Особености на модерното дигитално пиратство

Звукозаписната индустрия тази година за пръв път обяви спад в продажбите на CD Audio. При това с цели 10 процента. Един от законите на Мърфи гласи, че колкото по-сигурна е една защита, толкова повече хора ще се опитват да я разбият. Потребителите имат начини да се справят с всяка пречка, излязла по пътя към безплатното съдържание. За дигиталната музика няма значение дали мейджърите лансират новите си платени напстероподобни инициативи, или защитават дисковете, като произвеждат на повърхността им изкуствени “грешки”, за да са нечетливи от компютрите. Вече има начини да се превъзмогнат всички тези защити. Дори отвореният код се отразява и на развитието на аудиокодирането - вече има доказани алтернативи, които по качество надминават вездесъщото mp3, но при тях въпросът е дали ще се наложат като широка поддръжка. На видео (DVD) фронта ситуацията е подобна - криптирането на дисковете вече е разбито по света и да си направиш DivX-филм е лесно почти колкото да си направиш mp3. Интерес към развитието на алгоритми за обработка на видео проявяват компании от ранга на Microsoft, AOL, RealNetworks и изобретателите на mp3 - институтът "Фраунхофер". Ускоряването на мрежите и капацитетът на носителите на данни показват, че видеоиндустрията тепърва ще се сблъсква с видео Napster и производните му.

Дори учебниците по психология вече са осъвременени с термина пиратство. Според тях феноменът се дължи на американската система за цензура. Възприемането на визуалното съдържание на малкия екран като нещо безплатно е подхранвано от половин век телевизионна история, която определя и начина на живот. През 30-те години киноиндустрията в Щатите е била сериозно регулирана. Тогава цензурата спира всичко, което има различен ъгъл, и показва “лошия” като център на филма. Хепиендовете също са били задължителен елемент заради “доброто на нацията”. През 60-те години се развиват първите идеали за антигерой и старите правила са позабравени. Тогава във филмите се въвежда теорията, че и от престъпленията също може да се печели. По ирония на съдбата това съждение в момента се обръща именно срещу индустрията, която го е създала.

Copy, Paste, Play..

По всичко личи, че mp3-революцията е достигнала своя апогей. Потвърждение за това е статистиката на Асоциацията на американските звукозаписни компании (www.riaa.org), която през изминалата седмица обяви данните за продажбите за 2001 г. Дори на пръв поглед те не са розови. Продажбите на музика на звукозаписните компании бележат 10.3 процента спад. В цифри: от милиард продадени единици (от тях 91% са аудио CD-та) - продажбите са спаднали до 968 милиона. Според Хилари Роузън (президент на RIAA) този спад се дължи изцяло на онлайн-пиратството и копирането на дискове.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал