработвал е свой вариант на психотерапия, практикувал е и хипноза. Има специализация и по физиология на мозъка. Задочно следва педагогика. Създател е на системата за сугестопедично обучение, която се прилага в цял свят. В Норвегия, Англия и Уелс използването е по държавна инициатива. В момента проф. Лозанов живее и работи в Австрия.

Как създадохте сугестопедията - десугестивното обучение?

Един ден сигурно ще напиша за сугестопедията роман. В моята лекарска практика установих някои интересни и необясними тогава неща. Бях против Фройд и съм против неговото учение. То е едно подсъзнание на сексуалността и е твърде елементарно - всеки мъж иска да убие майка си, всяко момиче - баща си. Не смятам, че той открива реално въпроса за подсъзнанието. Разбрах, че онова, което ни влияе и ни пречи, е съзнанието. С него умуваме, анализираме и правим големи бъркотии. Съзнаването е една нищожна част от нас. Ако си представим човека, подсъзнанието му е един екран от 100 кв.км. Съзнанието е един малък прожектор върху него, може би един сантиметър. Човекът не е това, което съзнава, а това, което носи, което усеща интуитивно. Тогава разбрах, че ние нищо не знаем. Никой не ни е обучавал на тия неща. Така започнах да лекувам моите пациенти - игнорирам съзнателната част и търся чувствата, емоциите, асоциациите. Разбрах, че човек има в себе си неочаквани възможности за измъкване от критични състояния, например болест. Хората могат да оздравеят чрез интуитивното и емоционалното много по-бързо.

Всичко ли се запазва в нашето подсъзнание?

Абсолютно всичко! Важно е да можем да ги извадим след това.

И как може да стане това?

Има различни технологии, които се опитват да обучават на това. И други колеги са стигали до тази идея. В подсъзнанието има много резерви, затова и чрез него можем да учим много повече. През 1964 г. създадохме Института по сугестопедия. Да направим разлика - сугестология е наука за внушението, а сугестопедията е методика за обучение чрез внушение. Системата има приложение във всички области на живота, защото навсякъде има комуникация. Ние не живеем във вакуум. Винаги има внушение, никога не живеем далеч от него. Дори природата ни внушава някакви неща, идват ни различни чувства, когато сме сред нея. Естетиката при мен е метод на учене. Затова в учебната стая има картини, слуша се музика. Внушението не е заповед. То е мекият глас на майката, приятеля, изкуството, природата. Командите и монотонното приказване, ритмичните дишания са натрапливо внушение, което може да доведе до хипноза, а тя е вредна.

Защо ликвидираха института и вие напуснахте България?

Имах голям успех. На разположение ми бяха 35 училища в цялата страна, с които работех. Специалисти от ЮНЕСКО дойдоха тук, обследваха системата и я оцениха като най-добрата, която може да съществува. След около една година на път за Америка ме спряха, поставиха ме под домашен арест. Заминавах за там, за да осъществя един търговски договор за купуване на техника за института. На границата ми прибраха паспорта без никакви обяснения и ми забраниха да пътувам, да кореспондирам, да говоря по телефона с чужбина, да публикувам. Отидох при Людмила Живкова, която много ми е помагала по онова време. Тя ме прие и каза: „Д-р Лозанов, извън моите възможности е! Но ще се обадя на министъра на вътрешните работи да ви обясни опасно ли е това и против какво сте се изправили.“ Благодаря на Живкова, защото в този момент имаше кураж да застане зад хора, които правеха нещо ново и различно. Чрез нея стигнах до министъра на вътрешните работи, той ми прати един генерал, който ми каза, че са имали заповед да ме арестуват и да обискират дома ми, но не знае защо. Казаха ми, че ако си затварям устата, нищо няма да ми се случи, но ако си я отварям... И аз спрях да приказвам, да се виждам с колеги, експериментите в училищата спряха. Преместиха ме в Педагогическия институт. После постъпих в университета, където ректор Семов много ме подкрепи. Даде ми почти десет стаи, разгънахме се, донесохме доста пари на университета. Така работих следващите години.

Колко години?

