Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
31 мар 2006, 0:00, 2161 прочитания

пролетна умора

Ако през зимата не сте имали възможност за спортувате редовно (един път ски/борд в седмицата не се брои) или пък въобще да се подлагате на физическо натоварване (ходене на работа с кола например, понеже навънка е минус двеста, егаси) е твърде вероятно пролетната умора да ви удари челно с около 100 км в час.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
твърде вероятно е пролетната умора, уважаеми читатели, да е просто маркетингов трик. Подобно на Коледата, микробите в тоалетната, Свети Валентин, Осми март или пърхота. Тя има за цел да накара нас, заблудените консуматори, да купуваме повече витамини, зеленчуци, кисело мляко с живи култури, женшен, зелен чай, часове във фитнеса/солариума или спа-то и т.н.

Твърде вероятно е също така пролетната умора и да съществува. Защото зимата, както се казва, не е като лятото. Тя пос­тавя на изпитание човешкия организъм. От ноември до март тялото ни е принудено да се бори с редица трудности. Като минусовите температури например. Наглите водещи на новини, които вкарват яко стрес с истеричните предупреждения, че иде арктическия студ и всички ще умрем от хипотермия. Двеста метра сняг на „Раковска“. Пръжките и сланините от новогодишната трапеза. Блажните манджи от Ивановден и от всички останали именни дни от тази група. Грип тип „настинка“. Грип тип „птичи“. Плюс ракията, туршията, парното и уплътнените с тиксо прозорци (за да не става течение)...

Мисля да приключа с безумното изреждане на неща. Сега сериозно по темата. Ако през зимата не сте имали възможност за спортувате редовно (един път ски/борд в седмицата не се брои) или пък въобще да се подлагате на физическо натоварване (ходене на работа с кола например, понеже навънка е минус двеста, егаси) е твърде вероятно пролетната умора да ви удари челно с около 100 км в час.

причини

Не е само една. Най-често става дума за комбинация от фактори, които предизвикват пролетната или направо хроничната умора. Те могат да бъдат чисто физически - наскоро прекарана болест, бременност/кърмене. Наднорменото тегло или пък недохранването много често също са предпоставка за появата на умора. Ако имате повече килограми, тялото ви трябва да работи повече, за да се придвижва в пространството, а в обратния случай мускулната сила е недостатъчна и се уморявате по-бързо. Чашата може да прелее, ако на всичкото отгоре страдате от някаква алергия, която се проявява именно през пролетта.



Списъкът с болести, които могат да предизвикат умората като синдром, е дълъг. Най-честите причини са анемията, сърдечни и/или дихателни проблеми, хипо- или хиперфункция на някоя (или някои) жлеза, проблеми със съня (инзомния или сънна апнея) и т.н.

Емоционалният фактор не е за пренебрегване - стресът и притеснението са на първо място. Да не говорим за депресивните или маниакалните състояния. Факторите, свързани с начина на живот - работата (примерно ако зимата сте имали някой проект, който ви е коствал супермного време и нерви), консумацията на напитки с кофеин или алкохол, нередовният сън (без да е патологично състояние)...

как да се справим

Спортувайте . Съвсем нормално е, когато сте изморени, да нямате желание да спортувате или да се подлагате на физическо натоварване. В резултат на това много често, освен че си оставате уморени, вие излизате и от форма. Това от своя страна допълнително влошава състоянието ви - организмът ви отвиква да работи. И така ставате хронично изморен. Нещо като омагьосан кръг. Номерът при физическото натоварване е съвсем прост - подлагате организма си на стрес (10 километра бягане, 1000 метра плуване, 100 километра колело, един час аеробика и т.н.). След това той не само се възстановява от натоварването, но и постига т.нар свръхкомпенсация, или обяснено с думи прости - става по-силен от момента преди да го натоварите. Поради тази причина, когато отново подложите тялото си на натоварване (стрес), то ще е по-добре подготвено и вие по-леко ще го понесете. Заключението е, че колкото по-често спортувате, толкова по-добре ще понесете умората. Най-добре би било, ако се спрете на аеробни спортове (бягане, планински туризъм, алпинизъм, колело, плуване и други занимания, при които интензивността на натоварването е ниска за сметка на продължителността). И последен съвет - спортувайте редовно. Много по-полезно е да бягате (или каквото там) по 20 минути всеки ден, отколкото един час на седмица.

яжте балансирано

Гадната храна е стрес за организма. В случай че изпълните горната препоръка (т.е. започнете да спортувате редовно), твърде вероятно е подсъзнателно да изключите тежките храни от менюто си. Забравете за пържените ястия, тежките меса и продуктите, съдържащи консерванти, оцветители или/и изкуствени ароматизатори. Птичият грип е измислен, за да продава ваксини и не трябва да се превръща в причина, заради която да откажете пилешкото месо. Яжте риба. Предпочитайте (това сто процента си го знаете) пресни плодове и зеленчуци. Поне два пъти на ден. Избягвайте животинските мазнини (масло например). Изключете прекалено пикантните или кисели блюда. Наблегнете на т.нар. сложни въглехидрати (ориз, картофи, паста). Забравете за простите въглехидрати като сладки десерти (които много често съдържат и скрити мазнини), безалкохолните напитки (тези, които са sugarfree, често съдържат аспартам като подсладител, който е доказано канцерогенен) или белите тестени изделия (тип 500). Когато ядете сладки неща, кръвната ви захар се увеличава и организмът ви започва превантивно да превръща захарите в подкожна мазнина.

Пийте течности. Най-добре вода. Ако обичате минерална, сменяйте редовно марките, за да не натоварвате тялото си с минерали/соли, от които то няма нужда. Повечето хора се намират в постоянно състояние на обезводняване, без въобще да си дават сметка за това. За алкохола, цигарите и наркотиците няма смисъл да говорим. В случай че консумирате алкохолни напитки, добре е да пиете много вода допълнително, а ако пушите - да взимате допълнително витамин С.

добавки/витамини и т.н.

Ако се храните балансирано, пиете достатъчно вода, консумирате пресни плодове/зеленчуци, на практика не би трябвало да се нуждаете от допълнителен прием на каквото и да е било под формата на хапчета, прахчета или т.н. Ако все все пак се чувствате изморени, би било разумно решение (като първо се посъветвате с личния си лекар) за провеждането на пролетен курс (от месец например), през който да приемате допълнително витамини и/или някаква хранителна добавка (бирена мая например).

За методите на народната медицина (независимо дали става дума за китайския, българския или други народи) обаче си решавате сами. Понякога помага на тялото. Понякога - само на душата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Роден край 2 Роден край

Превенция, обучение, доброволци – слабите места на българската система за справяне с кризисни ситуации

13 дек 2012, 3978 прочитания

Водоравно и отвесно 1 Водоравно и отвесно

Хоризонтален душ и кристална крушка са усещането за стила на бъдещето

17 май 2012, 5665 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема на броя" Затваряне
твоята храна ще бъде твоето лекарство

КАТ в ерата на електронното управление

Докъде стигна пътна полиция в е-услугите

Полетът на валкириите над Сирия

Сблъсъкът между САЩ и руската частна армия "Вагнер" бележи нова, по-опасна фаза на войната в Близкия изток

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Книга: Паринуш Сании - "Бащата на другия"

Една от най-търсените книги в Иран - вече и на български

Планина от съвети

Как да се подготвим за планина през зимата и какво да правим в случай на инцидент

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, "Дънди прешъс металс" увеличава печалбата си 50%

Емисия

DAILY @7AM // 19.02.2018 Прочетете