Вътрешен човек
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вътрешен човек

Вътрешен човек

Разговор с режисьора Галин Стоев преди премиерата на "Приятнострашно" (новата пиеса на Яна Борисова)

5701 прочитания

© Цветелина Ангелова


От няколко години един от най-оригиналните български режисьори работи предимно във Франция и Белгия. Галин Стоев е първият българин, който поставя за Комеди франсез, а негови спектакли участват в официалната селекция на най-големия международен театрален фестивал в света – Авиньонския. Преди две години той постави в Театър 199 сензационната дебютна пиеса на Яна Борисова "Малка пиеса за детска стая", която събра всички възможни награди за драматургия. Днес Галин Стоев отново е в същия театър, във финални репетиции с Радена Вълканова, Снежина Петрова, Стефан Вълдобрев, Вежен Велчовски и Владимир Пенев на новата пиеса на Яна Борисова "Приятнострашно", която ще излезе на 7 ноември. Междувременно подготвя възстановка на спектакъла си "Илюзията" от Пиер Корней в Комеди франсез и международна копродукция по легендарната барокова пиеса "Животът е сън" на Калдерон де ла Барка.

Предстои ти нова премиера в същия театър, с пиеса от същата авторка и с почти същите актьори. Да очакваме ли нещо като "Малка пиеса за детска стая 2"? Нормално е да има такива очаквания, тъй като целият екип (с изключение на актьора Владимир Пенев) е същият. След всичко, което се случи с "Малка пиеса за детска стая", беше естествено да се опитаме да върнем същите хора с нов текст от същата авторка. Новата пиеса обаче е много по-неочаквана и много по-трудна за поставяне, защото изглежда като текст, написан против всички правила за писането на пиеси.

Кои са правилата, които е нарушила Яна Борисова? На пръв поглед няма действие, няма конфликт, няма даже история, която да може да се разказва. Разполагаме само с една ситуация. Погледнато отстрани, изглежда като някаква история, в която все едно нищо не се случва, но в същото време паралелно се появяват и рухват цели светове. От една страна, имаме атомни реакции, които се случват много надълбоко, а от друга - една много красива повърхност, която почти не се размества от самото начало до финала. Това създава едно огромно драматично напрежение.
Заглавието на пиесата е "Приятнострашно" – какво се крие зад него? Нямам отговор, но имам една малка история. Когато си дете и откриваш света за пръв път, това много често означава и сам да си предизвикваш опасности: ходиш на забранени места, правиш забранени неща и прочие. Тоест ти експериментираш с неизвестното, което носи някаква опасност, и по този начин разтегляш своите собствени граници и се учиш да живееш. Децата изначално носят идеята, че всичко тепърва предстои, и това усещане ги изпълва с един такъв златен ток, който тече вътре в тях и много ги вдъхновява. Но понеже неизвестното е огромно, то също така и плаши. С актьорите се опитваме да открием онези моменти от нашия опит, в които две толкова несъвместими неща като приятното и страшното могат да съществуват заедно и да създадат усещане от трети вид, различно от обичайната им разделеност във всекидневието. Говорите за приятнострашното при малките, а как е при големите? Приятнострашно е да поемеш отговорността да създадеш собствения си свят, да живееш в него и да поканиш други хора вътре заради възможността да се случи нещо хубаво, въпреки риска да счупят нещо.

Какви са героите на пиесата? Героите са същите градски зомбита като от "Малка пиеса за детска стая". Тук ситуацията се завърта около макета на една градина, с който се занимава една от героините. Тя е толкова обсебена от този макет и от идеята за самата градина, че се отказва от нормалността на всекидневието и се потапя в правенето на градината, като превръща това в основна цел на съществуването си. Около нея гравитират други герои, които са колкото стреснати, толкова и привлечени от тази идея. Интересното е, че всеки от тях участва с някаква лична мотивация, коренно противоположна на мотивацията на останалите. Всъщност на зрителя е оставено пространство да наблюдава тези неща и сам да гради история или някакви констелации – кой с кого би могъл да бъде, кой колко би могъл да нарани един човек, за да бъде с друг, и прочие. Така в малките ситуации, изградени в текста, се отваря пространство за етични и чувствени въпроси, които всеки един от нас си задава.

От няколко години един от най-оригиналните български режисьори работи предимно във Франция и Белгия. Галин Стоев е първият българин, който поставя за Комеди франсез, а негови спектакли участват в официалната селекция на най-големия международен театрален фестивал в света – Авиньонския. Преди две години той постави в Театър 199 сензационната дебютна пиеса на Яна Борисова "Малка пиеса за детска стая", която събра всички възможни награди за драматургия. Днес Галин Стоев отново е в същия театър, във финални репетиции с Радена Вълканова, Снежина Петрова, Стефан Вълдобрев, Вежен Велчовски и Владимир Пенев на новата пиеса на Яна Борисова "Приятнострашно", която ще излезе на 7 ноември. Междувременно подготвя възстановка на спектакъла си "Илюзията" от Пиер Корней в Комеди франсез и международна копродукция по легендарната барокова пиеса "Животът е сън" на Калдерон де ла Барка.

Предстои ти нова премиера в същия театър, с пиеса от същата авторка и с почти същите актьори. Да очакваме ли нещо като "Малка пиеса за детска стая 2"? Нормално е да има такива очаквания, тъй като целият екип (с изключение на актьора Владимир Пенев) е същият. След всичко, което се случи с "Малка пиеса за детска стая", беше естествено да се опитаме да върнем същите хора с нов текст от същата авторка. Новата пиеса обаче е много по-неочаквана и много по-трудна за поставяне, защото изглежда като текст, написан против всички правила за писането на пиеси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Р

    Умен човек е Галин Стоев, каквото и да каже, все е интересно.

  • 2
    Avatar :-|
    jabba Da Hutt

    Мосю Стоев хубаво да си идвата и да поставяте в БъГъ, но не се връщайте трайно тук - МОЛЯ ВИ!
    Трябва някой да прави БГ култура навън, за да я внася тук при нас че Селтик Селинджър ни е превзел на 1000%

  • 3
    Avatar :-|
    Песента на форума

    град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село град село

  • 4
    Avatar :-|
    Не така

    Тази Борисова да сме честни направи една силно посредствена втора пиеса, нали? А първата не беше ли в стил ние от нгдк, буря в чаша вода. Голема криза.

  • 5
    Avatar :-|
    Дидо

    Предлагам Галин да вземе прозата на Бекет или просто да се върне към Есхил. Не че ще ме чуе, разбира се.
    Защото и първата пиеса на Яна Борисова беше слаба; той я превърна в събитие. Но стига кавалерски жестове.

  • 6
    Avatar :-|
    1

    Никога няма да забравя поставената от Г. Стоев "Госпожица Юлия". Беше прелестно! Галин е изключително талантлив. Дано се получила добре последната пиеса. Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Упадък?

Упадък?

Гара за всички

Гара за всички

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK