С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 27 авг 2008, 20:51, 3213 прочитания

ТЕМА НА БРОЯ Мила Искренова: "Sofia Dance Week ще стимулира културната среда и критериите"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ила Искренова е добре известно име в танцовото изкуство в България. В качеството си на хореограф и преподавател в няколко европейски университети и танцови школи тя е селекционер на предстоящия международен фестивал Sofia Dance week, който ще се проведе след по-малко от месец. За всичко около събитието и програмата Мила разказа пред Light.

Как се стигна до Sofia Dance Week?
Предложението дойде от страна на Асен Асенов, издателя на списание "Едно". Приблизително преди година, пак беше много горещо, той ми каза, че има намерение да направи международен фестивал за съвременен танц в София. В момента се смея, но тогава се смях още повече и го попитах дали има представа за какво точно става въпрос. Отговори ми, че има представа и че се връща от фестивала "Битеф", където се впечатлил от танцовите трупи. Твърдеше, че не може ние да сме единствената столица на Балканите, в която няма фестивал за съвременен танц. Попитах го какво ниво си представя, че ще има този фестивал. И той отговори - най-доброто. Тук на мен ми стана още по-смешно, защото аз пък знам, какво означава "най-доброто" в този жанр! Съвременният танц е достигнал до такъв етап на развитие, че в него има абсолютно всичко - от много крайни опити, които излизат от представата за танц в общоприетия смисъл, до силно комерсиални спектакли.

Към това се добавя взаимодействието със всякакъв друг вид изкуства и използването на всякакъв тип технологии за спектакъл. От това разнообразие да вземеш най-доброто, означава да вземеш много луксозни неща, които струват много пари. В това Асен се убеждаваше с течение на времето и след няколко месеца сподели, че да поканиш една такава трупа е равностойно на това да поканиш състав, който да напълни един стадион - средствата са същите.


На какъв принцип избирахте спектаклите за фестивала?
Ръководех се от желанието това първо издание на фестивала да създаде максимално атрактивна представа за съвременния танц в момента. За много хора тук съвременният танц не означава почти нищо, независимо че през годините тук са идвали инцидентно доста и добри трупи. Трябваше да бъдат привлечени голям брой зрители, следователно да се поканят максимално комуникативни спектакли. Беше важно да се поканят доказани неща, не алтернативни. Спектакли, които боравят с танца на много високо професионално ниво.

Познавахте ли предварително тези спектакли?
Да, но в селекцията се включиха още двама консултанти. Албена Димитрова живее от години в Париж и е страстен почитател на това изкуство. Тя познава много личности от средите на танца и благодарение на нея бе осигурено участието на СИЕ 111. Александров Александров пък изучава проблемите на администрирането на българското изкуство и живее във Виена. Той даде ценни съвети. Тримата нямахме никакви различия във възгледите за това какъв тип спектакли да поканим. Лишихме се от една американска трупа - Momix, която се оказа непосилна като бюджет. Аз настоявах в програмата да няма твърде крайни "писъци", които биха могли да вкарат по-голяма част от публиката в недоумение. В момента в танца има неща, които в един вече напреднал в наблюденията, познанията и разбиранията си контекст биха могли да бъдат интересни. Но в един значително по-беден, като нашия, контекст биха могли да бъдат само смайващи. Така че такива неща са въпрос на бъдеще.

Разкажете малко за трупите, които ще гостуват.
Те в момента присъстват в програмите на известните, утвърдени и престижни фестивали в Европа и света.. Ще открием с СIЕ 111 - трупата е поканена от Пина Бауш да открият нейния фестивал в Дюселдорф например. Един от авторите на спектакъла, Аурилиен Бори, се счита за един от основните реформатори на танцовото мислене в момента в Европа. Ще представят спектакъла "От плюс до минус безкрайност", който е третият от една поредица на тема "Пространство". Това е синтетичен спектакъл. В него танцът е основно изразно средство и изпълнителите са танцьори, но останалите компоненти - визия, звук и изобщо дизайн, са не по-малко важни и за всеки от тях отговарят по двама души.



Характерно за танцовото изкуство е, че съдържанието на спектаклите е многопластово и могат да комуникират на различни нива Имат една външна, експресивна страна, която въздейства на широк кръг публика. Но на зрителите с по-богат интелектуален и естетически опит те дават храна за въображението и мисълта . "Огледало" ("Шпигел") е спектакъл от 2006 на белгиеца Вим Вандекейбъс. Той е работил известно време с едно от най-големите европейски имена не само в хореографията, но и в театъра и визуалните изкуства - Ян Фабр, след което развива самостоятелно кариерата си и създава трупата Ultima Vez в Испания.. Вандекейбъс се е занимавал с фотография и психология. Едновременно с това е оператор, кинорежисьор, екстремен монтажист и т.н. Занимава се с подсъзнателните, инстинктивни импулси в човешките отношения. Спектакълът му е обобщаващ, доколкото представя и предните му спектакли. В него става въпрос за отношенията между мъжа и жената, казано най-лаконично.

Има и турско участие в Sofia Dance Week . Турция доста бързо напредва в съвременния танц. Не случайно Пина Бауш направи спектакъл в Истанбул, специално посветен на страната. В случая е поканена CIPLAK AYAKLAR & C DANS C / копродукция с френската трупа C DANS C. Спектакълът Engin-ar е в областта на физическия театър от типа на DV 8, които са класици в този жанр. Действието се развива в почти реална битова среда, а на сцената има диджей, който създава музиката в момента. За младежка аудитория това ще бъде интересно. Ще участва и Жан-Клод Галота - ерудиран режисьор-хореограф, комуникиращ с опита на няколко културни контекста. Той ще представи две камерни пиеси: "Безспирната" ("L'Incessante) и Sunset Fratell, в които се демонстрира високото ниво на хореографската мисъл с присъщото му чувство за хумор и елегантност. Фестивалът ще бъде закрит от най- известната съвременна трупа на Италия - "Атербалетто", която аз познавам от 1999 г. - гледах в Италия спектакъла им "Дон Жуан". Тогава си пожелах отново да видя тази трупа, защото хореографът, който вече е и артистичен директор, Мауро Бигонцети е вълнуващо съчетание между дълбочина и ексцентричност. "Атербалетто" ще представят "Ромео и Жулиета" на Шекспир, по музиката на Прокофиев. При Мауро Бигонцети, който като повечето европейски хореографи е минал през Америка, крайното решение е неочаквано.

В програмата на фестивала има и две български заглавия. Как ги избрахте?
Искахме да се представят повече български творци. Излишно е да обяснявам в какво се изразяват разликите между нашите и чуждите трупи, при положение че 40-годишната държавна трупа в България няма собствена сцена и нормален килим, на който да танцува. Но все пак има сериозно отместване напред по отношение на съвременния танц. В програмата е включен балет "Арабеск", който ще представи последната премиера на трупата - "Прозрението на камъка", посветена на парка "Вигеланд" в Осло. Хореографи са Боряна Сечанова и Олеся Пантикина. Спектакълът смесва различни изразни средства. От една страна, има видеопроекции на скулптурите на "Вигеланд", а от друга - тяхното въплъщаване в живи тела. Другото българско участие е на хореографския дует Станислав Генадиев и Виолета Витанова с две техни пиеси - Void и Imago. Те са хореографи, които в последните години работят активно и с все по-ясно изразен индивидуален стил. Те са млади, но са абсолютно наясно с изразността на съвременния танц.

Защо е важно да има подобен фестивал у нас?
Този фестивал дава култура, мисъл и положителна емоция. Важно е човек да има реална представа къде се намира спрямо настоящето на света. За да бъде оценено каквото и да е било, то трябва да се намира в един относително равностоен или подходящ за него контекст. Sofia Dance Week ще стимулира средата и критериите. Може би ще ни излекува от някои комплекси. Има големи шансове фестивалът да се превърне в ежегоден. Едно цяло поколение хора имат нужда да се чувстват наистина европейски граждани и да се хранят с тази културна сред. Мисля, че този процес ще се задълбочава, няма алтернатива. Никой не иска да си сложи отново ватенката и цървулите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Квартални братя 43 Квартални братя

Личните истории на няколко жители от крайните столични квартали

14 сеп 2013, 46576 прочитания

На София с любов 21 На София с любов

Тъмните и светлите страни на столицата през погледа на архитект Димитър Паскалев

13 сеп 2013, 16351 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Във фокус" Затваряне
Театър на Балканите

През септември акцент са международните фестивали БИТЕФ, Белград и "На брега", Бургас

Новата вълна морски хотели

Поне пет големи комплекса ще отворят по Черноморието през тази година

Спокойствие на жилищния пазар след години на ръст

Търсенето и предлагането започват да се изравняват, което спира поскъпването на апартаментите в София

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "Такотека"

Появата на мястото е първа стъпка към дългоочакваното навлизане на мексиканската кухня в София

Не е истина

Как да разпознаваме невярната информация: няколко лесни за ползване програми и онлайн инструменти за проверка на фактите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, "Еврохолд" ще търси 156 млн. лв. през борсата, хотел "България" няма да се надстроява, сливане на пазара на пропан-бутан

Емисия

DAILY @7AM // 20.03.2019 Прочетете