Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
11 19 мар 2008, 21:19, 5213 прочитания

ТЕМА НА БРОЯ Starbucks значи кафе

Ще те чакам на "Попа" в осем на по едно фрапучино...

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

На полето на кафето

Starbucks се насочва към по-ниския сегмент, а Nestle се прицелва в по-високия

6 мар 2009

ТЕМА НА БРОЯ

На чаша кафе с...

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Всички го предпочитат с компания

Оказа се, че и в САЩ кафето е преживяване, а не просто кофеинова напитка

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Cafe Americano

Допреди няколко години понятията кафе и Америка влизаха в общ контекст само с "не става" между тях. С усилията на група експериментиращи баристи в Сиатъл, Портланд и Ню Йорк картината вече е с нюансирани аромати и деликатни вкусове.

19 мар 2008

ТЕМА НА БРОЯ

Каймакът на живота

19 мар 2008

От редактора

Дълго, с мляко, без захар

19 мар 2008
афето никога не е било всекидневна комерсиална стока. Но една компания промени всичко - от начина на пиене до типа кафе, което консумираме. Еспресото и филтърът вече са в миналото. Starbucks стана символ на разнообразието: фрапучино, мокачино, различни аромати като френска ванилия и пр. След над 15 000 кофи шопове в 42 държави по света веригата навлиза и на българския пазар. Първото й заведение ще бъде открито в София тази пролет, ще се случи чрез гръцката група Marinopoulos. Заведенията на Starbucks извън САЩ обикновено се ръководят от фирми, в които американската група държи контролен дял, като съответната държава трябва да отговаря на редица изисквания като инфраструктура и развитие на пазара.

Служителите на компанията в България бяха избрани още в края на миналата година от консултанта DB Interconsult. Най-трудно беше наемането и обучението на специализирания персонал в заведенията - тъй наречените баристи, които приготвят всички кафе напитки. Пазарът у нас се развива с бързи темпове и навлизането на най-големия играч в индустрията несъмнено ще изостри още повече конкуренцията. Само в София има над 20 кофи шопове, като лидер и пионер на местния пазар е "Онда".

Преди България Starbucks навлезе в Румъния. Компанията откри свой кофи шоп в северната ни съседка през април 2007 г., отново в партньорство с Marinopoulos. С помощта на същата компания бяха отворени и над 70 заведения в Гърция. Marinopolous имат опит в налагането на известни международни марки на балканските пазари. Гръцката група отговаря и за навлизането в България на френския ритейл гигант Carrefour и британската Marks & Spencer. И въпреки че в САЩ вариации на Starbucks е имало и преди, компанията успя да комерсиализира кафе индустрията и да повлече след себе си множество клонинги. Всеки ден в цял свят се отварят по седем нови заведения Starbucks.

А в началото са само трима приятели със страст към кафето. През 1971 г. Джери Болдуин, Зев Сийгъл и Гордън Боукър отварят малък магазин, в който продават кафе на зърна. Компанията се разраства и става най-големият продавач в щата Вашингтон. През 1982 г. предприемачът Хауърд Шулц става маркетинг директор на Starbucks. При пътуване до Италия в малко градче до Верона той забелязва как хората по заведенията си общуват на чаша кафе лате и в главата му започва да се оформя идеята. "Все едно получих просветление: кафе заведения, които ще са места за срещи и дискусии", казва Шулц. В началото проектът му не е приет добре от собствениците и Шулц отваря собствен кофи шоп - Il Giornale. През 1987 г. Starbucks Coffee е обявена за продажба. Шулц набира 3.8 млн. долара от инвеститори с обещанието, че ще открие 125 заведения през следващите пет години. Той превръща досегашните магазини за кафе в кофи шопове и сегашният гигант Starbucks започва да придобива форма. Останалото е история, която се изучава във всеки курс по маркетинг в университетите. Starbucks е сочена навсякъде за пример на превръщането на малък бизнес в глобален феномен, оценяван в момента на 12 млрд. долара.

Но в началото не всичко е идеално. През първата година под управлението на Шулц Starbucks губи 330 000 долара, през 1988 г. е на минус със 764 000, а през 1989 - с 1.2 млн. долара. Но 1990 г. носи първата печалба. През следващата година Starbucks атакува Лос Анджелис, където става бърз хит въпреки топлото време. "Оказа се, че личните впечатления, предавани от уста на уста, имат далеч по-могъщ ефект и от най-скъпата реклама", споделя Шулц.



Предприемачът започва да наема млади хора, които тъкмо са завършили бизнес университети, както и мениджъри с опит от франчайзингови вериги като KFC, McDonalds и Burger King. Постепенно Шулц преизпълнява плана си: през 1992 г. вече има 165 заведения. През същата година Starbucks излиза на борсата, за да финансира разрастването си. Три месеца по-късно компанията вече струва 420 млн. долара.

Веригата съсредоточава усилията си върху опаковката и преживяването. Идеята на Шулц е Starbucks да е на трето място в живота на клиента след дома му и офиса. Всичко в заведенията е тематично подбрано - дизайнът на мебелите, посланията на чашите, осветлението. Така у клиентите се създава чувството, че им се случва нещо различно. Служителите на Starbucks са наричани партньори и преминават през строги корпоративни курсове. Правилата за приготвяне на кафе напитките се спазват до последната буква. Въпреки непоклатимите изисквания към служителите,Starbucks e сред 100-те най-привлекателни работодатели в САЩ според сп. Fortune. Шулц прави революция и с разположението на заведенията на Starbucks. Идеята му е да има кофи шоп на всеки ъгъл и по този начин хората да не чакат по опашки. В друг бизнес подобно решение щеше да бъде считано за "самоизяждане" на приходите. Но при Starbucks дава резултат.

Гигантът гледа и към развлекателната индустрия. През 1999 г. Starbucks купи музикалната компания Hear Music и има договори с изпълнители като Пол Макартни и Джони Мичъл. А през 2006 г. беше създадена и филмовата компания Starbucks Entertainment. За Шулц и Starbucks няма прегради...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 42760 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 13805 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
На чаша кафе с...

Бързият банков развод на София

Продажбата на Общинска банка мина с подкрепата на почти всички общински съветници, но градската управа прехвърли отговорността за избора на нов собственик на КЗК и БНБ

Какво да направим с общинските болници

Те са силно задлъжнели, изпълняват предимно социална функция и нямат ресурс да се издържат, решението е в изграждане на добра спешна помощ и връзки с областните болници

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Две седмици в Мароко

С кола от северната до южната част на страната

Много преди фалшивите новини

Писателят Милош Урбан, когото наричат чешкия Умберто Еко, за мистификацията, порно хоръра и бежанците

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 20.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сделката за Общинска банка и още от по-важните теми в седмичния "Капитал"

Емисия

DAILY @7PM // 19.01.2018 Прочетете