Мрежата под натиск
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мрежата под натиск

Мрежата под натиск

Еленко Еленков
594 прочитания

Пиковият трафик към щатски сайтове веднага след като светът разбра за терористичната атака срещу САЩ, показа схеми за успешна работа при условия, които никога до момента не са възниквали през кратката, но бурна история на мрежата. Сайтът на щатската новинарска телевизия CNN направи рекорд от девет милиона заявки за час и не издържа на натиска. Дъго време CNN.com не можеше да бъде отворен, а по-късно започна да функционира с променен вид - само една снимка, няколко заглавия и един файл за даунлоуд, който съдържаше текстовете на новините. Часове по-късно сайтът предложи и секции с новини, както и файлове със списъци с имената на хората, които работят в атакуваните сгради. Американското правителство реагира, като създаде сайтове за следене и докладване на терористични актове. Организации публикуваха банкови сметки за помощ и списъци с пострадали. Изпитанието пред медиата интернет не беше създадено от технически проблеми в резултат на случилото се на 11 септември, а от нуждата от мрежата като средство за комуникация, която милиони хора по света едновременно изпитаха. Много страници реагираха преди конвенционалните медии и дори в момента успяват да помагат със специализирана информация на пострадалите и техните приятели. Няма по-добър пример за ролята на мрежата като неограничен алтернативен обем за информация и потребителите я оцениха. Катастрофата в Щатите за пръв път доказа гъвкавостта на интернет за екстремно кратък период от време.

Най-престижните и четени новинарски сайтове се пречупиха по време на кризата на 11 септември. Трафикът на мрежата се увеличи многократно. Повечето портали поставиха рекорди по посещаемост, като това наложи много от тях да преустроят съдържанието си към по-олекотен вариант - без картини и тежки мултимедийни презентации. Най-очевиден пример за това бе CNN.com - новинарският портал, част от империята на AOL - Time Warner. Веднага след атаката cnn.com получи девет милиона заявки за час, което е своеобразен рекорд, след като до момента нормалният трафик на сайта е от 11 милиона посетители на ден. Всичко това накара собствениците на сайтове да спрат сървърите, докато успеят да минимизират съдържанието и да го сведат единствено до обстановката в момента. "Надминахме над 3 пъти капацитета на сървъра и в следващия момент получихме хиляди обаждания от компании, които ни предложиха допълнителна помощ. Те предварително знаеха, че ще изпитаме такива проблеми." Това заяви говорителката на cnn.com Джейн Конър. Впечатление направи липсата на видео в сайта дори след като беше минало много време след атаката (msnbc.com - когато все пак успя да започне работа, имаше видеоизлъчване на живо). Странен факт е, че една от първите технически новини, публикувани на сайта на CNN, беше за смъртта на управителя на Akamai, фирмата доставчик на онлайн-видеопредаванията на CNN, който е бил в единия от похитените самолети. Akamai от своя страна решиха да се възползват от така привлечения трафик върху сайта си и извадиха на първа страница най-новите си оферти за цялостни е-бизнесрешения.

Блокирани сайтове и забавяне

Средната "достигаемост" до сайтовете падна с осем процента - от 96 на 88, като нормалното функциониране на трафика в интернет е било възобновено след час. Анализите са на фирмата, която извършва мониторинг на трафика - Matrix.Net. Keynote Systems - друга фирма, която следи трафика на интернет, заяви, че средното забавяне на новинарските сайтове е около 10 пъти. Останалата по-масова част от интернет претърпя почти незначително забавяне на трафика на e-mail и на съобщенията през ICQ, Yahoo messanger и другите програми за кратки съобщения.

Сайтовете, които се следят от Keynote Systems, включват MSNBC.com, FoxNews.com, CNN.com, ABCNews.com и CBSNews.com - всичките те бяха с блокирана първа страница и забавен достъп до подстраниците. Много други сайтове също не функционираха както трябва и имаха препратки на главната страница - bbc.co.uk, thetimes.co.uk, real.com, live365.com. Google имаше малък текст на главната си страница, който призоваваше сърфистите да слушат радио и да гледат телевизия, вместо да се опитват да намират новини по темата чрез търсене. Нормалното време за достъп на тези сайтове е от 2.5 до 3.5 секунди, но след катастрофата достъпът до сайтовете скочи между 20 и 40 секунди. MSNBC подходи по друг начин, като на по-късен етап добави допълнителни сървъри за обработка на заявките към сайта си. ABCNews.com дълго време работи на максимален капацитет и реши проблемите си със сървърната мощ, взета от спортния портал ESPN.com (и двата собственост на Walt Disney Co.). Допълнителното натоварване на сървърите, както и трафикът на програмите за бързи съобщения се утежниха от това, че международните телефонни разговори бяха прекъснати и много хора се обърнаха към интернет. Мрежата на Microsoft (MSN - The Microsoft Network) също изпита проблеми и някои раздели от сайта спряха да работят. MSN направи всичко възможно трафикът, който преминава през съобщителните мрежи Hotmail и MSN Messenger, да не прекъсне и комуникацията между хората да може да продължи.
Немските новинарски сайтове също записаха рекорден трафик. Freenet - frng.de получи 60 000 заявки за видеофилм, който показва сблъсъка на първия самолет с едната кула.

Правителството на САЩ и интернет

Правителството на Щатите също използва интернет като средство за координация. В една от първите си пресконференции правителството обяви сайт, на който всеки може да докладва за актове на тероризъм (www.ifccfbi.gov). Много по-значима се оказа обаче ролята на мрежата, когато управляващите публикуваха онлайн списъци с работещите в търговския център. Prodigy Communications Corp. - един от основните интернет-доставчици на Световния търговски център, веднага създаде сайт (okay.prodigy.net), в който всеки може да напише лична информация, да обяви местоположението си или да поиска помощ. Сайтът за разплащане PayPal отвори сметки за дарения, пряко свързани с организациите на Червения кръст. Получиха се и куриози. Ebay веднага забрани продажбата на всякакъв вид предмети, свързани със Световния търговски център. Кевин Пърсглоув - говорителят на Ebay, заяви: "Трябва да елиминираме всички начини някой да може да спечели от трагедията. В това се изразява борбата на нашия сайт."

Разследването на събитията

се пренесе и в мрежата. Американското правителство започна да използва устройствата Carnivore за следене за трафик. Този вид устройства се използват за следене и декодиране на e-mail трафик. Агенти на ФБР потърсиха информация в много провайдъри, като в повечето случаи агентите са предлагали пари и подкрепа за евентуалните неуредици, които устройствата биха предизвикали. В центъра на вниманието е Hotmail. Служителите на сайта на Microsoft изпратиха оплаквания към централата на ФБР за това, че са били притеснявани от претърсване на машините Carnivore. В търсенето са били включени предимно съобщения на арабски език. Фирми, които са помагали за разследването, са America OnLine и EarthLink, като и двете компании са се съгласили да инсталират следящи системи на техните сървъри. Джак Матера - директор на изследователския екип, подчерта, че информационните технологии ще имат водеща роля в разследването по случая.

Същевременно събитието се превърна и в интернет-забавление. Светкавично се появиха онлайн-игри като World Trade Center Defender (www.angelfire.com/ games4/wtc/) и сайтове, които предлагаха вицове и колажи, които не представляват нищо особено, но хващат темата на момента. В много странични сайтове се появиха снимки и видеоматериали, които не са могли да излязат по конвенционалните медии. Страничните материали представляваха ужасяващи картини на размазани хора и видеофилми от трагедията. Така възникналата ситуация даде възможност на много сайтове да направят печалба. Освен това, което направи компанията Akamai, може да се спомене човекът, собственик на www.nato.com, който успя да сложи банер с оферта за реклама на сайта и телефон за контакти. Компанията EarthLink се зае да прокара Voice Over IP (телефонни разговори през интернет) услуги в Ню Йорк точно когато телефоните там отказаха. Мрежата бавно започна да се връща към истинската си същност, като същевременно доказа колко необходима е станала за света.

Пиковият трафик към щатски сайтове веднага след като светът разбра за терористичната атака срещу САЩ, показа схеми за успешна работа при условия, които никога до момента не са възниквали през кратката, но бурна история на мрежата. Сайтът на щатската новинарска телевизия CNN направи рекорд от девет милиона заявки за час и не издържа на натиска. Дъго време CNN.com не можеше да бъде отворен, а по-късно започна да функционира с променен вид - само една снимка, няколко заглавия и един файл за даунлоуд, който съдържаше текстовете на новините. Часове по-късно сайтът предложи и секции с новини, както и файлове със списъци с имената на хората, които работят в атакуваните сгради. Американското правителство реагира, като създаде сайтове за следене и докладване на терористични актове. Организации публикуваха банкови сметки за помощ и списъци с пострадали. Изпитанието пред медиата интернет не беше създадено от технически проблеми в резултат на случилото се на 11 септември, а от нуждата от мрежата като средство за комуникация, която милиони хора по света едновременно изпитаха. Много страници реагираха преди конвенционалните медии и дори в момента успяват да помагат със специализирана информация на пострадалите и техните приятели. Няма по-добър пример за ролята на мрежата като неограничен алтернативен обем за информация и потребителите я оцениха. Катастрофата в Щатите за пръв път доказа гъвкавостта на интернет за екстремно кратък период от време.

Най-престижните и четени новинарски сайтове се пречупиха по време на кризата на 11 септември. Трафикът на мрежата се увеличи многократно. Повечето портали поставиха рекорди по посещаемост, като това наложи много от тях да преустроят съдържанието си към по-олекотен вариант - без картини и тежки мултимедийни презентации. Най-очевиден пример за това бе CNN.com - новинарският портал, част от империята на AOL - Time Warner. Веднага след атаката cnn.com получи девет милиона заявки за час, което е своеобразен рекорд, след като до момента нормалният трафик на сайта е от 11 милиона посетители на ден. Всичко това накара собствениците на сайтове да спрат сървърите, докато успеят да минимизират съдържанието и да го сведат единствено до обстановката в момента. "Надминахме над 3 пъти капацитета на сървъра и в следващия момент получихме хиляди обаждания от компании, които ни предложиха допълнителна помощ. Те предварително знаеха, че ще изпитаме такива проблеми." Това заяви говорителката на cnn.com Джейн Конър. Впечатление направи липсата на видео в сайта дори след като беше минало много време след атаката (msnbc.com - когато все пак успя да започне работа, имаше видеоизлъчване на живо). Странен факт е, че една от първите технически новини, публикувани на сайта на CNN, беше за смъртта на управителя на Akamai, фирмата доставчик на онлайн-видеопредаванията на CNN, който е бил в единия от похитените самолети. Akamai от своя страна решиха да се възползват от така привлечения трафик върху сайта си и извадиха на първа страница най-новите си оферти за цялостни е-бизнесрешения.

Блокирани сайтове и забавяне

Средната "достигаемост" до сайтовете падна с осем процента - от 96 на 88, като нормалното функциониране на трафика в интернет е било възобновено след час. Анализите са на фирмата, която извършва мониторинг на трафика - Matrix.Net.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

ФалITи

ФалITи

Аз, роботът...

Аз, роботът...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.