С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 17 яну 2008, 11:42, 2214 прочитания

Колумнистите: Десислава Гаврилова* Обичайте различието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Неапол, 31 декември 2007 г. Армия от технически работници превръщат централния площад Пиаца дел Плебисцито в концертна площадка. Тази нощ тук градът ще посрещне Новата година. Сцената опира от едната страна в Кралския дворец, от другата във величествената неокласицистична - напомняща римския Пантеон - фасада на храма Сан Франческо ди Паола. Статуи на най-значимите крале на Неапол ще наблюдават празничната нощ от ъглите на площада. За неаполитанци и гости на града ще пеят и свирят италиански попзвезди, Горан Брегович и Халед.

По протежение на огромната обрамчваща площада колонада като някаква ексцентрична новогодишна украса деликатно примигват надписи на множество езици, които казват "Oбичай различието". Арабски, албански, френски, хърватски, италиански, испански, сръбски, турски... да, това са езиците на страните от средиземноморския регион. "Обичай различието" е работа на един от най-големите автори на съвременното изкуство, италианецът Микеланджело Пистолето. Посланието е там, буквално за да "светне една лампичка" в съзнанието ни: Европа днес няма бъдеще, ако не се научи да приема и дори обича различието. Езиците, културите, етносите, които населяват Европа днес са толкова много, че мононационалното, моноезично съществуване в рамките на една държава вече отдавна е невъзможно. Приемането на другия, възпитаването в интерес към и уважение на неговата различност са единственото възможно бъдеще за нас, европейците. "Обичайте различието" е позитивно послание, което днес отеква особено драматично в италианското общество, само няколко месеца след като по повод убийството на италианска гражданка от румънски ром започна масова кампания за екстрадиране на всички румънци от страната...


Пистолето е вдъхновител и на артистичното движение "Обичай различието", обединяващо артисти, архитекти, куратори, преподаватели по културна политика, които разглеждат изкуството като инструмент за социално-политическо (въз)действие. Защото смятат, че в днешния глобализиращ се, но често провокиращ самоизолация на монолитни групи свят, обществено видимите фигури трябва да заемат ясни политически позиции. Това е едно осъзнаване на отговорността на изкуствата към съвременния свят.

"Световната политика не може да бъде оставена единствено и само на логиката на икономическото развитие. Политиката и икономиката трябва да бъдат вдъхновено от един нов начин на мислене. Мястото на такова ново мислене е творческата лаборатория на социално ангажираното изкуство", се казва в манифеста на движението. И по-нататък се уточнява, че става дума за възникването на политическо движение, което се стреми със средствата на изкуството да предизвика дебат и да търси решения за най-важните социални проблеми на нашето време.

Една от знаковите работи на Микеланджело Пистолето, станала символ на движението "Обичай различието", е неговата "Средиземноморска маса" (2003) - маса, изрязана във формата на Средиземно море, около която са подредени столове, идващи от 22-те страни на Средиземноморието. Маса, около която се провеждат срещите на движението, маса - художествен обект и политически призив за междукултурен диалог.



Дали не е симптоматично, че българският автор Недко Солаков създава "БГ бар" (2006) като своеобразна реплика на Средиземноморската маса на Пистолето - сходна по форма, но с толкова различно послание! "БГ бар" представлява бар-плот с очертанията на България, на който се яде и пие, минава и отминава. Дали двете работи не казват нещо важно за нашето и италианското общество днес: нашето - отдадено на новоотвоювания си консуматизъм, италианското - занимаващо се с трудната задача да удържи своята заедност в различието. И още: докато общината и културните институции на Неапол поздравяват гражданите си по време на коледно-новогодишните празници с посланието "обичайте различието", по същия повод София бе поздравена от корпоративни светещи реклами, преструващи се на празнични благопожелания.

Е, между Неапол и София има и някои прилики - мафия, боклук... Но това вече е друга тема.

*Авторът е директор на Център за култура и дебат "Червената къща"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 46715 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 16456 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
Нещо за мислене

Не сме способни да живеем сами

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Ковачки се сбогува с Общинска банка

Фирмите на енергийния магнат оттеглиха исковете си срещу решението на БНБ от 2011 г., с което им беше отнет контрола

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София