Безкрай. Политическата промяна ме направи свободен. Не можех повече да работя в България, защото отчуждиха целия ми архив, който изчезна. Заминах за Австрия, дадоха ми гражданство, но си оставих и българското. Във Виена обучих нови преподаватели. Те сега са по цял свят.

Какви са основните аргументи срещу вашата система?

Никакви! Има обаче едно мълчание, което е необяснимо. Резултатите от моите изследвания са проверявани от над 150 учени от различни области. Установи се, че сугестията е и психолечебен метод. В момента има и школа по сугестопедия в Лондон и към Сорбоната в Париж. Доказано е, че поне пет пъти по-бързо и по-лесно се усвоява даден материал по този метод. За 80 или 100 часа при нас се усвояват около 2000 единици, около 60-70% на активно говорно ниво и около 30-40% - пасивно, на ниво разбиране и четене. За да се усвои същият материал по традиционен метод, са необходими години. Методиката не е само езикова. Може да се учи математика например. В Австрия учеха математика по три детски опери, направени специално за това.

Фотограф: красимир юскеселиев

ей така съм си мечтала да уча чужд език! Отивам в една приятна учебна стая, сядам удобно на столчето, а добре трениран и артистичен преподавател ми налива езиковите знания в главата. Така прекарвам по три часа всеки ден и само след два месеца вече спокойно се оправям на съответния език в една типична урбанистична среда.

Всъщност изобщо не фантазирам. Не знам дали си спомняте, но преди двайсетина години за системата за езиково обучение на доктор Лозанов се говореше като за супержелана и дефицитна стока. Само че тогава градският фолклор я беше разнесъл до неузнаваемост и дори съм чувала хора да разказват как курсистите едва ли не принудително заспиват на меки легла в тиха и сумрачна стая, а след това чуждият език някак им се „внедрява“ като сън.

Глупости на търкалета, разбира се!

След десетгодишно прекъсване сугестопедичната система за чуждоезиково обучение на проф. Лозанов отново се практикува в родината България. Същността е толкова нетипична за обичайния ни ученически опит, че може в началото да ви изглежда и несериозно. Преподавател по тази система не може да стане всеки. За да придобие необходимите знания и да усвои методиката, той трябва да бъде обучен от един от двайсетте лицензирани треньори в света. Самото преподаване е стройна структура от различни елементи с точно определено значения, място и смисъл.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    студент

    сега никои не пречи що още е в Австрия а не в София
    заради тъкива хора нема да се оправим слугуват на връговете български а после ния сме били еди квиси
    ВМРО

  • 2
    Avatar :-(
    Антоанета Григорова /филолог/

    Анонимен господине!
    Ако все още не сте се научили да пишете грамотно на български език-положете усилия, научете се и чак тогава пишете.
    Грехота е да излагате българите пишейки неграмотно на българския език.
    От неграмотници като Вас и много като нас е отишъл в друга държава.
    Защото, за съжаление, в България никой не цени талантливите и значимите хора и открития.
    Дано професорът да е жив и здрав още дълги години и да работи по тази прекрасна тема!
    Светът е малък и всичко значимо остава.

  • 3
    Avatar :-|
    анонимен

    Професорът е жив и здрав!
    Скоро води курс в гр. София с преподаватели от университета. Невероятен човек, нека се възползва от условията на държавата, която го е приела с отворени обятия, а и при нас да идва... Ние не ценим стойностните хора - за това сме на този хал, държали са го човека 10 години под домашен арест, естествено, че ще бяга. Откъде да знае утре какво ще му се случи тук. Ценим лаладжиите и напудрените - такова ни е съзнанието.

  • 4
    Avatar :-|
    ели

    здравеите,читатели на форума
    мисля,че проф.Лозанов е изключителен и е сътворил гинялна система за заучаване.

  • ivanzdimitrov



    До коментар [#4] от "ели":

    "гинялна" дума си сътворила ти Ели !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Yahoo! mail beta

Yahoo! mail beta

Jeans mania

Jeans mania

Fix mix

Fix mix

Titan quest

Titan quest

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK