Академия за един милион долара

Истууд непрощаващ, Скорсезе разярен - нищо изненадващо на 77-ите награди „оскар“

Това започва да се повтаря, все едно сме във филм на Дейвид Линч. 1980, фаворит е „Разяреният бик“, поне оскарът за режисура на Скорсезе се счита за вече даден. Но това е и годината, когато Робърт Редфорд решава да седне на стола с надпис director. Досега звезда с митичен статут не го бе правила. В Холивуд имаше някакво разделение на труда. За звездите - блясъкът на славата, за режисьорите - мисленето и визията. „Обикновени хора“ взема и четирите най-важни категории. „Разяреният бик“ влиза в христоматиите на по-сложната професия. 1990, фаворит е „Добри момчета“ (Goodfellas), но Кевин Костнър е решил да „танцува с вълци“.

Очевидно

Скорсезе няма шанс с актьорите звезди, обичащи режисурата

Но не можем да не му признаем, че този път направи усилието докрай. „Авиаторът“ бе скъп, помпозен и съвършен, изчислен и в детайлите, но по мерките на стария Холивуд на големите студии и ясните йерархии - харчиш повече, вземаш повече. А междувременно нещата са се променили. На мода са нискобюджетни филми със сериозни и близки до живота на обикновения човек теми. Времето е консервативно, на изпитание пред външната заплаха са традиционните ценности на Америка. Първата сред тях е да успееш от нищото. Схемата е позната от „Роки“, но „Момиче за един милион долара“ го прави с повече дълбочина и психология. И си тръгва с четири от най-важните оскари - филм, режисура (Клинт Истууд), женска роля (Хилъри Суонк), поддържаща мъжка (Морган Фрийман). „Авиаторът“ също се приземява с четири, но от категорията утешителни - оператор, художник, костюми, монтаж.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове