🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

BGDate: онлайн-запознанства

Катерина Огнянова

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Доскоро в търсене на идеалната компания човек човек трябваше да обиколи в зависимост от вкуса си библиотеките или нощните барове на своя град. Сега методите се смениха. Търсената връзка вече е на едно URL разстояние.

Идеята да открият партньор, без да стават от бюрото си, допада на мнозина. Както всичко, което предизвика масов интерес, и това начинание се превръща в бизнес, с който някои фирми сериозно се заемат. Според последни проучвания за този вид услуги ще има все по-голямо търсене и те могат да оцелеят като платени.

Услугата

От няколко години насам подобни сайтове има и у нас. Един от най-посещаваните е www.bgdate.com. Сайтът е разработен и поддържан от частни лица, зад него не стои фирма или организация. В действие е от май 2001 г. Все още е изцяло безплатен. За да се възползва от пълните му възможности, потребителят трябва да се регистрира. Попълват се стандартните данни (възраст, пол, занятие, т.н.) и кратък текст, в който човек трябва да обясни с какво е толкова неустоимо привлекателен и да даде на останалите повод да започнат разговор с него. Забранено е този текст да има по-малко от 100 символа, вследствие на което се среща известен брой обяви на лишени от вдъхновение граждани, написали неща като "Здрасти. Здрасти-здрасти. Здрасти. Здрасти. ..." и още в този ред на мисли. Попълва се предпочитан метод за общуване - мейл, телефон или обикновена поща. По желание човек може да добави подробности за себе си - височина, тегло, разцветка на очи и прическа и други. Ако иска да демонстрира физическата си атрактивност, потребителят може да закачи към обявата си и снимка: теоретично - своя. На практика немалко дами са избрали един или друг фотомодел, който да ги замести на картинката.

Така конструираните потребителски обяви могат да се претърсват по различни критерии. След като си хареса обява, човек може да изпрати съобщение до избраника си. Други допълнителни услуги са проверката кой е онлайн и кой има рожден ден на съответната дата. Интерфейсът на сайта е интуитивен и сравнително удобен. Не се налага човек да се справя с прекалено много менюта и бутони. Реклами изобщо няма, според Иван Милевски от BgDate причината е в желанието за изчистен дизайн. Допълнителна причина би могъл да бъде и фактът, че рекламодателите у нас не проявяват голям интерес към сайтове, различни от Dir.bg например.

Приоритет на екипа на BgDate e защитата на личната информация на потребителите. Не се позволява публикуването на данни като телефонен номер, мейл-адрес, icq-номер и т.н. По този начин се заобикаля възможността някой да реши, че е приятна шега да остави на сайта телефона на учителката си по математика до снимка на Памела Андерсън. Изпращането и получаването на съобщения от други потребители първоначално става през сървъра на сайта, после вече, ако човек има желание, може да размени координати с новия си приятел.

Статистиките

Според предоставените от екипа на Bgdate данни посещаемостта на сайта е забележително висока. Дневно от него се отварят половин милион страници, има 15 хиляди уникални посетители. Наблюдава се и стабилна тенденция към покачване на тези показатели. Предвид факта, че сайтът е специализиран, а не портален, броят е наистина сериозен. Регистрираните посетители са над 50 хиляди. Съотношението мъже към жени е 3:1 за регистрирани потребители и 3:2 за тези, които само посещават сайта, без да се регистрират. Основната маса потребители (50% от мъжете и 41% от жените) са на възраст от 20 до 30 години. Следва групата от 30 до 40 години (21% от мъжете и 18% от жените). Посетителите на възраст от 16 до 20 са 19% от общия брой - в тази група преобладават жените. Хората над 40 години са 9% от всички.

Бизнесмоделът

Засега за услугите на BgDate не се плаща. Това обаче ще се промени в близко бъдеще. При големия брой посетители се налага да се назначат хора, които да се занимават специално и единствено с поддръжката на сайта. Нарастват и разходите - за интернет-капацитет, сървъри и пр. Към момента създателите на сайта плащат сами всичко, но казват, че такъв бизнесмодел просто не може да съществува, когато разходите преминат дадена граница. Ето защо част от услугите ще станат платени. "В крайна сметка пазарът ще покаже дали има нужда от подобен тип услуги", казва Иван Милевски. "Ако има хора, които плащат за по-добро качество, и предлаганите услуги ще се развиват. Ако хората не плащат, качеството на услугите ще бъде на съответното ниво. Тук дори не става дума конкретно за този сайт. Просто е време българските интернет-потребители да осъзнаят, че дори и в интернет няма безплатни неща. Разликата между безплатните и платените услуги е, че за първите плаща някой друг (доставчик, рекламодател и.т.н). Много е важно обаче да се разбере от всички, че винаги някой плаща."

До края на тази година вероятно ще бъде въведена такса за всички допълнителни и новосъздадени услуги. Тези, които не желаят да плащат, ще могат да ползват само основните функции. Екипът на BgDate вярва, че въпреки не твърде благоприятното за развитие на интернет-услуги икономическо състояние на страната ни, ще се намери модел, от който и потребители, и организатори да са доволни.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал