С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 юни 2001, 0:00, 2839 прочитания

Най-креативните неща не са бляскавите дизайни, а идейните функции в сайтовете

Джеймс Калбах, информационен архитект в Razorfish, пред "Капитал NET"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Здравей, Джеймс. Моля, представи се пред нашите читатели.

- Преди всичко искам да благодаря за това, че ме покани за това интервю. Аз съм американец, който живее в Германия през последните 3 години. В момента работя като информационен архитект в Razorfish - (www.razorfish.com), а странното е, че работата ми харесва. Извън структурирането на информация и навигационни системи специализирам използваемост на мрежата и се изявявам като уебавтор на тези теми. Преди да замина за Германия, работих в библиотеката на университета в Рутгерс, където завърших информационни науки и музикална композиция - два отделни курса. Интересите ми извън всичко това са предимно музика (рок, джаз, класика), пътувания, производство на бира и спортове - баскетбол, джогинг. Също така пиша песни за един местен джазквартет, в който свиря на бас.

Твоето мнение като автор - дали мрежата е добро място за публикуване на материали, или е като на другите места - имената са това, което се следи без значение от средата.

- Мисля, че най-голямата сила на мрежата е обратното разположение на съдържанието. Това е обществото от потребители, което изгражда богатството на мрежата. Разбира се, ако имате добре познато име - това е предимство, но този факт не трябва да спира "новаците" да публикуват неща онлайн. Необходимото условие за това да си "известен" в мрежата е да имаш широка публика от хора с твоите интереси. А именно - тяло от уебавтори и хора, които поддържат известните имена - един вид тясно специализирана аудитория, живееща в една екосистема - тази на интернет. Сайтове като www.Epinions.com и www.evolt.org са добри за следене на мнението на хората. Най-добрите източници за моя материал "Митът за 800х600" (водещият материал в webreview.com преди 2 седмици) идват от мненията във форумите на тези два сайта. Не знам за друг "установен" начин да се намерят сигурни материали.

Комерсиализация. Как мислиш - има ли нещо истинско останало в мрежата, или в момента тя се развива към съвършения пазар?

- Все още има голям потенциал в мрежата. Та ние едва сега започваме. През първите няколко години е-комерсът се радваше на много слава и пари. Всичко това се срути в края на миналата година, оставяйки след себе си само страх и раздразнение. Мисля, че парите ще навлязат отново, но малко по-бавно. Във всеки случай ние ще трябва да се учим на e-търговия и онлайн-транзакции - от дизайн на интерфейса до развитие и прилагане на технологиите.

Как оценяваш креативността в интернет - има ли си цена?

- Креативността е нещо много важно за мрежата, но за съжаление много често се обърква с качеството на хората да са артистични и да имат свободно мислене. За мен най-креативните неща в мрежата не са бляскавите дизайни, а идейните функции в сайтовете, както и интерактивността на потребителите. Дори един бизнесмодел може да е креативен. Вземете Napster за пример или погледнете PayPal.com - това е гениално. Веднъж четох Клиф Кондон (анализатор в Forrester Research) да казва, че Amazon е най-креативният сайт в мрежата не толкова заради дизайна, колкото заради услугите. На теория съм готов да се съглася с него. Някои мислят, че работата, притисната от условия и крайни срокове, е лоша за креативността. Аз мисля точно обратното: стандартите не я ограничават, нито я заплашват. Те могат дори да я повишат, защото помагат на човек да се концентрира над обекта, с който е зает, без да се притеснява за странични детайли. Има нещо много повече от това да си креативен заради самата креативност. Най-важното е да си креативен и полезен едновременно. Така се получава истинската иновация в мрежата. По мое мнение да се бориш да си иноватор е най-висшата цел, защото именно успешните нови неща означават, че потребителите приемат въведеното креативно решение. Има голяма разлика между това да си креативен и да правиш иновации - много хора забравят това.

Мислиш ли, че малка реклама в специализираните сайтове е директен удар за рекламодателя? Може ли директният маркетинг да значи нещо за мрежата и не мислиш ли, че понякога това просто не е честно за потребителя.

- Аз лично игнорирам 99% от рекламите, които виждам всеки ден. Но смятам, че ако директният маркетинг е достатъчно интелигентна система, за да ми доставя лично "комерсиално съобщение" - това може да е голямо предимство. Имам много специализирани интереси и оценявам точната информация. Да погледнем нещата в очите: ние сме бомбардирани от стотици, понякога хиляди реклами всеки ден, повечето от които нямат никакво значение за нас. Защо да не оставим "прицелената" реклама да ни помогне да отсеем това, което не ни трябва? Първоначалните проучвания говорят, че директният маркетинг е по-изгоден и за рекламодателя. Всички знаци сочат, че тези неща ще движат бъдещето.

Мислиш ли, че американците са създали и използват мрежата в момента единствено за техните комерсиални цели?

- Може да ти се стори дори странно, но в началото на 90-те американското правителство е водило борба срещу това мрежата да става комерсиална. През 1994, докато учих в университета, си спомням как дискутирахме дали до сайтовете трябва да се допуска реклама - повечето от моя курс бяха против това през цялото време. Честно казано, не давам много бъдеще на планове от сорта на световно доминиране чрез е-комерс на американското правителство, ако това имаш предвид. Развитието на е-търговията е условие за работа на машините на капитала, повечето от които са дошли от Щатите. Въпреки това другите държави успешно използват интернет за своите комерсиални цели. Чух че до 5-10 години (не мога да си спомня точно) по-голямата част от онлайн-потребителите ще са китайци. Което от своя страна предполага, че има пространство и за други народи, не само за американските.

Кой е последният албум, който си изтеглил през мрежата?

- Саундтракът на филма "Саут парк".

Джеймс е автор в WebRewiew.com и е част от екипа на CMP Media Internet & Mobile Group - фирмата, която изгражда сайтове като webtechniques.com, web2001show.com, internetandmobile.com, arttoday.com, както и много други. Вниманието ми привлече негова статия в webreview.com, която показва бъдещето на PDA-устройствата и платформите за разпространение на информация. WebReview e издание с неколкогодишна история, а толкова "стари" сайтове в интернет имат влияние върху повечето онлайн-медии. Като независим уебавтор той е сред хората, чието мнение се "чува" в мрежата и не е продиктувано от комерсиални интереси на някоя голяма компания. Интересно за Калбах е, че той се занимава с потребителите и техните нужди с цената на много от свободното си време. В повечето онлайн-издания не се изплащат хонорари, а публикациите там са въпрос на престиж за автора и въпрос на вярна и своевременна информация. Опитах се да му задам такива въпроси, които да очертаят тенденциите в мрежата напоследък. Отговорите, които той учтиво ми изпрати, показват дългогодишния опит на този човек в мрежата и правят това интервю почти истинско, въпреки че то бе проведено по e-mail между София и Хамбург.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ФалITи

Икономически нежизнеспособни ли са технологичните изданията

29 мар 2003, 871 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал НЕТ" Затваряне
Идват ли кибер-детективите

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков