IBM PC навърши 20 години

История за раждането на истинската PC-индустрия

Преди двадесет години - на 12 август 1981 г., на пресконференция в Ню Йорк пред света е представен персоналният компютър на IBM. Toй се появява сравнително късно. Apple Computers от години са пуснали на пазара своя Apple II. Radio Shack предлагат TRS 80, добре известен на потребителите (и мило наречен от тях Trash 80). Commodore Business Machines са създали VIC-20 и Commodore 64. Още дузина компании предлагат "персонални компютри". Всъщност титлата "създател на персоналния компютър" принадлежи на центъра за развитие на Xerox в Пало Алто, който през 1973 г. произвежда повече от 1000 Xerox Altos - експериментални компютри, свързани с Еthernet кабели с лазерни принтери, програмирани с обектно-ориентирания Smalltalk език. С появяването на IBM PC обаче започва друга ера - тази на евтините, масово разпространените персонализирани компютри, зад които стои най-голямото име в бранша.

Раждането

IBM-компютрите не се появяват на бял свят в щаб-квартирата на компанията в Ню Йорк, а в малък отдел във Флорида, оглавяван от ветерана в тези среди Бил Луи. Точно Луи предлага на ръководителите на IBM да произвеждат персонални компютри, направени от компоненти на други компании - противно на дългогодишната практика на IBM да използват собствен хардуер и софтуер. Предложението е прието. В разрез с традицията персоналният компютър става общо начинание за няколко компании. Централният му мозък е чип на Intel, наречен 8088. Чипът върви на 4.77 мегахерца - ужасно бавно по днешните стандарти. По онова време обаче хората се питат на кого е притрябвал толкова мощен процесор. Повечето други PC-та вървят на 2 MHz. Първоначално компютрите трябва да работят с чип на Motorola, но крайният срок застрашително наближава, а датата не може да бъде отложена - вече е подписан договор за продажба със Sears, Roebuck & Co-магазините. Малка, немощна и крайно неизвестна сиатълска компания, наречена Microsoft, създава операционната система, с която ще работи IBM PC - системата се нарича DOS 1.0. По-късно именно този факт се оказва в основата на ръста на компанията на Бил Гейтс до сегашния й гигантски размер.

Ръстът на продажбите

До края на 1981 г. IBM продават 13 000 персонални компютъра. В следващите две години са продадени повече от половин милион машини. Не че персоналните компютри на другите фирми са много по-лоши. Напротив - IBM PC не може да се сравнява с по-мощния Star на Xerox. Star обаче струва $16 000. Цената на IBM PC с 16 килобайта памет е $1565. Друго, което помага, е името на компанията. В онези ранни дни Apple II например се смята за машина за ценители, за хоби - за играчка. IBM, както и самото име на компанията означава сериозен бизнес. Излизането на тяхната машина привлича не само колекционери и учени, но и сериозни бизнеспотребители. PC-индустрията става истинска, сериозна и важна, след като зад гърба й стои солидното име IBM. В крайна сметка други компании започват да правят компютри със същата хардуерна организация, на които вървят същите операционни системи като на IBM-машините. Тези компании получават прякора "клонинги". Сред тях е и Compaq Computers. В рамките на няколко години от пазара изчезват другите типове компютри. IBM и клонингите са избутали всички останали с единствено изключение Apple.

Проблемите

Разбира се, не всичко върви безпроблемно за IBM. Компанията притежава в продължение на десетилетия 70% от пазара и е разследвана от правителството на Щатите за нарушение на антитръстовото законодателство. Обвинението иска да я раздели на по-малки компании, които да се конкурират. След 13 години разследване и стотици хиляди страници, изписани от адвокатите на двете страни, правителството се отказва. Главно защото по това време клонингите вече са нарушили монопола на IBM. Наплашени от дългосрочни обвинения в монополизъм, IBM заявяват, че няма да предявяват претенции към Intel, Мicrosoft или клонингите и ще ги оставят да се развиват свободно. Това решение е от жизненоважно значение за пътя, по който ще тръгне по-нататък индустрията. От този момент нататък огромното влияние на IBM в сферата на персоналните компютри постепенно намалява, пазарът става по-конкурентен, а браншът - все по-популярен.

Днес са продадени повече от 500 милиона персонални компютри по целия свят. За добро или за лошо IBM играят изключително важна роля при формирането на сегашния облик на компютърната индустрия. Със създаването на IBM PС компанията не само прави основателите на неизвестни дотогава фирми като Intel и Microsoft неприлично богати, но и променя корпоративната култура и живота ни изобщо.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал