С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 мар 2008, 21:13, 1995 прочитания

ТЕМА НА БРОЯ Всички го предпочитат с компания

Оказа се, че и в САЩ кафето е преживяване, а не просто кофеинова напитка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Оле! отвори очички

Великобритания

22 авг 2014

ТЕМА НА БРОЯ

На чаша кафе с...

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Starbucks значи кафе

Ще те чакам на "Попа" в осем на по едно фрапучино...

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Cafe Americano

Допреди няколко години понятията кафе и Америка влизаха в общ контекст само с "не става" между тях. С усилията на група експериментиращи баристи в Сиатъл, Портланд и Ню Йорк картината вече е с нюансирани аромати и деликатни вкусове.

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Каймакът на живота

19 мар 2008

От редактора

Дълго, с мляко, без захар

19 мар 2008
е е вярно, че американците поглъщат кафето в хартиената си чашка само заради събуждащия му ефект. Като част от една по-древна и софистицирана цивилизация ние, българите, с лекота заявяваме от камбанарията на Европа, че fast food нацията оттатък Атлантика няма отношение към ритуала на пиене на кафе. Но не е точно така.

В САЩ, както навсякъде по света, кафето е най-лесният претекст за общуване. Въпреки че се консумира по-често на крак или в колата, отколкото на маса, то е същият социален акт, както и на Стария континент.

Дълги месеци продавах кафе в Щатите в един от типичните им кофи шопове. Някъде с милионната чаша за еднократна употреба дойде и рутината в приготвянето на течността. Тогава вдигнах глава над кани, шейкъри, планини от пластмасови капачки... и се загледах в клиентите. Едни и същи лица се връщаха по няколко пъти на ден, в различно време, с различни придружители и за различни напитки. Лесно научих имената им и как точно го предпочитат.

Сутрин в шест без пет вече имаше опашка от жадни за събуждане. До десет приливът на нервните работещи се отдръпваше. И същите те се превръщаха в социални същества. В почивките водеха приятели или колеги да ги почерпят едно кафе. На връщане от работа се отбиваха за нещо безкофеиново да занесат вкъщи. Шерифът Робърт идваше с шестгодишния си Робърт-джуниър и го учеше да си купува сок и да оставя бакшиш. Други излизаха от работа по двойки, за да занесат обратно до 20 чаши. Не че си нямаха кафеварки в офисите. И тъй като кофи шопът беше наистина малък, хората се скупчваха на залетия от зеленина паркинг или по близките пейки. Често се връщаха за по още eдно от същото, защото разговорът им навън се е проточил. Сърфистите заставаха на пръсти на входа и с молещ глас искаха айс кафета. Ако бяха достатъчно чаровни или познати, им носех ледените чаши. Не стъпваха вътре заради закона - no shirt, no shoes, no service (не се сервира на хора без обувки, или голи до кръста).

Имаше и една голяма група, които идваха да се разнообразят, като си разменим някоя и друга реплика. За тях купуването на кафе беше равностойно на проветряване на главата. Някои дори сядаха на контейнера ми за лед и изпиваха по няколко кафета, докато продавах на други. Говореха си с мен, с клиентите, рисуваха с флумастерите ми за надписване на цени и изобщо си прекарваха свободното време в кофи шопа. Държа да подчертая, че в него нямаше нито един стол.



Аз пък научавах кой с кого - какво - къде, клюките и промените в живота на града и хората му. Тези редовни клиенти споделяха и безценна информация като тази, че шерифът Робърт има метални пръстени в стомаха си да ограничават количеството храна, което поглъща. Така бил отслабнал чудодейно до завидните 110 килограма.

След като представата ми за небрежното отношение на американците към любимото кафе се разби на пух и прах, все пак остана нещо, с което не можах да свикна - че освен еспресо, мляко и захар в чашата могат да намерят място и други съставки. Много американци го обичат с шоколадов сироп Hershey's, бита сметана, всякакви видове шотове - със и без алкохол, с вкус на ванилия, лешници, карамел, соево или обезмаслено мляко. Комбинации като iced decaf skin mocha capuchino with a caramel shot ме караха да подскачам и да се убеждавам, че няма нищо по-вкусно от едно просто капучино.

Преди личния си опит в Щатите самата аз бях предубедена, че щом кафето не се сервира в порцелан върху маса с пепелник, значи се поема заради физиологическото му въздействие. Но се оказа, че дори в картон и на крак от която и да било страна на океана всички оценяват и се привързват към силата му да събира хората.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 45873 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 15875 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
Starbucks значи кафе

Ще те чакам на "Попа" в осем на по едно фрапучино...

CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

Испанският Bulgaria Mall

Седем години след откриването на търговския център той има нов собственик - фондът Squircle Capital, който го е купил за необявена сума

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Роди се звезда"

Мелодиите на сърцето в талантлива версия на холивудската приказка

Какво ново в съвременното изкуство

Новите изложби, интересните автори и важните събития - какво да знаем и къде да отидем

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, България е назад в класация за човешки капитал; Кой колко доходи декларира; "Монбат" се отказва от сделка в Тунис

Емисия

DAILY @7AM // 15.10.2018 Прочетете