Jeans mania

Jeans mania

Или за ритуала, наречен японски деним.

3647 прочитания

Поредната мания около джинсите не би впечатлила никого, защото те вече отдавна са неизменна част от гардероба ни. Без значение дали са "страшно модни " за сезона или не чак толкова. От 70-те години на ХIХ век насам джинсите са преживели какви ли не прищевки - от работно облекло за 20 цента до последната, засега, нова вълна на винтидж джинсите.

В самия факт, че са винтидж, няма нищо ново, последният хит сред заклетите фенове е да носят чифт произведен по начина, по който се е появил първият през 1873 г. в работилницата на Ливай Строс. Ако тогава добре ушити работни панталони от деним са се продавали за 20 цента, то днес ценителите не пестят. Цената може да е от $ 1000 до $25 000. Изработването им е почти ритуал. И се прави в Япония, префектура Ава. Започва се с боядисването на памучните нишки, от които ръчно се тъче платът за джинсите. Префектурата е известна с най-добрите майстори в боядисването на платове - аиши. Там аиши използват технология отпреди 500 години, по която правят различните нюанси на синьото. Процесът отнема между три и седем месеца. Започва се с ръчното бране на листенцата индиго. Чака се ферментацията им в бъчви със саке. После се добавя филтрирана вода и едва тогава се потапя памукът. Топенето се повтаря около 28 пъти за стандартно синьо, а за тъмния индиго цвят потапянията са над 300. Аишите от префектура Ава са известни с невероятните си способности да направят неповторими нюанси от лилаво, през класическо синьо, синьо-черно до тюркоазено зелено.
След като памукът е готов, се тъче плат и се ушива дълго чаканият чифт. Тъй като ръчно тъканият плат е по-дебел от изработения на машина и от синтетични влакна, съвременните шевни машини са почти неизползваеми. Фабриките се принуждават да избършат праха от добре познатите през миналия век с марка "Юниън спешъл". Така джинсите стигат до пазара. Всеки заклет фен на денима трябва да има в гардероба си поне един чифт "Ивис" на Хидехико Ямани, "R" на 45rpm, "Роугън" на Грегъри Роугън или "Шаг" на Сали Хершбергер (точно така фризьорка на Мег Раян, не сте сбъркали!). За японско "издание" ценителите са готови да дадат от $1000 до $25 000 за чифт. Защо? Защото имало нещо дзен в него, защото органичният деним избледнявал по неповторим начин, защото усещането да носиш нещо истинско било невероятно. Така казват редовните клиенти на марките като Дейвид Бекъм, Бионсе, Мег Раян, ексвицепрезидентът на amazon.com Рик Айри, който твърди, че има в гардероба си поне няколко хиляди чифта.

Как всъщност да познаем органичния деним в магазина? Първо, по цвета на шева, с който е поръбен. Той трябва да е в червено. С различните цветове конци фабриките за плат в Япония маркират дали нишките са синтетични или органични. След това идва самият шев. Трябва от вътрешната страна на джинсите да се вижда как двете парчета плат са били съшити - както при панталоните от обикновен плат от вътрешната страна се вижда как двете парчета плат са били съединени. Ако тези два елемента са налице, оттам насетне може спокойно да избирате каква да бъде кройката и до колко "състарени" да изглеждат.

Поредната мания около джинсите не би впечатлила никого, защото те вече отдавна са неизменна част от гардероба ни. Без значение дали са "страшно модни " за сезона или не чак толкова. От 70-те години на ХIХ век насам джинсите са преживели какви ли не прищевки - от работно облекло за 20 цента до последната, засега, нова вълна на винтидж джинсите.

В самия факт, че са винтидж, няма нищо ново, последният хит сред заклетите фенове е да носят чифт произведен по начина, по който се е появил първият през 1873 г. в работилницата на Ливай Строс. Ако тогава добре ушити работни панталони от деним са се продавали за 20 цента, то днес ценителите не пестят. Цената може да е от $ 1000 до $25 000.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Yahoo! mail beta

Yahoo! mail beta

Fix mix

Fix mix

Titan quest

Titan quest