Няма място за весели филми
Сериозни драми, кървави развръзки, силни жени на ръба на криза и голям европейски "шлем" при актьорите белязаха Оскари'08
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
"Благодаря, че ни оставихте да се забавляваме в ъгъла на пясъчника (sandbox) през всичките тези години", каза съвсем сериозно Джоел Коен при получаването на поредната статуетка за "Няма място за старите кучета" - едноличният победител с 4 отличия при 80-ото раздаване на наградите на американската (предимно) филмова индустрия на приповдигнато-пищната церемония в "Кодак тиътър", Лос Анджелис. Сякаш не е имало 100-дневна стачка на сценаристите, разтърсила здраво бизнеса, говори се за загуби (включително в телевизията) от около $2.5 милиарда. Впрочем напомняния имаше, като най-изразителното беше на брат му Итън, чиято първа реч се състоеше от: "Ние, ъ-ъ... много благодаря." А при повторното си излизане за основния "Оскар" на вечерта, той само взе микрофона и бързо го върна, промърморвайки, че няма какво да добави към предишните си думи. Което трябваше да накара залата да се замисли за важността на самите думи (идеи), както и на хората, в чиито глави те първо се раждат.
А че братята Коен са от тази рядка порода, се знае още от времето на дебюта им с Blood Simple (1984). Линията им на сгъстена, черна пародия, инжектирана в жанрово опаковани трилъри като Miller's Crossing (1987) и "Бартън Финк" (1991) бе доведена до съвършенство с допуснатия чак до Оскаровата зона "Фарго" (1996, оригинален сценарий, поддържаща женска роля). След кратка и неуспешна забежка към "опаковане" на чужди на натюрела им жанрове ("Непоносима жестокост", "Убийците на старата дама"), с "Кучетата" Коен са връщат на най-своя си терен, но подсилили без компромис съставките откъм жанр, драматизъм, бруталност. И същевременно обрали до незабележимост пародията от първия план. "Няма място за старите кучета" подвеждащо те държи в здравата хватка на жанра през първия един час, но после започва да трупа паузи и странности, изчезват набързо уж важни персонажи, отварят се внезапни дълбочини на сериозност в драмата и психологията, героите обрастват с екзистенциални мотиви, стига се дори до алюзии с образци на финалната дилема като "Седмият печат" на Бергман. За да дойде неочакваното "хлъц" на антижанровия финал, след който пренареждаш всичко видяно дотук, а в главата ти остават кънтящи последните думи за "неизбежността на онова, което идва" (самата история се случва през 1980).
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Само, че монтажът не е "техническа" категория.
Гледах "Майкъл Клейтън". Чудо е, че взе "Оскар". Нищо чудно, че директорът на филма чака години наред Клуни да се съгласи да изиграе главната роля във филма за "задния двор на големите (американски) адвокатски кантори". Клуни е единствената реклама на "нищо ново под слънцето", предвидима, неинтересна и напудрена нискобюджетна история.
Янко ! Янкоооооооооо. По ангелите, спри.
Вие шегувате ли се? Горния анализ прилича на бездарните и празни анализи, на които ни учеха в гимназията. Сериозно, не отива на формата, и още по-малко на публиката ви. Слушайте повече Ъпсурт, може да помогне откъм изказ.
Вие в коя гимназия сте учили? Там правопис преподаваха ли?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.