От първия „Дъх“ до „Последната лента“

Филмовата панорама на бекет е естетски деликатес

„Пространство на действието: правоъгълник с размери 3 х 2 м, леко вдясно на сцената спрямо публиката, слабо осветен, наоколо мрак. На авансцената, вдясно, е местоположението на Г - слабо осветено, наоколо мрак.“ Така Бекет започва „Какво къде“. Ремарките в пиесите му са важни колкото и текстът. Паузите, интонацията, затихването, кресчендото, светлината и затъмненията правят пулса на деликатната драматургия. Написано ли е „девет стъпки наляво и после девет стъпки надясно“, това са точно девет („Стъпки“). Това е и условието за поставяне и докато Бекет е бил жив, и сега от наследниците. Независимо колко велик е режисьорът и къде по света е постановката.

Ясно е, че Бекет е „прожектирал“ пиесите си вътрешно още в момента писането им. През 2000 г. 19 световни режисьори са поканени да сторят същото на филмова лента, съобразявайки се с всяка дума и пауза в ремарките, ангажирайки водещите театрални актьори на времето.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал